SAK aloittaa muutosneuvottelut

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön hallitus on maanantaina 12.8. päättänyt aloittaa SAK:ssa muutosneuvottelut tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

- SAK:lla on nyt uusi strategia. Lisäksi taloustilanteemme on vuosien varrella muuttunut. Moni jäsenliitto on esimerkiksi muuttanut omaa jäsenmaksurakennettaan ja SAK:n tulot ovat alentuneet. Nyt tarvitaan rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia. Aloitamme henkilöstön kanssa keskustelut niistä, SAK:n hallintojohtaja Marko Piirainen kertoo.

SAK:ssa on noin 70 työntekijää, joista alle 10 henkilöä työskentelee aluetoimistoissa ja loput keskustoimistossa.

- Muutosneuvottelut koskevat kaikkia toimintoja ja koko henkilöstöä. Muutosneuvottelut voivat johtaa irtisanomisiin, lomautuksiin sekä toimenkuvien ja työsuhteen ehtojen muutoksiin. Henkilöstön vähennystarve on alustavan arvion mukaan enintään 20 henkilötyövuotta, Piirainen kertoo.

- Muutosneuvottelut, jotka voivat johtaa henkilöstövähennyksiin, on haasteellinen tilanne koko SAK:n henkilökunnalle. Uskon, että yhdessä SAK:n henkilöstö ja johto selviävät tästäkin, Piirainen toteaa.

Muutosneuvottelut alkavat ensi viikolla.

Tilaa SAK:n uutiskirje ja saat ajankohtaista tietoa sähköpostiisi joka toinen viikko: https://www.sak.fi/uutiskirje Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK edustaa 18:aa ammattiliittoa ja yli 800 000:ta jäsentä. Tehtävämme on rakentaa inhimillistä, turvallista ja oikeudenmukaista työelämää. Siitä syntyy luottamusyhteiskunta, joka lisää työn tekijöiden uskoa tulevaisuuteen.