Asiantuntijan vinkit: Vuokrasopimukseen kannattaa sisällyttää ainakin nämä kolme asiaa

Loppukesästä uusia vuokrasopimuksia solmitaan tiuhaan tahtiin. Vuokrasopimuksen huolellinen laatiminen on avainasemassa, jotta turhilta riidoilta ja epäselvyyksiltä vältytään.  Suomen Vuokranantajien lakiasiantuntija Juha-Matti Pyrrö listaa tärkeimmät asiat, jotka niin vuokralaisen kuin vuokranantajan kannattaa huomioida uutta vuokrasopimusta laadittaessa.

1. Sovi vakuudesta

Suomen Vuokranantajien lakineuvonnassa tulee päivittäin eteen kysymyksiä vakuuden asettamiseen ja pidättämiseen liittyen. Vakuutena voidaan antaa esimerkiksi rahaa, pankkitalletus tai jonkun henkilön antama takaus. Vakuus onkin yksi keskeisimmistä keinoista varautua vuokraustoiminnan riskeihin.

”Vakuuden asettamisen määräpäivän tulee olla ennen avainten luovuttamista. Lisäksi sitä koskeva ehto kannattaa selkeyden vuoksi muotoilla siten, että vakuus asetetaan kaikkien sopimusvelvoitteiden laiminlyöntien varalta”, Pyrrö kertoo.

Vakuuden sijasta tai sen lisäksi vuokralaiselta voidaan pyytää jonkun toisen henkilön antama takaus. Omavelkaisen ja rajattoman takauksen antanut henkilö vastaa kaikista vuokralaisen sopimusrikkomuksista kuten omasta velastaan.

Viime vuosina vuokramarkkinoille on lisäksi tullut perinteisen rahavakuuden korvaavia tai niitä täydentäviä takauspalveluita. Niissä on kyse siitä, että vuokralainen tai vuokranantaja voi ostaa vuokrasopimuksen velvoitteiden laiminlyönnin varalle takauksen kuukausimaksullisena palveluna.

2. Onko sopimus määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva?

Vuokrasopimus voidaan tehdä joko määräajaksi tai toistaiseksi voimassa olevaksi. Toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa voidaan sopia myös irtisanomisajan ensimmäisestä mahdollisesta alkamisajankohdasta.

"Tällaisilla sopimuksilla pyritään tuomaan pysyvyyttä vuokrasuhteeseen. Ehtoa voidaan tehostaa sanktioimalla ennenaikainen irtisanominen sopimussakolla. Tällainen ehto tuo turvaa myös vuokralaiselle, joka voi luottaa vuokra-asuntonsa pysyvyyteen", Pyrrö ohjeistaa.

Määräaikainen sopimus on toimiva ratkaisu, kun vuokrasuhteen on tarkoitus kestää tietyn ajan. Tällainen tilanne on kyseessä esimerkiksi silloin, kun vuokralaisen asunnon tarve kestää ennalta tiedossa olevan ajan tai kun kyse on vuokranantajan oman kodin vuokrauksesta vaikkapa työkomennuksen ajaksi.

3. Millainen on vuokrankorotusehto?

Maksettava vuokra ja vuokrankorotusehto sovitaan aina vuokrasopimuksessa. Vuokrankorotusehdon sisällöstä voidaan sopia vapaasti, kunhan se on kohtuullinen ja riittävän yksilöity. Vuokrankorotuksesta sopiminen antaa vuokranantajalle mahdollisuuden korotukseen, mutta ei kuitenkaan velvoita siihen.

”Vuokralaisen maksukyvyn kannalta liian suuri yksittäinen vuokrankorotus voi johtaa vuokrasopimuksen irtisanomiseen ja tyhjään kuukauteen. Lopulta uuden vuokralaisen etsimisestä aiheutuu aina vaivannäköä ja kuluja”, Pyrrö kertoo.

”Vuokrasuhteissa korostuu osapuolten luottamus toisiaan kohtaan. Vuokranantaja ja vuokralainen voivat varsin vapaasti sopia vuokrasuhteen ehdoista, mutta pitkässä sopimussuhteessa kaikkiin muutoksiin ei aina pysty ennakolta varautumaan. Tästä syystä avoin viestintä vuokrasuhteeseen liittyvistä asioista ja reilut pelisäännöt edesauttavat sitä, että asiat etenevät jouhevasti myös silloin, kun osapuolten tilanteissa tapahtuu muutoksia”, Pyrrö tiivistää.

Lisätiedot:

juha-matti.pyrro@vuokranantajat.fi (haastattelupyynnöt, soittopyynnöt)

Puhelimitse yhteys Suomen Vuokranantajien lakineuvonnan kautta, josta asiantuntijamme ohjaavat oikealle henkilölle: (09) 1667 6345.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 30 000 vuokranantajaa.

Karvakuono kerrostaloon? Näin lemmikkeihin liittyviä riskejä voidaan hallita vuokrasuhteissa1.8.2024 08:45:00 EEST | Tiedote

Vuokra-asunnot jakautuvat markkinoilla tyypillisesti lemmikit salliviin ja kieltäviin kohteisiin. Yleisenä pelkona on se, että lemmikki tuhoaa asunnon, vaikka todellisuudessa tällaiset tilanteet ovat varsin harvinaisia. Suomen Vuokranantajat ry:n juristi Susanna-Maria Aarnivuo valottaa, mitä vaihtoehtoja lemmikkien täyskiellolle on ja kuinka lemmikkeihin liittyviä riskejä voidaan hallita.

Muun maan vuokrakehitys edelleen huomattavasti pääkaupunkiseutua vauhdikkaampaa18.7.2024 08:56:50 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 toiselta neljännekseltä, huhti-kesäkuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,5 %), kun samalla muun Suomen vuokrakehitys jatkaa huomattavasti vauhdikkaampana (+2,0 %). Pääkaupunkiseudulla kolmioiden ja isompien vuokra-asuntojen vuokrat nousivat 1,0 %, mutta pienten asuntojen edelleen jatkuva ylitarjonta rajoittaa niiden vuokrakehitystä, ja sekä yksiöiden että kaksioiden vuokrat nousivat vain 0,3 prosenttia, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.

Onko sinunkin vuokrasopimuksessasi tämä yllättävä irtisanomisehto? – Lue asiantuntijan vinkit vakiintuneen sopimusehdon tulkintaan15.7.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

Tulevina kuukausina eletään vuokramarkkinoiden kuuminta sesonkia, kun vanhoja vuokrasopimuksia irtisanotaan ja uusia solmitaan. Yhä useampi vuokrasopimus on niin sanottu hybridisopimus, jossa on sovittu irtisanomisajan ensimmäisestä mahdollisesta alkamisajankohdasta. Mitä tällainen ehto käytännössä tarkoittaa? Suomen Vuokranantajien juristi Saara Penttilä avaa ehdon sisältöä ja oikaisee siihen yleisimmin liittyviä väärinkäsityksiä.

Vaasa jatkaa kipuamistaan Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa – nyt sijalla yhdeksän2.7.2024 11:16:02 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingin ykkössijasta pitää kiinni jo neljättä vuotta putkeen Tampere, kun samalla niskaan hengittää yhtä lailla jo neljättä vuotta peräkkäin Turku. Kolmannelle sijalle on noussut Rovaniemi, kun taas Helsinki tippui sijalle 11 sijalta kuusi. Kaupunkirankingissa arvioidaan 27 suurimman kaupungin houkuttelevuutta asuntosijoittajan näkökulmasta seitsemän eri mittarin avulla.