Combine24: Kansallisgalleria julkisti generatiivisen taiteen kilpailun finalistit

Kansallisgallerian järjestämä kansainvälinen generatiivisen taiteen kilpailu Combine24 houkutteli osallistujia peräti 47 maasta. Osallistujat käyttivät Kansallisgallerian tekijänoikeusvapaata kokoelmadataa uusien generatiivisten taideteosten luomiseen. Kymmenen esivalittua teosta on nyt nähtävissä kilpailusivustolla ja syyskuussa 20. päivänä Helsingin Vallilassa avattavassa näyttelyssä. Kilpailun voittaja julkaistaan lokakuun 4. päivänä 2024.

Kiviseinällä kolme mustavalkosävyistä Combine24-julistetta.
Haku kilpailuun päättyi toukokuussa 2024. Kansallisgalleria

Kilpailun ensimmäiseen vaiheeseen lähetettiin lähes sata teosta, jotka täyttivät osallistumiskriteerit. Alan asiantuntijoista koostuva esivalintalautakunta valitsi toiseen vaiheeseen kymmenen teosta. Esivalinta toteutettiin osallistujien osalta anonyymisti. Kymmenen esivalittua teosta osoittivat erityisen innovatiivista avoimen CC0-lisenssin alla julkistettujen teoskuvien ja niihin liittyvän datan käyttöä, niin teknisesti kuin konseptuaalisesti. Esivalitut taiteilijat ovat kotoisin seitsemästä eri maasta.

Teosnimi: A Dance with History
Taiteilijan nimi: Newyellow / Taiwan

Teosnimi: BodyArtLab
Taiteilijan nimi: Nahuel Gerth / Saksa

Teosnimi: Inventory Numbers
Taiteilijan nimi: Andreas Rau / Saksa

Teosnimi: Loom Of Reality
Taiteilijan nimi: Ilmo Kapanen ja Aarni Kapanen / Suomi

Teosnimi: Perseverance
Taiteilijanimi: Blas.v /Argentiina

Teosnimi: Portrait Robot
Taiteilijan nimi: Roni Kaufman / Ruotsi

Teosnimi: re-frame
Taiteilijan nimi: Agoston Nagy / Unkari

Teosnimi: Repetition and Noise
Taiteilijan nimi: Jeremy Schoenherr (Jeres) / U.S.A.

Teosnimi: The Artist Code
Taiteilijan nimi: Arttu Koskela (Shaderism) / Suomi

Teosnimi: Wunderblock
Taiteilijan nimi: Tuomo Rainio / Suomi

Teokset ovat esillä Combine24:n kilpailusivustolla. Helsingin Vallilaan avattava väliaikainen näyttelytila tarjoaa mahdollisuuden kokea teokset ilmaiseksi myös paikan päällä 20.9.–26.10.2024 välisenä aikana.

Palkinnot ja arvosteluperusteet

Arvostettu palkintoraati valitsee finalisteista kaksi teosta, jotka saavat 10 000 ja 8 000 euron rahapalkinnon. 10 000 euron pääpalkinnon lahjoittaa Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. Jury tulee kiinnittämään huomiota teoksen taiteelliseen ja tekniseen laatuun, Kansallisgallerian kokoelmadatan innovatiiviseen käyttöön, sekä konseptin vahvuuteen suhteessa käytettyyn kokoelmadataan.

Myös yleisöllä on mahdollisuus äänestää suosikkiaan 1.9.–1.10.2024 välisenä aikana kilpailusivuston kautta. Yleisöäänestyksen voittaja saa 5 000 euron palkinnon.

Aikataulu ja tapahtumat kootusti

• Ma 5.8.2024 finalistien julkistus kilpailusivustolla.

• Su 1.9.–ti 1.10.2024 yleisöäänestys auki kilpailusivustolla.

• Ke 18.9.2024 toimittajien on mahdollista tutustua teoksiin ja tehdä haastatteluja Vallilan näyttelytilassa.

• Pe 20.9.–la 26.10.2024 näyttely avoinna yleisölle Helsingin Vallilassa.

• Pe 4.10.2024 gaala ja voittajien julkistus näyttelytilassa.

Kilpailuun liittyen lisätietoja antaa kilpailun tuottaja Anna Puhakka. Kansallisgalleriaan liittyen lisätietoja antaa Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelman johtaja Johanna Eiramo.

Kilpailun yhteistyökumppaneita ovat Highlight, Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra ja YIT.

Combine24 on osa Digitaalinen Kansallisgalleria –ohjelman web3-projektia. Projektin rahoitus tulee Opetus- ja kulttuuriministeriön kautta Next Generation EU -elpymisrahastosta.

Kiviseinällä kolme mustavalkosävyistä Combine24-julistetta.
Haku kilpailuun päättyi toukokuussa 2024.

Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä.

kansallisgalleria.fi

Muut kielet

Taidevarkaat iskevät Fortniteen: Suosikkipelin uutuusympäristössä pelaajat pääsevät rohmuamaan Kansallisgallerian klassikkoteoksia4.9.2024 13:53:05 EEST | Tiedote

Kansallisgalleria tuo ensimmäistä kertaa Suomen kansalliset taideaarteet pelimaailmaan nuorten suosimassa Fortnite-pelissä. Uudessa Art Heist -peliympäristössä pelaajien tehtävä on kaapata itselleen klassikkoteoksia ja pitää ne itsellään vastapelaajien ryöstöyrityksistä huolimatta. Perinteistä kuvataidetta ja pelimaailmaa yhdistelevä Art Heist täyttää osaltaan Kansallisgallerian tavoitetta luoda taide-elämyksiä myös digitaalisissa kanavissa.

Art thieves invade Fortnite: Classic artworks from the Finnish National Gallery are now up for grabs in a new version of the popular game4.9.2024 13:53:05 EEST | Press release

In an unprecedented move, the Finnish National Gallery is introducing Finland’s national art treasures to Fortnite, a global gaming phenomenon popular with young audiences. The new "Art Heist" island within Fortnite Creative tasks players with capturing iconic artworks while outsmarting their opponents. A combination of traditional art and gaming, "Art Heist" is part of the Finnish National Gallery’s mission to create immersive art experiences through digital channels.