Keskuskauppakamari: Kännykkäkielto kouluihin tarpeellinen
Kännyköiden käyttöä pitää pystyä kouluissa rajaamaan, jotta keskittyminen oppimiseen ja kasvokkaiseen vuorovaikutukseen kouluissa paranisi. Sen tueksi tarvitaan myös lainsäädäntöä, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.
“On hienoa, että hallitus on viemässä eduskuntaan tänä syksynä esityksen kännykän käytön rajaamisesta koulussa. Oppituntien lisäksi huomiota tulisi kiinnittää myös välitunteihin, sillä liikkuminen, leikki ja kasvokkainen vuorovaikutus tuntien välillä auttaa myös keskittymistä oppitunteihin”, Pulkkinen sanoo.
Suomalaisnuoret saavat keskimäärin yli 200 ilmoitusta puhelimeensa päivän aikana ja tytöt viettävät puhelimellaan keskimäärin kuusi tuntia joka päivä. Samaan aikaan lasten ja nuorten perustaidot ovat heikentyneet, liikkuminen ja leikkiminen vähentynyt, mielenterveysongelmat ja erilaiset käyttäytymisen ja tunnesääntelyn haasteet lisääntyneet.
“On vaikea kuvitella, etteikö lasten ja nuorten lisääntynyt älypuhelimien käyttö olisi vähintään osasyynä asiaan. On myös merkillepantavaa, että älylaitteissa ja sosiaalisessa mediassa lasten ja nuorten ahdistuneisuus, kiusaaminen ja konfliktit jäävät herkemmin piiloon aikuisilta ja siten käsittelemättä”, Pulkkinen sanoo.
Mielenterveysongelmien kasvu näkyy myös yritysten arjessa ja heijastelee jo työn tuottavuuteen. Enemmistö yrityksistä onkin käynnistänyt toimenpiteitä mielenterveyden ja työssä jaksamisen haasteisiin vastaamiseksi, selviää Keskuskauppakamarin toukokuussa yrityksille toteuttamasta kyselystä.
“Yrityksiltä kantautuu toistuvasti viestiä siitä, että vastavalmistuneilla nuorilla on aiempaa heikommat valmiudet työelämään. Kyse ei ole niinkään spesifien työtehtävien hallinnasta, vaan laajemmin oppimisen valmiuksista, muutoksen sietämisestä ja yleisestä toiminta- ja työkyvystä”, Pulkkinen sanoo.
Siksi toisena tärkeänä lakihankkeena tulevana syksynä Keskuskauppakamari näkeekin oppimisen tuen uudistamisen. Siinä keskeisenä lähtökohtana on siirtää tuen painopistettä varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukemiseen, mikä toivottavasti tulevina vuosina näkyy myös parantuneena työkykynä ja –jaksamisena.
“Vielä entistä enemmän tulisi kiinnittää huomiota eri lasten ja nuorten kanssa toimivien aikuisten välisen kumppanuuden vahvistamiseen. Oppimisvalmiuksien parantaminen ja vaikeuksien ennaltaehkäisy lähtee siitä, että tiedämme mitä nuorelle oikeasti kuuluu”, Pulkkinen sanoo.
Yhteyshenkilöt
Suvi PulkkinenJohtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto
Puh:050 404 1810suvi.pulkkinen@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Kauppakamaritilastot: Vienti supistui vielä 4 prosenttia vuonna 2024 – joulukuu toi toivoa paremmasta14.1.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Yritysten vientikauppaa varten tarvitsemia alkuperätodistuksia haettiin kauppakamareilta viime vuonna 4 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Vaikka pudotusta oli edelleen, ei se ollut läheskään niin suuri kuin vuotta aiemmin, jolloin vienti supistui alkuperätodistusten määrällä mitattuna 14 prosenttia edellisvuodesta.
Maria-Elena Ehrnrooth Keskuskauppakamarin kv-asioiden kehitysjohtajaksi8.1.2025 15:29:47 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden kehitysjohtajaksi on nimitetty Maria-Elena Ehrnrooth (vtm). Hän siirtyy Keskuskauppakamariin Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL:n toimitusjohtajan ja palveluliiketoiminnan johtajan tehtävästä.
Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle2.1.2025 10:08:20 EET | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta. Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.
Keskuskauppakamari: Yritykset tarttuvat ilmastotoimiin kun saavat konkreettista apua – energiansäästö, vihreämmät hankinnat, logistiikan järkevöittäminen tärkeimpiä tekoja31.12.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Yritykset tarttuvat kyllä ilmastotoimiin, mutta etenkin pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsevat konkreettisia neuvoa ja tukea aloittamiseen. Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista yrityksistä 88 prosenttia vastasi tarttuneensa käytännön toimiin saatuaan oppia hiilijalanjäljen laskentaan.
Elintarvikeketjun itsesääntely loppuu30.12.2024 16:27:46 EET | Tiedote
Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta lopettaa toimintansa. Toimintaa rahoittaneet alan järjestöt katsovat alan itsesääntelyn olevan päällekkäistä elintarvikemarkkinavaltuutetun viranomaistoiminnan kanssa. Toimintansa lopuksi lautakunta julkaisee antamansa suositukset kootusti, jotta niistä on hyötyä alan toimijoille myös tulevaisuudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme