Mikä on Suomen yhteisöllisin kunta? Katso, mikä on oman kotikuntasi yhteisöllisyyden tilanne

Suomen yhteisöllisin kunta -kilpailu on jälleen käynnissä. Tätä kisaa ei voiteta tuomariäänin tai äänestyksellä, vaan tekemällä hyviä tekoja naapurustoissa. Suomen yhteisöllisimmälle kunnalle on luvassa palkintopotti, jonka kuntalaiset voivat käyttää yhteiseen hyvään.

Suomen yhteisöllisin kunta -kilpailussa asukkaiden hyvät teot ratkaisevat.

Kilpailun järjestäjänä toimii Commu, joka on Suomen suurin auttamisen sovellus. Commun kautta voi tarjoutua auttamaan ja pyytää apua omassa naapurustossaan, esimerkiksi juttuseuraa, kimppakyytejä, lumien kolaamista, lemmikkien hoitoa, ruoka-apua, vertaistukea, muuttoapua, puutarhassa auttamista ja halkojen hakkaamista. Sovelluksella on yli 70,000 käyttäjää ympäri Suomen.

Nyt myös kunnat ja kaupungit ovat ottaneet alustan käyttöön edistääkseen yhteisöllisyyttä ja osallisuutta alueellaan. Commussa mukana olevat kunnat kilpailevat Suomen yhteisöllisin kunta -tittelistä sekä palkintopotista yhteiseen hyvään.

“Forssa, Ypäjä, Lapinlahti, Kristiinankaupunki, Merikarvia, Karstula, Harjavalta, Pälkäne, Pelkosenniemi ja Isokyrö ovat yhteisöllisyyden edelläkävijöitä Suomessa. Suomen yhteisöllisin kunta -kilpailulla haluamme kannustaa alueiden asukkaita auttamaan toisiaan matalalla kynnyksellä ja palkita aktiivisesta yhteisöllisyyden edistämisestä”, kertoo Karoliina Kauhanen, joka on yksi Commun perustajista.

Viime keväänä ensimmäistä kertaa järjestetyn yhteisöllisyyskilpailun voitti Harjavallan kaupunki. Harjavallan kaupungin hyvinvointikoordinaattori Riikka Lammi korostaa, että jokaisen apu on tärkeää.

"Yhteisöllisyyteen panostaminen on kunnan tehtävä, sillä se on hyvinvoinnin edellytys. Yksinäisyyttä on tilastollisesti enemmän kuin koskaan, kaikissa ikäryhmissä", Lammi kertoo. "Olemme huomanneet että yhteisöllisyydessä on voimaa. Hyvä on lähtenyt kiertämään auttamisen keinoin niin naapurustoissa, yhdistysten kuin yritystenkin kautta."

Mitä enemmän kuntia liittyy mukaan, sitä suurempi hyvien tekojen vaikutus ja palkintopotti

Kilpailuaika on 1.8.-20.12.2024. Kilpailun voittaja julkistetaan kansainvälisenä Inhimillisen solidaarisuuden päivänä 20.12. Kilpailun mittarina toimii alueella Commussa tehdyt hyvät teot, asukaslukuun suhteutettuna. Kilpailun tilanne näkyy livenä Commu -sovelluksessa.

“Jokainen Commuun luotu auttamisen ilmoitus, oli se sitten avunpyyntö tai avun tarjous, kerryttää pisteitä. Lisäksi pisteitä saa aloitetuista keskusteluista. Eniten pisteitä saa kun käy auttamassa naapuria esimerkiksi koiran ulkoilutuksessa tai kaupassa käynnissä ja vahvistaa sen Commun kautta”, Kauhanen kertoo.

Karstulan hyvinvointikoordinaattori Tiina Saarisen mukaan Commun tarjoaminen asukkaille on konkreettinen tapa vahvistaa me -henkeä kunnassa.

"Karstulassa Commun avulla on mahdollista antaa ja saada apua, verkostoitua sekä tutustua uusiin ihmisiin", Saarinen kertoo. "Kuntana haluamme tukea karstusen me-hengen voimistumista ja olla Suomen yhteisöllisin kunta."

Kunta, jonka asukkaat ovat olleet ahkerimpia auttajia ja keränneet hyvillä teoillaan eniten pisteitä, voittaa palkintopotin. Nyt kuntien kannattaa panostaa yhteisöllisyyteen, sillä jokainen kilpailuaikana mukaan liittynyt kunta kerryttää palkintopottia 100€. Voittavan kunnan asukkaat saavat päättää itse, miten käyttävät palkinnon.

“Voittopotilla voisi esimerkiksi perustaa lähikouluun stipendin, jolla palkitaan avuliaita koululaisia hyvistä teoista”, Kauhanen kertoo. “Laitetaan yhdessä hyvä kiertämään!”

Näin annat apua ja pyydät apua Commussa:

1. Lataa Commu -sovellus Google Play -kaupasta tai App Storesta.

2. Rekisteröidy sähköpostillasi ilmaiseksi. Halutessasi voit vahvistaa henkilöllisyytesi pankkitunnistautumisella tai mobiilivarmenteella.

3. Valitse sovelluksen kartalta avunpyyntö tai luo oma auttamisen ilmoituksesi. Voit auttaa niin lähialueellasi kuin etänä.

4. Anna ja pyydä apua! Näet kuntakilpailun live-tilanteen Commussa.

Yhteisöllisyyskisan voittajaa saa itselleen Suomen yhteisöllisin kunta -tittelin sekä palkintopotin yhteiseen hyvään.
Pälkäneen ja Commun yhteistyö julkaistiin Kyläasumisen messuilla.
Forssan kaupunki panostaa yhteisöllisyyteen ja naapuriapuun.
Commu on kotimainen auttamisen tori.
Pelkosenniemen asukkaat tekivät hyviä tekoja Commun kanssa ja kirjoittivat kortteja ikäihmisille.
Isonkyrön kunta otti käyttöön Commu -sovelluksen yhteisöllisyyden edistämiseksi Isossakyrössä.
Yhteisöllisyys on ollut avainasemassa Kristiinankaupungissa jo 375 vuoden ajan. Nyt kaupunki tarjoaa asukkailleen uuden tavan yhteishengen rakentamiseen ja vahvistamiseen aloittamalla yhteistyön kotimaisen Commu -sovelluksen kanssa.
Ypäjän kunnanjohtaja Tatu Ujula iloitsi yhteistyön julkaisua ja korosti yhteisöllisyyden merkitystä.
Harjavalta on aloittanut yhtenä ensimmäisistä kunnista Suomessa yhteistyön auttamisen sovellus Commun kanssa paikallisyhteisön vahvistamiseksi.
Lapinlahti panostaa yhteisöllisyyteen tarjoamalla asukkailleen matalan kynnyksen tavan pyytää ja antaa apua.
Merikarvian kunta edistää yhteisöllisyyttä ja naapuruapua.

Commu on kotimainen auttamisen tori - lataa Commu nyt!

Commu on kolmen nuoren yrittäjän rakentama mobiilisovellus, jossa voi pyytää ja antaa apua. Commussa yksityishenkilöt, yhdistykset ja yritykset kohtaavat toisensa auttamisen, talkoilun ja vapaaehtoistyön merkeissä. Commuun on jo rekisteröitynyt yli 70,000 käyttäjää ympäri Suomen. Commu tarjoaa yrityksille helpon tavan tehdä vapaaehtoistoimintaa ja osallistaa henkilöstöä hyviin tekoihin, sekä yhdistyksille tavan löytää vapaaehtoisia ja hallinnoida vapaaehtoistoimintaa. Kunnille Commu tarjoaa valmiin naapuriapualustan, jossa asukkaat voivat pyytää ja antaa apua, lisäten yhteisöllisyyttä ja vähentäen yksinäisyyttä. Lataa Commu nyt!

Suomen suurin auttamisen tapahtumakiertue #1000tekoa toi apua tuhansille Turkuun - Katso kuvat!27.8.2024 07:53:36 EEST | Tiedote

Auttamisen sovellus Commu ja 30 yhteistyökumppania laittoivat hyvän konkreettisesti kiertämään Logomossa ja jakoivat apua tuhansille turkulaisille. #1000tekoa -tapahtumassa jaettiin 1000 kassillista ruokaa, tarjottiin 500 maksutonta lounasta ja tuotiin apua ja tukea saman katon alle. Yhteisölliseen tapahtumaan osallistui paljon lapsiperheitä, eläkeläisiä, opiskelijoita, ukrainalaisia perheitä ja maahan muuttaneita.

Yritysvapaaehtoisuus tekee hyvää niin työyhteisölle kuin lähiyhteisölle - Loimua auttoi löytöeläimiä ja lapsiperheitä13.6.2024 07:14:42 EEST | Tiedote

Yhä useampi yritys haluaa auttaa konkreettisesti lähiyhteisöjä tarjoamalla henkilöstölleen mahdollisuuden tehdä vapaaehtoistyötä työajalla. Kaukolämpöyhtiö Loimua jatkoi aktiivista panostustaan lähiyhteisöjen hyväksi järjestämällä hyvien tekojen tempauksen Hämeenlinnassa. Loimuan tiimit järjestivät paikallisille lapsiperheille metsäkylvyn yhdessä Parasta Lapsille ry:n kanssa sekä auttoivat löytöeläimiä järjestämällä siivoustalkoot Rengossa Hämeenlinnan seudun eläinsuojeluyhdistyksessä.