Konneveden Naisten viikolla kulttuuri kohtasi kulinarismin ja lampaat lauloivat stemmoja Anu Komsin ja Pia Värrin tulkitsemiin Kaija Saariahon Saarikoski-lauluihin

Ruotsissa vuoden naisikoniksi 2024 valittu Arja Saijonmaa veti ennätysyleisön Konneveden museon yhteislauluiltapäivään. Paikallinen Lumous-kuoro lauloi Saijonmaan kanssa valittuja kappaleita. Kuva: Jussi Ruusila

Naisten viikon tuottaja Kristiina Hurmerinnan mukaan tämän vuoden huippuhetkiä koettiin lisäksi muun muassa Arja Saijonmaan luotsaamassa yli 200 hengen yleisön keränneessä yhteislauluiltapäivässä sekä loppuunmyydyllä trumpetisti Verneri Pohjolan keikalla. Valovoimaisen Aili Järvelän yhtyeen tahdittamissa lauantai-illan Naisten tansseissa löydettiin myös uusi kulttuurin, kulinarismin ja Konneveden yhdistävä menestysresepti: huippukokkien Pipsa Hurmerinnan ja Meri-Tuuli Väntsin paikallisista raaka-aineista loihtimat suupalat katosivat tanssiväen suihin ennätysvauhtia. Jo viime vuonna Naisten viikolla soittaneen Suomalainen Barokkiorkesteri FiBOn ja solisti Tuuli Lindebergin vaikuttava savutuvan konsertti sai lampaatkin hiljaiseksi. Harvinaisten historiallisten soittimien ja kuulaan sopraanon autenttinen barokkiohjelmisto soi akustiikaltaan ainutlaatuisessa tuvassa kuin aito Stradivarius-viulu.

Kristiina Hurmerinta kertoo saaneensa häkellyttävän innostunutta palautetta sekä Naisten viikolla esiintyneiltä artisteilta että yleisöltä, jonka joukosta löytyi esimerkiksi saksalaisia ja portugalilaisia kulttuurin ja musiikin ystäviä. Muun muassa sopraano Anu Komsi kirjoitti Facebook-päivityksessään Konneveden museon Naisten viikon olevan “Suomen festivaalikesän uusimpia helmiä”. Myös paikalliset yrittäjät ovat lähteneet innolla mukaan Naisten viikon tarjonnan laajentamiseen ja ideointiin – esimerkiksi Hätävara-ravintolasta voi tästä lähtien tilata ympäri vuoden Verneri Pohjolalle omistetun kuha-annoksen, ja jälkiruuaksi muusikon Monkey Mind -sooloalbumin.

– Naisten viikon johtoajatus on löytynyt ja kiteytyy koko ajan kirkkaammaksi – kehitystyö jatkuu toki edelleen. Ensi vuonna vietämme viisivuotisjuhlia ja suunnitelmat ovat jo pitkällä! Muuta en tässä vaiheessa paljasta, kuin että ohjelmisto pysyy edelleen yllätyksellisenä ja korkeatasoisena, Kristiina Hurmerinta kertoo.

Konneveden Naisten viikon monipuolinen ja laadukas ohjelma on huomattu myös valtakunnallisesti: Naisten viikko on ehdolla Keski-Suomen parhaaksi kotiseututeoksi Suomen Kotiseutuliiton äänestyksessä. Äänestys jatkuu 31. heinäkuuta asti. Voittajat julkaistaan elokuussa ja palkinnot luovutetaan Vantaalla Kotiseutuliiton vuosikokouksessa lauantaina 31.8. Naisten viikon järjestää Konneveden Kotiseutuyhdistys yhteistyötahojensa tukemana.

Konneveden museon Naisten viikkoa juhlitaan ensi vuonna viidennen kerran 18.-23. heinäkuuta 2025.