Aluehallituksen syksyn kokouskausi käynnistyi

Aluehallitus käsitteli omavalvonnan raporttia sekä asiakas- ja potilasturvallisuusraporttia.

Puheenjohtajan nuija kokouspöydällä.

Aluehallituksen syyskausi käynnistyi maanantain kokouksesta, jossa käsiteltiin hyvinvointialueen omavalvonnan raporttia sekä asiakas- ja potilasturvallisuusraporttia vuodelta 2023.

Hyvinvointialueen tehtävänä on järjestää asiakkaille ja potilaille heidän tarpeidensa mukaiset, laadukkaat ja turvalliset sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut. Omavalvonnalla hyvinvointialue varmistaa tehtäviensä lainmukaisen hoitamisen, ja raportilla kuvataan palveluiden ja niiden omavalvonnan toteutumista. Raportin osa-alueita ovat muiden muassa omavalvonnan kehittämistoimenpiteet, palveluiden saatavuus, palveluiden turvallisuus ja laatu sekä palvelutuotannon ohjaus ja valvonta.

Asiakas- ja potilasturvallisuusraportti täydentää omavalvonnan raporttia. Asiakas- ja potilasturvallisuusraportissa kuvataan asiakas- ja potilasturvallisuuden tilannetta, keskeisiä tuloksia sekä kehittämistoimenpiteitä ja mittareita. Aluehallitus merkitsi molemmat raportit tiedoksi maanantain kokouksessaan.

Aluehallitus ei kannata ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoituksen pienentämistä

Aluehallitus päätti antaa lausunnon vanhuspalvelulain muutoksesta, joka koskee henkilöstömitoitusta ympärivuorokautisessa hoivassa. Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt hyvinvointialueilta lausuntoa ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä vanhuspalvelulain muutoksesta. Pohjaesityksenä ollut lausuntoluonnos löytyy kokouksen  esityslistan liitteistä.

Vanhuspalvelulakiin lisättiin vuonna 2020 velvoite vähintään 0,7 työntekijän henkilöstömitoituksesta asiakasta kohti ympärivuorokautisessa hoivassa. Mitoituksen voimaantuloa on siirretty useampaan kertaan. Nyt henkilöstön vähimmäismitoitusta ympärivuorokautisessa hoivassa ehdotetaan muutettavaksi 0,6 työntekijäksi asiakasta kohden vuoden 2025 alusta.

Aluehallitus päätyi maanantaina äänestyksen jälkeen toteamaan lausunnossaan, ettei se kannata lakimuutosta. Pohjana ollut lausuntoesitys kannatti lain muuttamista, mutta Aapo Reiman (vas.) muutosesitys voitti äänestyksen. Pohjaesitystä äänestivät aluehallituksen jäsenet Eija Aittola (kok.), Vesa Mäkinen (ps.), Aino Närkki (kok.), Mika Penttilä (kok.), Hannele Saari (kd.) ja Pia Yli-Pirilä (kok.). Reiman muutosesitystä äänestivät hänen lisäkseen Tarja Filatov (sd.), Johanna Häggman (kesk.), Lauri Jormanainen (sd.), Seppo Kuparinen (kesk.) ja Kaisa Lepola (sd.). Reiman muutosesitys tuli siis hyväksytyksi aluehallituksen puheenjohtajan, Kaisa Lepolan äänellä.

Aluehallitus päätyi äänestyksen jälkeen toteamaan lausunnossaan myös, ettei näe lakimuutoksen parantavan hyvinvointialueen taloustilannetta. Tämä siksi, ettei esitettyä vähimmäismitoitusta ole mahdollista toteuttaa kaikissa ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköissä. Pohjana olleessa lausuntoesityksessä nähtiin lakimuutoksen parantavan taloustilannetta, mutta Tarja Filatovin (sd.) esityksestä kanta muutettiin.

Filatovin esityksestä lausuntoon myös lisättiin seuraavanlainen perustelu: Mitoituksen alentaminen voisi helpottaa hyvinvointialueen talouden tasapainoa, mikäli samalla ei vähennettäisi rahoitusta alennetun mitoituksen perusteella. Äänestyksessä pohjaesityksen puolesta olivat aluehallituksen jäsenet Eija Aittola (kok.), Vesa Mäkinen (ps.), Aino Närkki (kok.), Mika Penttilä (kok.), Hannele Saari (kd.) ja Pia Yli-Pirilä (kok.). Filatovin muutosesitystä äänestivät hänen lisäkseen Johanna Häggman (kesk.), Lauri Jormanainen (sd.), Seppo Kuparinen (kesk.), Kaisa Lepola (sd.) ja Aapo Reima (vas.). Filatovin muutosesitys tuli siis hyväksytyksi aluehallituksen puheenjohtajan, Kaisa Lepolan äänellä.

Aluehallitus painottaa ministeriölle toimitettavassa lausunnossaan myös hyvinvointiteknologian ja kansainvälisen rekrytoinnin merkitystä henkilöstön riittävyyden turvaamisessa. Aluehallituksen lausuntoon asiat kirjattiin Johanna Häggmanin (kesk.) esityksestä seuraavasti: Kiireellisenä toimenpiteenä tulee edistää teknologian hyödyntämistä. Kansainvälisen rekrytoinnin osalta ulkomailta tulevien valmiiden ammattilaisten pätevyyden/tutkintojen sujuvampaa todentamista Suomessa edistetään ja edellytetään suomen/ruotsin kielen opintoja.

Maanantain kokouksessa hyväksytyssä lausunnossa muistutetaan myös, että lakimuutoksen toimeenpanoon olisi jätettävä riittävästi aikaa, jotta ympärivuorokautinen palveluasuminen voidaan järjestää laadukkaasti ja asiakasturvallisesti. Aluehallitus halusi painottaa myös, että nyt hyväksytty lausunto pohjaa syksyllä 2023 annettuun lausuntoon.

Muut asiat aluehallitus hyväksyi esityslistan mukaisesti. Seuraava kokous on 26. elokuuta. Maanantaina 19. elokuuta aluehallitus kokoontuu seminaariin.

Aluehallituksen 12.8.2024 kokouksen esityslista