Ruka-Kuusamo Matkailu

Meeri Koutaniemi mukana Kuusamo Nature Photo -festivaaleilla

Kuusamo Nature Photo -luontokuvafestivaali tuo jälleen parhaan ruskan aikaan 13.–15.9.2024 yhteen niin harrastajat kuin ammattilaiset. Tänä vuonna tavattavissa on myös Kuusamosta kotoisin oleva palkittu valokuvaaja Meeri Koutaniemi. Tänään avatussa kilpailussa on mahdollisuus voittaa luontosuhdekuvaus taiteilijan kanssa festivaalien aikaan Kuusamossa.

Meeri Koutaniemi

Jo vuodesta 1995 järjestetty luontokuvafestivaali sisältää puheenvuoroja, esityksiä, näyttelyitä, musiikkia ja työpajoja. Tapahtuma levittäytyy Kuusamotalolle, Rukalle, legendaarisen ja edesmenneen kuusamolaisen luontokuvaajan Hannu Hautalan luontokuvakeskukseen sekä Kuusamon ainutlaatuiseen luontoon, kuten Oulangan kansallispuistoon.

Kuusamosta kotoisin oleva Meeri Koutaniemi on mukana festivaaleilla ensimmäistä kertaa. Koutaniemi on tavattavissa Kuusamotalolla perjantaina 13.9. klo 15.30–17.30. Valokuvaajan kanssa voi keskustella kuvaamisesta ja kysyä vinkkejä omaan kuvaamiseen.

– Kuusamo Nature Photo -luontokuvafestivaali on mahtava perinne tuoda luontokuvaajia yhteen ruskan värimaailman ympäröimänä. Kuusamon luonnossa on erityinen voima ja rauha, Koutaniemi kertoo.

Tänään avatussa kilpailussa Ruka-Kuusamon Instagram-tilillä @rukakuusamo on mahdollisuus voittaa luontosuhdekuvaus Koutaniemen kanssa sunnuntaina 15.9. festivaalien aikaan Kuusamossa.

Kuvauksessa keskitytään oman luontosuhteen pohtimiseen ja luovaan visualisoimiseen monivalotustekniikan avulla. Kuvausprosessissa kuvataan useampi kuva yhdeksi kuvaksi, jossa ihmisen ja luonnon muotokuvat yhdistyvät. Kilpailu on avoinna 16.8.-22.8.2024.

3 x Meeri Koutaniemen suosikkipaikat Kuusamossa:

1) Oulankajoen melonta. “Jokavuotinen perinne kumppanin tai perheen kanssa loppukesästä tai syksystä. Mieli lepää virtaavan joen päällä lipuvassa kanootissa ja hiekkasärkät ja -seinämät ovat aina yhtä vaikuttavat. Tänä vuonna ihastelin törmäpääskyjen pesiä kohtisuorissa hiekkarinteissä.”

2) Riisitunturi. “Inspiroiva vaellus kaikkina vuodenaikoina, mutta henkeäsalpaava keskitalvella tammi-helmikuun kovissa pakkasissa, jolloin taivas on pastellisävyinen ja tykkypuiden henkiolennot kuiskivat iänikuista arvokkuuttaan.”

3) Kiutaköngäs. “Koskien villi pauhu täyttää kaikki aistit voimallaan ja äänimaailmallaan. Kallioiden punaiset ja harmaat sävyt ovat kuin maalaus. Kivessä olevaan kuparilaattaan painetut Reino Rinteen sanat luonnonsuojelusta koskettavat joka kerta ajankohtaisuudellaan: 'Älkää upottako käsiänne tähän jumalaiseen veteen. Ihminen tarvitsee sitä'.”

Lisätietoja Kuusamo Nature Photo Festivalista ja kilpailusta: https://www.ruka.fi/fi/tapahtumat/kuusamo-nature-photo-luontokuvafestivaali-2024.

Ruka-Kuusamo Matkailu

Ruka-Kuusamo on ympärivuotinen luontomatkailukohde ja monipuolisten tapahtumien näyttämö. Ruka-Kuusamo Matkailu ry vastaa alueen yhteismarkkinoinnista. Toiminnassa on mukana 150 yritystä, jotka edustavat yli 95 % alueen matkailutulosta. www.ruka.fiwww.facebook.com/rukakuusamowww.instagram.com/rukakuusamo

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Ruka-Kuusamo Matkailu

10 vinkkiä ruokamatkalle Kuusamoon: villiruokajuhlat ja macaronit13.8.2024 15:30:00 EEST | Tiedote

Kuusamo on nouseva ruokamatkailijan kohde, jossa perinteet, pohjoisen raaka-aineet ja uudet tuulet yhdistyvät ainutlaatuisiksi makuelämyksiksi. Kuusamossa voi kokea ranskalaisten makumaailman eleganssia, maailman pohjoisimman Michelin-tähden illallisen, kolmen ruokalajin lounaan metsässä ja pian myös illallisen tunturin huipulla. Villiruokajuhlilla syyskuussa pääsee maistamaan paikallisia herkkuja, kuten poropateeta, leivoksia ja EU:n nimisuojattua muikkua, Kitkan Viisasta.

Nuts Karhunkierros polkujuoksutapahtuma avasi kesän Rukalla – merkittävä taloudellinen ja sosiaalinen vaikutus Kuusamon alueelle28.6.2024 08:21:51 EEST | Tiedote

Nuts Karhunkierros polkujuoksutapahtuma avasi kesän Rukalla, tuoden alueelle 3500 osallistujaa ja yli 700 000 euroa. Kävijätutkimukseen vastanneet kokivat tapahtuman parantavan heidän elämänlaatuansa ja hyvinvointiansa. Asiakasuskollisuudesta ja kyselyyn vastanneiden suositteluhalukkuudesta kertova NPS-luku oli 81/100, mikä on erittäin hyvä tulos.

Kuusamolainen Ravintola Tapio kohosi Michelin-tasolle – ravintoloitsijapariskunnan vuosien puurtaminen palkittiin alan arvostetulla tähdellä27.5.2024 19:21:14 EEST | Tiedote

Kansainvälisesti tunnetuin ravintola-alan tunnustusjärjestelmä The Michelin Guide julkisti maanantaina 27.5.2024 Pohjoismaiden oppaaseen päässeet ravintolat Helsingissä. Uutena tulokkaana vuosittain julkaistavalle listalle kipusi viime joulukuussa Kuusamon Rukalla avattu ravintola Tapio. Sille myönnettiin arvostettu Michelin-tähti. Tapio on sijainnillaan oppaan ja samalla koko maailman pohjoisin ravintola, jonka seinää tähti tänä vuonna koristaa.