Turkki on vaeltajan paratiisi – viisi vaellusreittiä Turkissa

Tiesitkö, että Turkissa on paljon kauniita vaellusreittejä? Monet reiteistä kulkevat koskemattoman erämaan halki, sekä pitkin Anatolian sivilisaatioiden muinaisia reittejä. Ne tarjoavat välähdyksiä menneisyydestä – loistavista lyykialaisten, carialaisten, heettiläisten ja fryygialaisten valtakunnista. Luontoalueilla voit tarkkailla villieläimiä, ottaa upeita luontokuvia ja osallistua erilaisiin aktiviteetteihin. Reitit on nyt merkitty ja niiden mukavuutta on lisätty retkeilijöitä varten. Liity seuraan vaeltamaan Egeanmereltä Välimerelle ja Keski-Anatoliaan!

Eskişehir Phrygian laakso

Lyykia, joka sijaitsee Teken niemimaalla, Turkin läntisellä Välimerellä, oli yksi Anatolian kehittyneimmistä sivilisaatioista, jolla oli ainutlaatuinen kieli, suuria kaupunkeja ja upeaa arkkitehtuuria. Lyykian liitto, johon kuului 23 kaupunkia, on vaikuttanut jopa nykyaikaisiin demokraattisiin järjestelmiin.

Fethiyestä Antalyaan kulkeva Lyykian reitti (The Lycian Way) on erityisesti suunniteltu reitti, jonka avulla voit tutustua tämän sivilisaation jäänteisiin. Suuret ja pienet lyykialaiskaupungit, kuten Xanthos, Myra, Olympos, Aperlai ja Simena, sijaitsevat noin 540 kilometrin pituisella reitillä, joka on merkitty alusta loppuun.

Suosittelemme vierailua Patarassa, Lyykian muinaisessa pääkaupungissa, auringonlaskun jälkeen. Tämän muinaisen paikan tutkiminen tähtien alla on ainutlaatuinen kokemus, jonka mahdollistaa Turkkiyen Night Museology -hanke, joka valaisee kaupungin iltahämärän jälkeen.

Lyykian tiellä on myös luonnonihmeitä, kuten Ölüdeniz, Perhoslaakso, Kabakin lahti, Kalkan, Kaş, Olympos-vuori, Gelidonyan majakka, Çıralı ja Göynük-kanjoni.

Turkin pisin vaellusreitti: Caria

Carian tie (The Carian Way), joka on saanut nimensä Lyykiaa reunustaneen muinaisen carialaisen sivilisaation mukaan, on Turkin pisin vaellusreitti. Se ulottuu 800 kilometrin päähän. Reitti kulkee carialaisten jälkiä pitkin Aydınin ja Muğlan maakuntien läpi. Marmariksen eteläpuolella sijaitseva Bozburunin niemimaa on viisivaiheisen reitin lähtöpiste. Tämä upea niemi on yksi Turkin Rivieran tunnetuimmista pysähdyspaikoista sinisillä risteilyillä. Se on myös gulettien, sinisillä risteilyillä käytettävien turkkilaistyylisten puumastoveneiden, valmistuskeskus.

Manteli- ja oliiviviljelmistään tunnettu Datça tarjoaa näkymiä Knidoksen muinaiselle kaupungille ja niemen kärjessä sijaitsevalle Deveboynun majakalle. Löydät myös syrjäisiä rantoja ja lahtia kauempana asutuksesta. Reitti jatkuu Sedirin saaren kautta Gökovan lahdelle. Akyakasta sisä-Cariaan polku lumoaa Bafa-järven upeilla linnuilla. Melonta Dalyanin kanavalla Muğlan keskustan lähellä tarjoaa puolestaan pääsyn muinaisen Kaunosin kaupungin 2 400 vuotta vanhoille kalliohaudoille.

Reitti, jossa luonto ja arkeologia yhdistyvät: Pisidia

Tämä reitti, joka pitää sisällään Pisidian alueen viehättävät vuoret nykyisen Antalyan eteläpuolella, tarjoaa kiehtovan yhdistelmän antiikin arkeologisia ihmeitä ja henkeäsalpaavia luonnonmaisemia. Reitti pitää sisällään Sagalassosin, joka tunnetaan Antoninuksen suihkulähteestä, sekä antiikin kaupungit Termessosin, Pisidian Antiokian, Kremnan, Adadan ja Selgen, jotka tarjoavat mahdollisuuden oppia lisää alueen rikkaasta historiasta.

Matkan varrella oleviin luonnonihmeisiin kuuluvat Köprülü-kanjoni, Çandır Yazılı -kanjoni, Kovada-järven kansallispuisto, Eğirdir-järvi ja Davraz Kasnakin tammimetsät. Näillä luontoalueilla voit tarkkailla villieläimiä, ottaa upeita luontokuvia ja jopa osallistua aktiviteetteihin, kuten koskenlaskuun ja kalliokiipeilyyn. Kulkiessasi tätä luonnonkaunista reittiä pääset ihailemaan ympäröivän alueen koskematonta kauneutta: uppoudu luontoon ja seuraa polkuja, jotka kiemurtelevat koskemattoman erämaan halki.

Ainutlaatuinen löytö Anatolian sydämessä: Heettiläinen tie

Anatoliaan kuulunut heettiläisvaltakunta toi 450-vuotisen valtakautensa aikana ihmiskunnan historiaan lukuisia innovaatioita. Tämän Anatolian entisen suurvallan kulttuuriperintöön keskittyvä Heettiläinen tie (Hittite Way)ulottuu 380 kilometrin pituiseksi ja sisältää 17 eri reittiä ja vaihtoehtoa. Reitti yhdistää muinaisen heettiläisten pääkaupungin Hattusan kolmioksi historiallisiin pisteisiin Alacahöyükiin ja Şapinuvaan, jotka molemmat olivat tärkeitä kaupunkeja heettiläisten kotimaassa. Alacahöyükissä, reitin ensimmäisessä vaiheessa, joka kulkee myös vanhojen karavaanari- ja muuttoreittien kautta, kohokohtiin kuuluvat pyhäkköpalatsi (Mabet Sarayı) ja Alacahöyükin museo, jossa on esillä raunioiden kuninkaallisista haudoista löytyviä esineitä.

Reitin seuraava pysähdyspaikka on Hattusa, jossa oli yli 30 000 savitaulua ja joka on Unescon maailmanperintö- ja maailmanmuistokohde. Kadeshin rauhansopimus, ensimmäinen kirjallinen rauhansopimus, on näistä tauluista tunnetuin. Tutustu Suureen temppeliin (Büyük Tapınak) ja Leijonaporttiin (Aslanlı Kapı) ennen kuin suuntaat Shapinuvaan, heettiläisten uskonnolliseen keskukseen. Reitiltä avautuu näkymiä Alaca-puron laaksoon ja İncesu-kanjoniin, jotka molemmat sijaitsevat Shapinuvan lähellä.

Reitti Unescon kulttuuriperintökohteisiin: Fryygian tie

Heti heettiläisten romahduksen jälkeen 1200-luvulla eaa. syntyneet fryygialaiset asettuivat laajalle alueelle, joka nykyään käsittää Ankaran, Afyonkarahisarin, Eskişehirin ja Kütahyan maakunnat. Tämä alue sisältää loistavia esimerkkejä fryygialaisista kalliomuistomerkeistä. Se on maailmanlaajuisesti merkittävä, koska siellä on säilynyt jälkiä fryygialaisten uskonnollisista rituaaleista ja sosiaalisesta elämästä. Niinpä vuoristoinen fryygialainen alue, johon kuuluvat Kütahya, Afyon ja Eskişehir, on ollut Unescon maailmanperintöluettelossa vuodesta 2015 lähtien. Fryygian tie (Phrygian Way) on Turkin kolmanneksi pisin vaellusreitti, joka ulottuu yli 500 kilometrin päähän. Gordionin muinainen kaupunki, joka on nimetty Turkin 20. Unescon maailmanperintökohteeksi vuonna 2023, on toinen alueen kohokohta.

Gordionin lisäksi reitille pääsee Afyon Seydilerin ja Kütahya Yenice Çiftliğin kautta. Näistä pisteistä alkavilla ja Phrygian Valleyn läpi jatkuvilla reiteillä kannattaa vierailla Afyonissa sijaitsevassa Ayazinin kylässä, joka on kuuluisa kalliotaloistaan, haudoistaan ja kirkostaan. Muita kohokohtia ovat kallioon hakattu Avdalasin linna ja Emre-järvi sekä Kütahyan Aizonain muinainen kaupunki. Fryygian reitti yhtyy Yazılıkayassa, joka on merkittävä fryygialainen siirtokunta Eskişehirissä. Yazılıkayan lisäksi alueen merkittäviin kohteisiin kuuluvat Eskişehirin upeat esimerkit fryygialaisista kalliojulkisivuista, leijonatemppeli (Aslanlı Mabet), jossa on poikkeuksellisia leijonareliefejä, ja Gerdekkaya, monumentaalinen kallioon kaiverrettu hauta.

Eskişehir Phrygian laakso
Afyonkarahisar Frigin laakso
Eskişehir Frig
Lycian Way
Corum Hattussa-Sphinx Gate
Çorum İncesun kanjoni
Dalyan Kaunosin kalliohaudat
Datça Knidosin muinainen kaupunki
Isparta Kovadan luonnonpuisto
Burdur Sagalassosin muinaunen kaupunki - Antoninen suihkulähde
Kaş Xanthosin muinainen kaupunki

Mesikaste tahmaa autot– vältä sosiaalisessa mediassa leviäviä pikaratkaisuja auton puhdistukseen6.8.2024 09:23:10 EEST | Tiedote

Vaikeasti puhdistettava, lehmuskirvan ulosteesta johtuva mesikaste yleistyy ajoneuvojen päällä kesällä. Auton puhdistus sosiaalisessa mediassa leviävillä tekniikoilla, kuten partakoneen terällä ja alkoholilla, voivat vahingoittaa auton maalipintaa. Laadukkaista autonhoitotuotteistaan tunnettu Autoglym esittelee 10 vinkkiä tahmeiden pintojen välttämiseen sekä auton turvalliseen ja helppoon puhdistukseen.

Unohtumaton pyöräilyelämys Turkin Rivieralla – historiallisia kaupunkeja ja turkoosin kimallusta6.8.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Turkin Riviera on yksi maailman lumoavimmista maantieteellisistä alueista ja osa rikasta kulttuuri- ja ruokaperintöä. Turkin Rivieraan kannattaa tutustua polkupyörän selässä, jolloin turkoosi rannikko, kauniit lahdet, vuoristotiet ja kultaiset rannat avautuvat matkailijalle ihanteellisesti. Monipuolisten kansallisten ja kansainvälisten, ympäristöystävällisten hotellien ja hostellien lisäksi lähistöllä on aina myös leirintäalueita, glamping-alueita, bungalow-keskuksia ja erityisesti pyöräilijöille suunnattuja hotelleja. Ympäri vuorokauden auki olevissa hotelleissa pyöräilijät voivat pysähtyä turvallisesti, puhdistaa, korjata ja huoltaa polkupyöränsä ja samalla tutustua alueen pyöräilyreitteihin.

Loma Turkissa lumoaa monipuolisuudellaan – hätkähdyttävää kauneutta, seikkailua ja historiallisia elämyksiä2.8.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Loma Turkissa on täynnä hätkähdyttävän rikkaita kokemuksia. Maa tarjoaa Välimeren alueen monipuolisimmat elämykset yksin sekä seurassa matkaileville. Jokainen askel kiehtovassa Turkissa paljastaa uuden, odotukset ylittävän seikkailun. Turkin matkakohteet Istanbulin vilkkaista kulttuurikohteista Egeanmeren ja Välimeren rannikon auringon hellimiin rantoihin tarjoavat unohtumattomia elämyksiä. Niitä täydentää maailmankuulu turkkilainen vieraanvaraisuus, joka saa vierailijan tuntemaan itsensä tervetulleeksi ja arvostetuksi.