Ilmarinens placeringsavkastning var 4,9 procent och osäkerheten på marknaden har ökat

Arbetspensionsbolaget Ilmarinens placeringsavkastning var i januari–juni 4,9 procent och solvensen stärktes. Kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare då premieinkomsten ökade med 2 procent och omkostnaderna för pensionsskyddet minskade med 6 procent.

Drivkraften bakom placeringsportföljens avkastning på 4,9 procent var den noterade aktiemarknaden. Placeringsmarknadens intäkter var globalt sett i regel positiva. Det fanns dock stora regionala och sektorspecifika skillnader mellan intäkterna. Den amerikanska aktiemarknaden (S&P 500-indexet) genererade 15 procent i januari–juni. I Europa var avkastningen för STOXX 600-indexet 9 procent i januari–juni. Helsingforsbörsens avkastning var i början av året 3,5 procent. Förväntningarna på räntesänkningen blev måttligare i början av året: I slutet av juni förväntades endast knappt 0,5 procentenheter räntesänkningar för både ECB och FED.

– Under de senaste två veckorna har man sett exceptionellt stora rörelser på marknaden. Rädslan för recession har ökat och man har större förväntningarna på att styrräntorna ska sänkas. Geopolitiska spänningar och en eventuell utvidgning av väpnade konflikter ökar oron på marknaden och överskuggar tillsammans med konsumenternas försvagade förtroende den globala ekonomins tillväxtutsikter. Konsensus förväntar sig dock fortfarande att världsekonomin ska nå en tillväxt på över 3 procent i år och Finlands ekonomi förväntas återgå till tillväxtbanan i slutet av året, bedömer Ilmarinens placeringsdirektör Mikko Mursula

Den långfristiga genomsnittliga avkastningen på Ilmarinens placeringar var 5,8 procent från och med år 1997. Placeringarnas marknadsvärde steg till 61,1 miljarder euro.

Ilmarinens konjunkturindex ger en karg bild av sysselsättningsutvecklingen

I januari–juni minskade antalet arbetstagare i företag som hör till Ilmarinens konjunkturindex med 2,8 procent jämfört med året innan. Av branscherna som följdes upp sjönk antalet mest inom personaluthyrningen, byggandet samt inkvarterings- och restaurangbranschen.

Inom företagen som hör till Ilmarinens konjunkturindex har antalet anställda nu minskat i över ett år. I juli var minskningen 3,2 procent jämfört med året innan, då alla branscher som vi följde upp minskade.

– Inom den karga sysselsättningsutvecklingen har man redan under en längre tid sett en positiv utveckling i sysselsättningen bland 55–64-åringar, vilket redan uppnådde medeltalet för sysselsättningsgraden. Tyvärr har sysselsättningsgraden bland unga samtidigt försämrats och i och med recessionen erbjöds ungdomar färre sommarjobb än tidigare. Vi anställde rekordmånga sommarjobbare till Ilmarinen och i sommar arbetar 52 sommarjobbare hos oss, berättar Ilmarinens verkställande direktör Jouko Pölönen

Verksamhetens kostnadseffektivitet förbättrades ytterligare

Kostnadseffektiviteten i Ilmarinens verksamhet förbättrades ytterligare då premieinkomsten ökade med 2 procent och omkostnaderna som användes för den operativa verksamheten minskade med 6 procent. Premieinkomsten steg på grund av att kundernas lönesumma ökade. Vi betalade 3 845 miljoner euro i pensioner till cirka 450 000 pensionärer.

– Ilmarinens produktivitet har förbättrats betydligt under de senaste sex åren genom verksamhetsmodellen för kontinuerlig förbättring. Vår förbättrade kostnadseffektivitet innebär direkt förmånligare försäkringsavgifter för våra kunder. Vi har hos SHM ansökt om en i genomsnitt 10 procent lägre tariff för omkostnadsdelen från och med början av nästa år, berättar Jouko Pölönen. Ilmarinen har sedan 2018 minskat de årliga kostnaderna för skötseln av pensionsförsäkringar med en tredjedel, det vill säga med nästan 50 miljoner euro. Samtidigt har premieinkomsten ökat med 34 procent.

– Pensionerna är en del av den offentliga sociala tryggheten och vi vill sköta dem allt effektivare, konstaterar Jouko Pölönen.

Utvecklingen i januari–juni i korthet:

• Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj var 4,9 (3,7) procent, dvs. 2,9 miljarder euro. Placeringarnas marknadsvärde steg till 61,1 (58,9) miljarder euro. Placeringarnas genomsnittliga avkastning på lång sikt var 5,8 procent från och med 1997. Detta motsvarar en realavkastning på 3,9 procent.
  • Totalresultatet steg till 995 (605) miljoner euro.
  • Premieinkomsten steg med 2 procent till 3 551 (3 493) miljoner euro. Utbetalda pensioner ökade med 7 procent till 3 845 (3 594) miljoner euro.
  • Kundanskaffningen inbringade 51 (70) miljoner euro netto och den löpande kundlojaliteten under de föregående 12 månaderna var 96,6 (96,4) procent.
  • Omkostnaderna sjönk med 6 procent till 47 (50) miljoner euro och var 0,33 (0,35) procent av de försäkrades ArPL-lönesumma och FöPL-arbetsinkomst.
  • Solvenskapitalet steg till 13,2 (12,2) miljarder euro och solvensnivån stärktes till 126,7 (125,4) procent.
  • Utsikter: Ilmarinens premieinkomst väntas öka i och med att inkomstnivån stiger.

Ilmarisen toimitalo
Mikko Käkelä

Ilmarinens uppgift är att säkerställa att kunderna får den pension som de intjänar i sitt arbete. Vi främjar ett bättre arbetsliv och hjälper på så sätt våra kunder att nå framgång. Sammanlagt ansvarar vi för pensionsskyddet för cirka 1,1 miljoner personer. Våra placeringstillgångar som utgör täckning för pensionsansvaret uppgår till circa 60 miljarder euro. Närmare information: www.ilmarinen.fi.