Myopiaa eli likinäköisyyttä hoidetaan silmälääkäreiden ja optometristien yhteistyönä – hoitolinssit ovat varteenotettava hoitokeino monille

Julkisuudessa on viime päivinä keskusteltu myopian eli likinäköisyyden hoitoon tarkoitetuista hoitolinsseistä. Käyty keskustelu on antanut ymmärtää, että silmälääkärit ja optometristit olisivat hoitolinssien käytöstä merkittävän erimielisiä. Silmäasemalla myopiaa hoidetaan silmälääkäreiden ja optometristien yhteistyönä, ja myopian hoitolinssejä suositellaan niille lapsille ja nuorille, joilla myopian etenemisvauhti tai riski etenemiselle on merkittävä.

Likinäköistyminen on kasvussa niin Suomessa kuin maailmalla: on arvioitu, että vuoteen 2050 mennessä likinäköisyydestä eli myopiasta kärsii jo puolet maailman väestöstä. Eritoten lasten likinäköistyminen on kasvanut maailmalla räjähdysmäisesti ja tätä kehitystä pitää pyrkiä hillitsemään.

Mitä nuorempana likitaitteisuus on todettu, sitä korkeampi riski on korkean likitaittoisuuden kehittymiselle. Riskiä kasvattavat myös vanhempien likitaitteisuus sekä runsas lähikatselu ja vähäinen ulkoilu. Riskiä voi pienentää itse mm. säännöstelemällä lähityöhön käytettyä aikaa ja pitämällä siitä taukoja, lukemalla riittävältä etäisyydeltä ja hyvässä valaistuksessa sekä ulkoilemalla yli 2 tuntia päivässä.

Likitaitteisuuden hidastamiseen pyrkiviä hoitomuotoja (linssit, piilolinssit ja lääkehoito) on tutkittu ja kehitetty vuosien ajan. Kaikki nämä hoitomuodot ovat käytössä Euroopassa ja Pohjoismaissa, ja myös Silmäaseman silmälääkäreillä ja optometristeilla on hyviä kokemuksia myopiaa hidastavista hoidoista.

Suuri likitaitteisuus (yli -6 dioptriaa) on tutkimusten mukaan selkeä riski erilaisiin silmäsairauksiin, kuten harmaakaihiin, glaukoomaan sekä verkkokalvosairauksiin. Pienempikin likitaitteisuus merkitsee riippuvuutta silmälaseista, eli oli sitten silmälasit varustettu myopian hoitolinsseillä tai ei, tarvitsee kyseinen henkilö silmälasit joka tapauksessa.

Myopian hoitolinssit ovat kajoamaton ja turvallinen hoitomuoto, jossa lasit määrätään sellaisille lapsille tai nuorille, jotka joka tapauksessa tarvitsisivat lasit likitaitteisuuden vuoksi. Lasit ovat mieluisat, koska lapsi näkee niillä hyvin – useimmat tottuvat niihin nopeasti ja näkeminen on niillä yhtä hyvää kuin tavallisilla silmälasilinsseillä. Laseista ei ole haittaa lapsen näönkehityksen kannalta. Silmäasemalla tämä varmistetaan säännöllisillä kontrollikäynneillä.

Silmäaseman valikoimiin kuuluvat Hoyan MiYOSMART-linssit, joiden tehokkuus on todettu useissa erilaisissa kliinisissä tutkimuksissa, jotka on julkaistu ja vertaisarvioitu tieteellisissä julkaisuissa. Myös asiakkaiden kokemukset ovat olleet positiivisia. Lisää tutkimuksia aiheesta tehdään koko ajan, ja näyttöä näiden hoitojen ja linssien likinäköisyyden kehittymistä hidastavasta tehosta on jo tehdyissä tutkimuksissa todettu. Tulevaisuudessa tuloksia tarvitaan erityisesti pitkäaikaistutkimuksista. Silmäasemalla taustallamme ovat vahvat, tieteelliset ja terveydelliset syyt, joihin nojaamme näitä linssejä suositellessamme.

Seuraamme Silmäasemalla aktiivisesti aiheesta tehtävää tutkimusta ja asiakkaidemme kokemuksia. On ammattikunnillemme luonnollista, ansiokasta ja hienoa, että käytössä ja kehitteillä olevia ratkaisuja tutkitaan ja arvioidaan kriittisesti, mutta erimielisyys myopian hoidosta on liioiteltua. Kansainvälinen julkilausuma on jo tehty WSPOS-yhdistyksen (World Society of Paediatric Ophthalmology & Strabismus) toimesta.  Julkilausumassa luetellaan tämänhetkiset käytössä olevat ja organisaation hyväksymät keinot myopian hoitoon, joihin kuuluvat myös mainitut MiYOSMART-linssit. Likitaitteisuus voi lisääntyä nuoreen aikuisuuteen saakka, ja sen hidastamiseen on siis aikaa vaikuttaa. Parasta mahdollista tulosta voidaan nykytiedon valossa tavoitella myös myopian hoitolinsseillä.

Silmäasema
Kaisu Järvinen, johtava ylilääkäri, silmätautien erikoislääkäri
Petri Eskola, johtava optikko

Yhteyshenkilöt

Silmäasema on Suomen suurin näönhuollon ja silmäterveyden toimija. Näemme kokonaiskuvan niin asiakkaamme kohtaamisesta ja hoidosta, kuin suomalaisten silmäterveydestä. Silmäaseman yli 1 500 näkemisen ja silmäterveyden ammattilaista hoitaa lähes miljoonaa asiakasta vuosittain. Silmäasemalla on lähes 150 optikkoliikettä ja silmälääkärikeskusta, 18 yksityistä silmäsairaalaa ja 7 julkisia silmäterveyspalveluita tarjoavaa yksikköä ympäri maan. Silmäaseman liikevaihto vuonna 2023 oli 230,7 miljoonaa euroa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Silmäasema Oy

Tutkimus: Ruutuajan vaikutus lasten näköön huolettaa 79 %:a suomalaisvanhemmista – muilta osin vain noin joka kolmas kantaa huolta lapsensa näkökyvystä ja silmäterveydestä6.8.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Vaikka noin joka kolmas 6-12-vuotiaan vanhempi huolehtii lapsensa näöstä ja silmäterveydestä paljon tai jonkin verran, samanaikaisesti joka viides vastaaja ei ole joko ajatellut asiaa tai ei koe asian koskevan lapsiaan. Useimmin tunnistetut lapsen näkemisen haasteiden oireet ovat päänsärky, silmien siristely, ruudun katsominen hyvin läheltä ja väsyminen lukiessa – sen sijaan levottomuuden tai keskittymiskyvyn häiriöt huonon näön oireina jäävät monelta vanhemmalta tunnistamatta. Tiedot selviävät Silmäaseman teettämästä lasten näkökykyyn liittyvästä tutkimuksesta*.

Silmäterveyden palveluiden saatavuus Heinolassa parantuu: Silmäasema osti Heinolan NäköStudio Oy:n ja laajentaa nykyisen Kirkkokadun-myymälänsä silmälääkärikeskukseksi17.5.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Silmäaseman myymäläverkosto kehittyy edelleen, kun Silmäasema Optiikka Oy on ostanut Heinolassa sijaitsevan NäköStudio Oy:n. Kauppa astuu voimaan 1. kesäkuuta 2024 ja NäköStudion työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä Silmäaseman palvelukseen. Syksyn aikana Silmäaseman myymälä Heinolan Kirkkokadulla laajenee silmälääkärikeskukseksi.