Letterbox Media hakee Radio Ykköselle toimilupaa Helsinkiin

Lähilehtiä pääkaupunkiseudulla julkaiseva Letterbox Media Oy on hakenut ohjelmistotoimilupaa Helsingin FM-taajuudelle 105,0 mainosrahoitteiselle radioasemalle - Radio Ykköselle.

Radio Ykkönen kuuluu pääkaupunkiseudulle.

Traficom on julkaissut uusien ohjelmistotoimilupien hakukierroksen pitkäaikaiseen toimiluvanvaraiseen radiotoimintaan. Letterbox Media Oy hakee ohjelmistotoimilupaa pääkaupunkiseudun taajuudelle 105,0 MHz, Radio Ykkönen -nimiselle asemalleen.

-Pääkaupunkiseudulla on Radio Ykkösen kokoinen aukko, paikallinen sisältö ja paikalliset mainostajat loistavat tällä hetkellä poissaolollaan alueemme kaupallisilta radiotaajuuksilta, sanoo hpj Jukka Kuusanmäki.

Paikallisradio halutaan takaisin pääkaupunkiseudulle

Niin toimilupaviranomainen kuin eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on vuosien varrella kiinnittänyt huomiota epätoivottuun keskittymiseen ja useammassa yhteydessä ottanut selkeän kannan paikallisen radiotoiminnan puolesta.

-Paikallisradiotoimilupia on vuosikymmenten varrella myönnetty lisääntyvin määrin. Toivotun paikallisen ohjelmatuotannon sijaan eetteriin on kuitenkin päätynyt puolivaltakunnallisia musiikkikanavia. Tämän seurauksena maamme pääkaupungista puuttuu ’de facto’ kokonaan kaupallisesti merkittävä paikallinen radiokanava. Radio Ykköselle on siis selvästi tarvetta, toteaa Kuusanmäki.

Letterbox Media Oy on paikallinen toimija ja uutistuottaja. Yhtiö julkaisee yli kolmeakymmentä painettua lähilehteä eri puolelle pääkaupunkiseutua. Kustantajan lehtiperheeseen kuuluvat mm. Kaivopuisto-Ullanlinna -lehti, Linjat Kallio -lehti, Haaga-lehti, Itis-lehti, Koillis-Helsingin Lähitieto -lehti, Tapiola-Westend -lehti, Leppävaara-lehti, Myyrmäki-lehti ja Tikkurila-lehti, sekä jalankulkijavirtojen äärellä jaossa oleva, yli 30-vuotias Puoli kaupunkia -lehti.

Pääkaupunkiseudun uutisia

Tutkimustenkin mukaan kaupunkilaisia kiinnostavat oman lähialueen tapahtumat ja ilmiöt. Letterbox Median lähilehtien toimituksellinen aineisto antaa Radio Ykkösen uutistuotannolle uniikin pohjan pääkaupunkiseutulaisia kiinnostavien aiheiden käsittelemiseen.

Taustalla radio-osaamista

Letterbox Media Oy:n osakkaista Kalle Kivimäellä on pitkä radioalan kokemus mm. Sävelradion toimitusjohtajana ja radiomainonnan tuotantoyhtiö Miracle Sound Oy:n toimitusjohtajana. Kalle ehti toimia myös Spede-tuotanto Oy:n toimitusjohtajana.

Jukka Kuusanmäki on toiminut mm. viestintäkonserni Janton Oyj:n kehitysjohtajana, Nykypäivä-lehti Oy:n toimitusjohtajana, sekä hallituksen jäsenenä mm. City-lehdessä, Uutislehti 100:ssa ja TV-Tamperelaisessa. Jukka on toiminut myös Länsi-Helsingin Yrittäjät ry:n puheenjohtajana ja Helsingin Yrittäjät ry:n hallituksen jäsenenä.

Historiaa: Radio Ykkönen -niminen asema viimeksi eetterissä lähes 30-vuotta sitten

Seitsemän mediatalon yhdessä saaman toimiluvan oikeutuksella Radio Ykkönen – Radio Ettan aloitti lähetyksensä pääkaupunkiseudulla 15.8.1985 ja siitä muodostui nopeasti kaupallisen radiotoiminnan pylooni maassamme. Hajallaan ollut omistus koitui kuitenkin kanavan akilleenkantapääksi ja kanava lopetti kaikkien hämmästykseksi lähetyksensä 14.12.1995. Samalla lähes 400.000 pääkaupunkiseudulla asuvaa kanavan kuulijaa jäi kodittomaksi.

Letterbox Media haluaakin nyt tuoda eetteriin myös sopivasti tuota ikonista kanavailmettä. Radio Ykkösen kuuntelijoiksi halutaan paikallisista asioista kiinnostuneita, aktiivisia kaupunkilaisia, jotka tällä hetkellä kuuntelevat lähinnä Yle Radio Suomi Helsinki -kanavaa.

Radio Ykkönen kuuluu pääkaupunkiseudulle.

Letterbox Media Oy viettää 20-vuotisjuhlavuotta

Letterbox Media Oy on kompakti ja vakavarainen pääkaupunkiseudun markkinoille keskittynyt mediatalo. Yhtiön ja sen tytäryhtiö Koillis-Helsingin Lähitieto Oy:n yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2023 oli 1,4 miljoonaa euroa ja tulos 0,1 miljoonaa euroa. Yhtiö on velaton ja sen omavaraisuusaste on 71%. Letterbox Media Oy on jo usean vuoden ajan luokiteltu mm. Kauppalehden Menestyjät -yrityksiin ja tytäryhtiö Koillis-Helsingin Lähitieto Oy on valittu vuoden yrityksesi 2021 Helsingin Yrittäjät ry:n paikallisyhdistyksen toimesta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta LetterboxMediat

LetterboxMedia on ostanut Koillis-Helsingin Lähitieto -lehden2.5.2022 09:52:36 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudulla toimiva riippumaton mediatalo LetterboxMedia on ostanut Koillis-Helsingin Lähitieto -lehden. Myyjinä olivat lehden 2013 perustaneet neljä yksityishenkilöä. Koillis-Helsingissä omalle paikallislehdelle syntyi 2013 tilaus, kun Sanoma lakkautti lokakuun lopussa 2012 Vartti-lehdet, ja markkina-alue vapautui. 12.12.2012 ilmestyikin talkoilla jouluksi tehty koelehti, jonka hyvä vastaanotto varmisti uuden lehden tarpeellisuuden. Lähes kymmenen vuoden toiminnan jälkeen viestikapula siirrettiin tehdyllä osakekaupalla useita lähilehtiä pk-seudulla julkaisevalle LB Marketing and Holdings Oy:lle (LetterboxMedia).

Pääkaupunkiseutu sai uuden iltapäivälehden - Iltatorin11.9.2018 10:49:28 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudulla toimiva riippumaton mediatalo LetterboxMediat aloittaa uuden iltapäivälehtimäisen viikkolehden. Lehti on lukijalleen maksuton. Painetuista iltapäivälehdistä on totuttu maksamaan. Tosin se ei tarkoita, että niistä haluttaisiin maksaa. Iltapäivälehtien lukemista onkin runsaasti siirtynyt nettiin ja kahviloihin. Ilta-Sanomien tai Iltalehden painos- tai kappalemyyntimääriä ei ole kerrottu julkisuuteen enää vuosiin.