Koiraa kannattaa valvoa sienimetsässä

Koira ei erota myrkkysieniä ruokasienistä. Jos koirasi on syönyt sieniä ja alkaa oirehtia oudosti, on toimittava nopeasti. Sienen tunnistaminen on tärkeää, koska hoito määräytyy sienen myrkyn mukaan.

Loppukesästä alkaen koiranomistajan olla tarkkana, ettei koira pääse maistelemaan sieniä. Alkukesästä pitää olla varovainen myös korvasienien kanssa. Kissat ovat huomattavasti koiraa nirsompia, joten kissojen sienimyrkytykset ovat harvinaisia.

Suomessa kasvavia hengenvaarallisia myrkkysieniä ovat valkokärpässieni, punakärpässieni, pulkkosieni ja myrkkynääpikkä. Valkokärpässieni on tappava, suippumyrkkyseitikki vaurioittaa munuaisia ja maksaa jo pieninäkin annoksina. Suomessa esiintyy myös kavalakärpässieniä, jotka ovat yksi maailman myrkyllisimmistä sienilajeista. Myös korvasieni on ryöppäämättömänä myrkyllinen ja jopa sen höyryt ovat hengitettynä vaarallisia. Ruokaviraston sivuilta löytyy lista myrkyllisimmistä sienistä.

Sienimyrkytyksen oireet koiralla

Eri sienet sisältävät eri sienimyrkkyjä, joten oireet vaihtelevat myrkyn koostumuksesta riippuen. Vaarallisimpia ovat amanitiinia sisältävät sienet kuten valkokärpässieni ja kavalakärpässieni. Nämä sienilajit voivat aiheuttaa akuutin, usein kuolemaan johtavan maksavaurion.

Muskariinia sisältävät sienet, kuten risakkaat ja malikkaat sen sijaan aiheuttavat niin sanottuja kolinergisiä oireita. Koira saattaa kuolata, oksennella ja ripuloida rajusti. Pupillit voivat olla pienet ja sydämen syketaso matala.

Punainen kärpässieni ja ruskokärpässieni sekä madonlakit aiheuttavat edellä mainittujen oireiden lisäksi neurologisia oireita kuten koordinaatiohäiriöitä. Koira saattaa esimerkiksi hoiperrella ja vaikuttaa uneliaalta. Hallusinogeeniset myrkyt aiheuttavat aggressiivisuutta, poikkeavaa ääntelyä, lämmönnousua sekä silmävärvettä, jossa silmät liikkuvat tahdosta riippumattomasti puolelta toiselle.

Sienimyrkytys vaatii nopeaa reagointia

Jos huomaat koirasi syöneen myrkyllisiä sieniä tai huomaat koiralla myrkytysoireita, ota heti yhteys eläinlääkäriin. Myrkytystapauksissa on tärkeää, että koira tuodaan eläinlääkärin hoitoon mahdollisimman pian, jotta ensihoito päästään aloittamaan nopeasti ja imeytyvän myrkyn määrään mahdollisesti vielä vaikuttamaan.

Yritä tunnistaa koiran syömä sienilaji, sillä se auttaa parhaimman mahdollisen hoidon määrittelemisessä. Jos et tiedä, mikä sieni on kyseessä, ota siitä kuva. Myös tieto sienen kasvupaikasta voi auttaa sienen tunnistamisessa.

Jos koiran tajunnantaso on hyvä eikä koira ole itse oksentanut, voidaan koira ensiapuna oksennuttaa jo kotioloissa esimerkiksi vetyperoksidilla. Kysy tarkempia ohjeistuksia tilanteen arvioimiseen ja lemmikin oksennuttamiseen eläinlääkäriltä.

Jos myrkyllisen sienen syömisestä on kulunut alle kaksi tuntia, voi koiralle antaa lääkehiiltä oksettamisen jälkeen. Lääkehiiltä voidaan joissain tapauksissa myös annostella ensiapuluontoisesti ennen eläinlääkärille hakeutumista, mikäli oksetus ei kotioloissa onnistu. Lääkehiili sitoo nieltyjä myrkyllisiä aineita ja estää niiden imeytymistä elimistöön. Lääkehiilen oikea annostus kannattaa varmistaa eläinlääkäriltä.

Myös ruokasieniksi kelpaavat sienet voivat aiheuttaa raakana syötyinä voimakkaitakin vatsaoireita. Monet sienet sisältävät vielä tuntemattomia aineita, jotka voivat ärsyttää limakalvoja paikallisesti. Koiralle on hyvä opettaa, ettei ulkoillessa saa ottaa suuhun mitään ilman lupaa.

Lisätietoja

Eläinlääketieteellinen johtaja, eläinlääkäri Sanna Silvonmäki, 040 538 6876sanna.silvonmaki@evidensia.fi

Eläinlääketieteellinen asiantuntija, eläinlääkäri Johanna Ranta, 040 739 1200, johanna.ranta@evidensia.fi

.