Syksyn trendikkäimmät farkut ovat siluetiltaan väljät – rento istuvuus yleistyy myös muissa housuissa

Jaa

Sokoksen pukeutumisen asiantuntijoiden mukaan sekä naisten että miesten pukeutumisen puolella nousevat tällä hetkellä erityisesti farkkumallit, joissa on rento istuvuus. Trenditietoiset pukevatkin nyt jalkaansa leveämalliset farkut, joissa yhdistyy mukavuus ja ajattomuus.

Marimekon uudesta Maridenim-mallistosta löytyy istuvuudeltaan väljempiä, paksummasta farkkukankaasta valmistettuja housuja sekä paitatakki
Marimekon uudesta Maridenim-mallistosta löytyy istuvuudeltaan väljempiä, paksummasta farkkukankaasta valmistettuja housuja sekä paitatakki SOK

Sokos selvitti kesäkuussa 2024 Sokoksen asiakkailla teettämässään kyselytutkimuksessa*, että lähes neljäosa (24 %) on jo hankkinut syksyn trendikkäimmät leveät farkut ja reilu viidesosa (22 %) on harkinnut sellaisten ostamista. Etenkin naiset ovat ottaneet syksyn suurimman farkkutrendin haltuun ketterästi: 26 prosenttia naisista kertoo jo hankkineensa leveät farkut ja 23 prosenttia harkitsee sellaisten hankkimista. Vastaavasti miehistä kyseisen hankinnan on tehnyt yhdeksän prosenttia ja 15 prosentilla se on harkinnassa. 

”Sokoksen myyntien perusteella kapeat mallit ja jeggingsit ovat osittain jo väistyneet suorempien housumallien ottaessa isompaa osuutta. Myös tätä leveämpien housujen osuus myynnistä on kasvanut selkeästi”, Sokoksen naisten pukeutumisen ryhmäpäällikkö Mari Viri kertoo. 

Farkkujen ohella siluetin leveneminen näkyy kasvavana trendinä myös muissa housuissa: 

”Miesten housuissa kaikki istuvuudet farkuista pukuihin ovat saaneet väljyyttä lisää. Aikaisempaa väljempiä ja suorempia leikkauksia löytyy yhä enemmän myös Sokoksen valikoimassa. Uusia istuvuuksia miesten farkkuihin ja chinoihin tuovat muun muassa uudet merkit HUGO BLUE ja CARHARTT. Monet merkeistä ovat lisänneet tilaa erityisesti reiden kohdalle”, Sokoksen miesten pukeutumisen ryhmäpäällikkö Iiro Kourujärvi kertoo. 

Barrel leg- ja bootcut-farkut sekä kokofarkkuasut villitsevät tänä syksynä

Virin mukaan leveän farkkumallin rinnalla nähdään tänä syksynä paljon niin sanottuja barrel leg -farkkuja, jotka ovat malliltaan väljät reisistä ja kapenevat nilkkoja kohti. Myös ylhäältä kapeat ja polvista levenevät bootcut-farkut jatkavat edelleen trendikkäänä mallina. 

”Tänä syksynä on erittäin tyylikästä pukeutua countryhenkisesti kokofarkkuun. Sokoksen valikoimassa tähän ilmiöön vastaa muun muassa Marimekon vastikään lanseeraama Maridenim-mallisto, josta löytyy istuvuudeltaan väljempiä, paksummasta farkkukankaasta valmistettuja housuja sekä paitatakki”, Viri sanoo. 

Klassinen suora farkkumalli puhuttelee erityisesti miehiä 

Sokoksen kyselytutkimuksessa selvitettiin, millaiset farkkumallit puhuttelevat kuluttajia eniten. Trendikkäät leveät farkut kiinnostavat joka kymmentä vastaajaa ja erityisesti naisia. Joka kolmas vastaaja valitsisi sen sijaan mieluiten klassiset suorat farkut. Kyseisen mallin suosio korostuu etenkin miesvastaajien keskuudessa. Kapeat skinny-farkut eli pillifarkut puhuttelevat eniten joka viidettä vastaajaa (20 %) ja bootcut-farkut 12 prosenttia vastaajista. 
 

*Kyselytutkimus toteutettiin S-ryhmän kannassa kesäkuussa 2024. Kyselyn kohderyhmänä olivat vähintään kerran viimeisen kolmen kuukauden aikana Sokoksella asioineet suomenkieliset ja täysi-ikäiset asiakasomistajatalouksien jäsenet. Vastaajien kokonaismäärä oli 1435, joista 88 % oli naisia ja 12 % miehiä. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Marketmuodin suosio laajenee – Prisma lanseeraa täysin uuden nuorille aikuisille suunnatun vaatemalliston19.8.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomen suosituimmaksi muotikaupaksi tuoreimmassa Kaupan Liiton tutkimuksessa jälleen todettu Prisma vahvistaa pukeutumisen sekä omien vaatemerkkien valikoimaansa. Prisma-myymälöihin sekä Prisma.fi-verkkokauppaan saapuu 19. elokuuta alkaen myyntiin uusi WKLY.-vaatemallisto, joka puhuttelee myös marketmuodin kasvavaa nuorta asiakaskuntaa. Mallisto pitää sisällään miesten ja naisten sisä- ja ulkopukeutumisen tuotteita, kenkiä, asusteita ja laukkuja. Mallisto tulee myyntiin Suomen ja Viron Prismoissa, verkkokaupassa sekä suurimmissa S-marketeissa.

Suosituissa pastakastikkeissa fiksu pakkausmuutos: Coop-pastakastikkeet lasipurkin sijaan kevyemmissä kartonkitetroissa16.8.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Perinteisen lasisen purkin sijasta Coop-pastakastikkeet pakataan kartongista valmistettuihin tetrapakkauksiin. Pakkaus mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön niin varastoinnissa kuin kuljetuksissa, mikä vähentää tämän myötä myös hiilidioksidipäästöjä. Samaan tilaan voidaan pakata nyt lähes tuplasti tuotteita. Uusi pakkaus on myös asiakkaalle kevyempi kantaa ja säästää tilaa kodinkin ruokakaapissa.

S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.

Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote

Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.

Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote

Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye