Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag

Det egna området till godo: Varuboden-Osla stöder verksamhet för lågstadiebarn

Handelslaget Varuboden-Oslas traditionella kampanj Det egna området till godo riktas i år till att främja delaktighet och gemenskap bland lågstadieelever. Föräldraföreningar i regionen kan söka bidrag för verksamhet under skoltid som når alla elever. Ansökan är öppen i oktober.

Handelslaget Varuboden-Oslas välgörenhetskampanj Det egna området till godo fortsätter hösten 2024. Den här gången riktas stödet till lågstadieskolor i handelslagets område. Skolan eller föräldraföreningen kan få stöd för verksamhet under skoltid eller investeringar på skolgården.

– Marginaliseringen av barn och unga är ett verkligt problem som utan tvivel kräver många olika motåtgärder. Vi vet att nedskärningar i den offentliga sektorn även påverkar skolan, och därför vill vi hjälpa barn och unga i vårt område, berättar Leena Munter, ordförande i Varuboden-Oslas förvaltningsråd.

Användningen av bidraget har inte definierats närmare, utan sökandena uppmuntras till kreativitet. Det totala beloppet för donationen har inte heller fastställts.

– Vi ville testa hurdana idéer föräldrarna hittar på för att stödja barnen. I synnerhet lågstadierna har i allmänhet ett aktivt samarbete mellan hem och skola, och därför har vi valt att rikta stödet dit. I skolorna vet man bäst vad som behövs i en viss skola vid en given tidpunkt. Jag ser fram emot att se hurdana ansökningar det kommer in från skolorna.

Syftet med kampanjen är att främja barnens delaktighet och gemenskap.

– Andelsverksamhet betyder att man jobbar tillsammans och engagerar människorna omkring, så det här temat passar oss utmärkt, säger Munter.

Sök bidrag i oktober

Ansökan sker elektroniskt på handelslagets webbplats i oktober. Bidrag kan sökas på Varuboden-Oslas område för verksamhet i grundskolans årskurser 1–6. Verksamhetsområdet omfattar Askola, Hangö, Ingå, Grankulla, Kyrkslätt, Lappträsk, Lovisa, Borgnäs, Borgå, Pukkila, Raseborg, Sibbo och Sjundeå samt hela Åland.

Beslut om donationsmottagarna fattas av Varuboden-Oslas förvaltningsråd i december. Donationen görs ur förvaltningsrådets bruksfond, dit man har fonderat en del av handelslagets överskott. De fonderade medlen används till förmån för handelslagets område. Mottagarna av donationen offentliggörs i januari 2025.

Mångsidigt stöd till barn och unga

Barn och unga är en viktig målgrupp för Varuboden-Osla. Handelslaget sponsrar årligen verksamhet som engagerar barn, unga och familjer inom både idrott, kultur och civilsamhället. Varje år belönar man också elever och studerande med handelslagets stipendier för positiv attityd oavsett skolframgång.

Även tidigare omgångar av Det egna området till godo har fokuserat på att stödja barn och unga. Kampanjen genomfördes 2015–2017 och fortsatte under coronatiden 2021 och 2022. Genom kampanjerna har redan över en halv miljon euro av andelsverksamhetens överskott styrts till lokala välgörenhetsändamål.

Vad är det fråga om?

• Handelslaget Varuboden-Osla donerar pengar till lågstadieskolorna i sitt verksamhetsområde.
  • Man kan söka bidrag för verksamhet som stöder barnens delaktighet och gemenskap.
  • Man kan också söka bidrag för investeringar på skolgården.
  • Ansökningstiden är 1–31 oktober 2024.

Kampanjlogo för Det egna området till godo

Varuboden-Osla

Varuboden-Osla är ett tvåspråkigt handelslag som ägs av sina 70 000 ägarkunder och har verksamhet längs den nyländska kusten och på Åland. Vi betjänar våra kunder på mer än 60 verksamhetsställen inom dagligvaru- och specialvaruhandeln, trafikbutiks- och bränslehandeln och restaurangbranschen. Vi är en del av S-gruppen.

Andra språk

Följ Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag