Poikittainen raitiolinja 13 yhdistää kiskoilla Kalasataman ja Pasilan

Raitiolinjan 13 liikenne alkaa 12.8. Uusi linja avaa nopean poikittaisen kiskoyhteyden Kalasataman ja Pasilan välille. Joukkoliikenteen vetovoima kasvaa, kun Helsingin nopeimmin kasvavat alueet yhdistyvät raiteilla toisiinsa. Uusi linja myös tukee HSL:n ja Helsingin kaupungin tavoitetta tehdä joukkoliikenteestä päästötöntä ja energiaa säästävää.ull

Raitiovaunumatkustajia istumassa

Raitiolinjaa 13 liikennöidään maanantaista 12.8. alkaen Sompasaaren Nihdistä Kalasataman metroaseman ja Hermannin rantatien kautta Vallilanlaaksoon ja edelleen Pasilan aseman kautta Pasilanraitiolle.

”Linja 13 on merkittävä vahvistus Helsingin raitioliikenteeseen”, HSL:n vt. toimitusjohtaja Vesa Silfver sanoo. ”Linja yhdistää kiskoilla kaksi merkittävää joukkoliikenteen solmukohtaa eli Kalasataman metroaseman ja Pasilan aseman. Helsinkiläiset ovat toivoneet tätä
yhteyttä. Arviomme linjan keräävän neljästä viiteen miljoonaa matkustajaa vuodessa, joten se tukee HSL:n tavoitetta kasvattaa joukkoliikenteen asiakasmääriä.”

Kalasataman ja Pasilan välisillä kiskoilla kulkee entistä enemmän matkustajia sen jälkeen, kun Kruunusiltojen liikenne alkaa näillä näkymin vuonna 2027. Tämän hetken suunnitelmien mukaan linja 13 jatkaa entisellä reitillään. Lisäksi suunnitelmissa on linja 11 Sompasaaresta Pasilaan.

Linja 13 tuo kokonaan uusia Helsingin alueita raideliikenteen piiriin. Yhteydet Pasilaan ja Kalastamaan paranevat myös Hermannista, Arabianrannan eteläosista ja Kumpulan kampukselta.

”Kalasataman ja Pasilan välinen raitiolinja tukee Helsingin ja seudun kaupunkikehitystä, sillä se tarjoaa nopeita yhteyksiä pääkaupungin nopeimmin kasvavien alueiden välille”, Helsingin kaupunkiympäristön toimialan apulaispormestari Anni Sinnemäki toteaa.

Linjan 13 vaikutuspiirissä Kalasataman alueella asuu vuonna 2040 arviolta 30 000 helsinkiläistä ja siellä on yli 10 000 työpaikkaa. Pasilassa työskentelee nykyarvioiden mukaan vuonna 2040 noin 50 000 henkeä eli kaksinkertaisesti nykyiseen verrattuna. Asukkaita Pasilassa on tuolloin jo lähes 30 000.

Raitiolinja kerrallaan kohti päästötöntä Helsinkiä

Linja 13 on askel eteenpäin Helsingin raitiotieverkon laajentamisessa. Suunnitelmien mukaan raitiovaunuja kulkee vuosikymmenen lopulla muun muassa Hernesaaressa ja Vihdintien kaupunkibulevardilla. Pikaraitiotiet laajentavat raitiovaunujen reviiriä myös Helsingin ulkopuolelle.

Sekä Helsingin kaupunki että HSL ovat sitoutuneet tiukkoihin tavoitteisiin päästöjen vähentämiseksi. Myös energian säästäminen liikenteessä on yhä tärkeämpää.

”Lähipäästötön, uusiutuvalla energialla kulkeva raitioliikenne tukee tavoitteita”, apulaispormestari Sinnemäki sanoo. ”Kiskoliikenteen kasvattaminen ja sähköbussien määrän lisääminen ovat osa niistä keinoista, joiden avulla pääsemme liikenteen päästötavoitteeseen. Tarjoamalla nopeita raideyhteyksiä, joiden varrella on paljon palveluita, vähennämme myös tarvetta henkilöautoiluun.”

”Linjaa ajetaan aluksi Helsingin kaupunkiratikoista tutulla kalustolla, eli Artic- ja nivelvaunuilla. Linjan operointi edellyttää noin 35 uuden kuljettajan työpanoksen. Käynnistämme uuden, kovasti odotetun linjan liikennöinnin positiivisin mielin”, Kaupunkiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakavuori toteaa.

Linjan suunnittelu:
HSL, viestintä, puh. 040 163 2818

Liikennöinti:
Kaupunkiliikenne Oy, toimitusjohtaja Juha Hakavuori, puh. 040 3524771

Radan rakennuttaminen:
Kaupunkiliikenne Oy, Suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön johtaja Artturi Lähdetie,

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta