Alvar Aalto -viikko kutsuu kulttuurielämyksiin Aallon arkkitehtuurin keskelle

Järjestyksessään kahdeksas Alvar Aalto -viikko järjestetään Alajärvellä 30.8.–8.9.2024. Monipuolisen tapahtumaviikon teemana on ”Inhimillisyys, harmonia ja orgaaninen elämä”, jonka näyttämönä toimivat paikkakunnan lukuisat Aalto-kohteet. Ohjelmaan kuuluu muun muassa konsertteja, näyttelyjä, työpajoja ja luentoja Aallon arkkitehtuurin ympäröimänä. Tapahtumat tarjoavat elämyksiä Aallon tuotannon jo tunteville, kuin myös siihen ensi kertaa tutustuvillekin.

Alajärven kirjasto (1982–91) ja kaupungintalo (1967).
Alajärven kirjasto (1982–91) ja kaupungintalo (1967). Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö

Alvar Aalto -viikon ohjelmassa on esimerkiksi opastettuja kierroksia Aalto-keskuksen tuttuihin ja vähemmän tunnettuihin tiloihin sekä hautausmaan muistomerkkeihin. Jari ja Sirkkaliisa Jetsosen näyttely esittelee Aallon kirjastomaisemia ja Kirsten Kleien kokeellinen valokuvanäyttely lähestyy puolestaan Aino Aallon elämää ja työskentelyä. Aallon elämän ja työn eri teemoja avaavat asiantuntijaluennot, joissa kuullaan mm. arkkitehti Tapani Mustosta, taidehistorioitsija Teija Isohautaa ja FT Sofia Singleriä.

Tarjolla on ilahduttavasti nähtävää ja tekemistä myös lapsille, kuten työpaja, jossa pienet arkkitehdit pääsevät itse kokeilemaan rakennuksen suunnittelua. Tapahtumaviikon ohjelmistoa täydentävät musiikkinäytelmä ja Minna Latvalan Aaltoliikkeessä -tanssiteos, sekä runsas valikoima erilaisia konsertteja. Alajärven kirkossa kuullaan baritoni Waltteri Torikan tulkitsemana Oskar Merikannon kauneimpia lauluja ja ennen julkaisemattomia harvinaisuuksia Alvar Aalto -viikon alkajaisiksi. Tutustu Alvar Aalto -viikon houkuttelevaan ohjelmatarjontaan ja poimi kiinnostavimmat tapahtumat omaan kalenteriisi täältä.

Alajärvellä on ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua arkkitehdin elämän ja tuotannon eri vaiheisin yli 70 vuoden ajalta. Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva Alajärvi oli Alvar Aallon lapsuuden kesänviettopaikka ja nuoruuden kotiseutu. Alajärven kauniista maisemista löytyy varsin mittava arkkitehdin tuotannon kaari – Aallon varhaisimmista töistä arkkitehtitoimiston viimeisiin. Kaupungin hallinto- ja kulttuurikeskuksessa ja sen lähistöllä on yhteensä 11 Aalto-kohdetta.

Myös Aallon molempien arkkitehtipuolisojen kädenjälki näkyy kohteiden suunnittelussa. Aallon ensimmäinen puoliso, Aino Aalto suunnitteli perheelle kesänviettopaikan, Villa Floran (1926), Alajärven maisemiin. Alajärven kirjastorakennuksen suunnittelusta puolestaan vastasi Elissa Aalto, jonka johdolla rakennus valmistui Alvar Aallon kuoleman jälkeen vuonna 1991. Tapahtumaviikon kunniaksi Alvar Aalto -säätiö on tuottanut Alajärvi-julkaisun, joka kertoo Aallon yhteyksistä paikkakuntaan ja toimii samalla mainiona matkaoppaana kaupungin Aalto-kohteisiin.

Alvar Aalto -viikon järjestelyistä vastaavat Alajärven kaupunki sekä lukuisat tapahtumanjärjestäjät ja yhteistyökumppanit.

Alajärvi toimii kansainvälisen Alvar Aalto -kaupunkien verkoston puheenjohtajana vuonna 2024. Alvar Aalto -viikko järjestetään vuosittain verkoston puheenjohtajakaupungissa. Alajärven kaupunki isännöi myös paikkakunnalla 4.–5.9.2024 järjestettävää Alvar Aalto -kaupunkien kaupunginjohtajatapaamista.

Yhteisökoordinaattori Tuomas Lahdenperä
Alajärven kaupunki
tuomas.lahdenpera@alajarvi.fi

Viestintäpäällikkö Mirkka Vidgrén

Alajärven kaupungintalo (1966-69).
Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.
Alajärven seurakuntatalo (1966-70).
Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö
Villa Väinölä (1926), Alajärvi.
Kuva Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.