Kauppakamarien tilasto: Viennin määrä on laskenut ensimmäisellä vuosipuoliskolla – lakoilla sekä maailmankaupan supistumisella selkeä vaikutus vientiin

Kauppakamarien vientiasiakirjatilastojen mukaan ulkomaankaupan vienti on vähentynyt ensimmäiselle vuosipuoliskolla 5,3 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Juho Romakkaniemen mukaan luvuissa näkyy selkeästi poliittisten lakkojen sekä maailmankaupan supistumisen vaikutus.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden vientiasiakirjojen tilastot kertovat, että vienti on laskenut koko alkuvuoden ajan. Pudotus viennissä oli hieman suurempaa ensimmäisellä kvartaalilla, mutta jatkui myös vuoden toisella kvartaalilla.

Tammi-kesäkuun aikana myönnettiin kaikkiaan 23 961 vientiasiakirjaa, mikä on 5,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Erityisen rajua lasku oli tämän vuoden maaliskuussa, jossa vientiasiakirjoja myönnettiin edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna noin 30 prosenttia vähemmän.

"Pudotus ensimmäisellä vuosipuoliskolla johtuu pääasiallisesti kevään poliittisista lakoista, jotka keskeyttivät viennin lähes kokonaan. Vaikka toisella kvartaalilla vienti piristyi lakkojen loputtua, on maailmankaupan heikko suhdanne vaikuttanut suomalaisyritysten vientiin loppukevään aikana”, Romakkaniemi sanoo.

Toisen kvartaalin eli huhti-kesäkuun luvut kertovat, että vientiasiakirjoja myönnettiin 2,1 prosenttia vähemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2023. Vuoden ensimmäisellä kvartaalilla tammi-maaliskuussa pudotusta vuoteen 2023 vastaavaan aikaan oli 8,5 prosenttia.

Tammi-kesäkuun aika vientiasiakirjojen määrät ovat laskeneet erityisesti Kazakstanin ja Arabiemiraattien osalta. Sen sijaan Ukrainaan myönnettyjen vientiasiakirjojen määrä on kasvanut eniten, peräti 37 prosenttia.

Kauppakamarit myöntävät alkuperätodistuksia yrityksille, jotka vievät tavaraa EU- ja ETA-maiden ulkopuolelle. Luvut eivät ole siten yhteneväisiä tullin tilastojen mukaan, mutta kertovat suunnan. Tullin tilastot, jotka sisältävät viennin myös EU-maihin, valmistuvat kuukauden viiveellä.

“Vaikka ilman lakkoja alkuvuoden tilanne näyttäisi paremmalta, on maailmankaupan supistumisella selkeä vaikutus myös Suomen vientiin. Kauppakamarien vientijohtajakyselyissä on ollut nähtävissä, että geopoliittinen epävarmuus sekä taantuva maailman talous heikentää suomalaisten vientiyritysten vientinäkymiä ja se näkyy nyt näissä tuoreissa luvuissa”, sanoo Romakkaniemi.

Euroopan unionin yleinen alkuperätodistus (Certificate of Origin) osoittaa ensisijaisesti tavaran alkuperän, jotta kohdemaassa voidaan toimia tullaus- tai kaupallisten määräysten mukaisesti. Alkuperätodistuksia myöntävät kaikki Suomen 19 kauppakamaria, ja Keskuskauppakamari vastaa alkuperätodistusjärjestelmästä ja sen kehittämisestä.

Liite

Keskuskauppakamari: Yhdysvaltojen presidentinvaalit ovat ratkaisevat ilmastopolitiikan kannalta27.7.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Yhdysvaltain presidentinvaalit vaikuttavat ilmastoon enemmän kuin mitkään muut vaalit lähitulevaisuudessa, sillä erot ehdokkaiden välillä ovat niin suuret. Vaalit ajoittuvat kriittiseen hetkeen, sillä ilmastonmuutoksen hillintä 1,5 asteeseen edellyttää maailman päästöjen kääntämistä tiukkaan laskuun 2020-luvun aikana, arvioi Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Teppo Säkkinen kirjoituksessaan linkki.

Keskuskauppakamari: Naisten osuus pörssiyhtiöiden hallitusten jäsenistä säilyi ennätystasolla – pienissä pörssiyhtiöissä naisten osuus nousi ensimmäisen kerran 30 prosenttiin16.7.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Naisten osuus pörssiyhtiöiden hallitusten jäsenistä on 33 prosenttia. Kuudessa pörssiyhtiössä kymmenestä hallituksen sukupuolijakauma on tasapuolinen. Jotta tasapuolinen sukupuolijakauma täyttyisi kaikissa pörssiyhtiöissä, pörssiyhtiöiden hallituksiin tarvittaisiin yhteensä noin 60 naista lisää. First North -yhtiöissä naisten osuus hallituksen jäsenistä on 25 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin tuoreesta naisjohtajakatsauksesta.