Vuoden 2026 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailu on alkanut – tarjouksia pyydetään myös pallosta

Kela on käynnistänyt vuoden 2026 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailun. Kilpailutuksessa painotetaan vastuullisuutta, pitkäikäisyyttä ja laatua. Tarjouksia pyydetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös pallosta.

Kelan jakaman äitiyspakkauksen tuotteet kilpailutetaan vuosittain. Vuoden 2026 äitiyspakkauksen tarjouspyyntö on julkaistu nyt julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa. Tarjouksia voi jättää 18.11.2024 klo 16.00 asti. Tuotteita hankitaan noin 30 000 äitiyspakkaukseen.

Myös tänä vuonna Kela painottaa äitiyspakkauksen tuotteiden hankinnassa laatua. Pisteytyksessä hinnan painoarvo on 20 % ja laadun painoarvo on 80 %. Laatukriteereissä arvioidaan tuotteen toiminnallisuutta, materiaalin ja toteutuksen laatua, innovatiivisuutta ja muunneltavuutta sekä luomupuuvillan käyttöä.

Hallitusohjelman kirjauksen mukaisesti Kela pyytää tarjousta tänä vuonna ensimmäistä kertaa pallosta.

– Kela toivoo, että pakkaukseen saataisiin pallo, joka tukee vauvan ja vanhemman vuorovaikutusta ja innostaa heitä liikkumaan, suunnittelija Veera Petäjä kertoo.

Äitiyspakkausta kehitetään palautteen perusteella

Kuten aiempina vuosina myös vuoden 2026 äitiyspakkauksen tuotteiden hankinnassa on huomioitu asiakaspalaute.

– Vastuullisuus nousee esille palautteissa laajalti. Se merkitsee meille tuotteita, jotka ovat pitkäikäisiä. Laadukkaat tuotteet kestävät käytössä pidempään. Tuotteet voi antaa tutuille sitten, kun omassa perheessä ei enää ole niille käyttöä. Äitiyspakkauksen vastuullisuuden kehittäminen on osa Kelan vastuullisuustyön kokonaisuutta, Petäjä toteaa.

Asiakaspalautteen lisäksi Kela käy aktiivista vuoropuhelua tarjoajien kanssa. Tarjoajilta saadun positiivisen palautteen myötä tarjouspyynnössä on viime vuoden tapaan mukana mielikuvataulu. Mielikuvataulu toimii inspiraationa tuotteiden värimaailmalle ja kuvitukselle. Idea mielikuvatauluun tuli tarjoajilta.

Jos äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouspyynnöstä on kysyttävää, kysymykset on esitettävä tarjouspalvelun kautta tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Kelan asiantuntijat eivät valitettavasti voi vastata tarjouspyyntöä koskeviin kysymyksiin, jotka lähetetään heille suoraan.

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–15. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

Kutsu: Aamu Kelassa 27.8.2024: Lukutaito heikkenee, miten julkishallinnon pitäisi varautua siihen?9.8.2024 13:19:49 EEST | Kutsu

Suomalaisten lukutaito heikkenee. Tuoreimman Pisa-tutkimuksen mukaan jo useamman kuin joka viidennen yhdeksäsluokkalaisen lukemisen taso on niin heikko, että sillä ei pärjää yhteiskunnassa. Väestö myös ikääntyy, ja Suomessa asuu aiempaa enemmän ihmisiä, joiden äidinkieli on muu kuin suomi. Julkishallinnossa on jo pitkään panostettu selkeään kieleen, mutta riittääkö se? Millaisia palvelujen, tekstien ja kielenkäytön pitäisi olla, jotta ne olisivat jatkossakin asiakkaille ymmärrettäviä? Millaisia ratkaisuja voisimme löytää yhdessä? Näistä kysymyksistä elokuun Aamu Kelassa -tilaisuudessa keskustelevat oppikirjailija, lukutaidon opettaja ja toimittaja Aleksis Salusjärvi Lukukeskus ry:n Sanat haltuun -hankkeesta luku- ja kirjoitustaidon tutkija, kasvatustieteiden professori Minna Torppa Jyväskylän yliopistosta hyvän virkakielen ja selkokielen edistäjä, erityisasiantuntija Henna Kara Kotimaisten kielten keskuksesta viranomaistekstien selkeyttämisen asiantuntija, kielenhuoltaja Heidi Träff Ke