AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko: ”Oppilaitoksissa ei voi opettaa, ettei lakeja ja työehtosopimuksia tarvitse noudattaa”
Yle uutisoi 16.8. siitä, miten kuljetusalalla ratkotaan jatkuvasti palkkariitoja. Yksi ongelmista on, että osa työnantajista tarjoaa työntekijälle läpituntipalkkaa, joka kuitenkin on työaikalain vastainen.
Ylen verkkouutisessa tuotiin hyvin esiin ongelma: läpituntipalkat sovitaan niin, että ylityö- ja sunnuntaikorvauksia ei makseta erikseen. Käytännössä lopputulos on, että kuljettaja voi hävitä tuhansia euroja vuodessa. Ylityö- ja sunnuntaikorvauksia ei kuitenkaan voi korvata muilla ratkaisuilla.
Toimittaja Essi Markkulan verkkojutussa faktat olivat kohdallaan. Yle Aamun videohaastattelussa sen sijaan jututettiin alan opettajaa, joka virheellisesti väitti, että ”läpituntipalkka ei ole alalla ongelma”. Tämä ei pidä paikkaansa. Mittavista ongelmista kertoo se, minkä AKT:n edunvalvontapäällikkö Harri Pasanen myös kertoo Ylen verkkojutussa: AKT:lla on vuosittain satoja riita-asioita, joista suurin osa liittyy palkkasaataviin.
AKT:ssa tyrmistyttiin alan opettajan kommenteista. Näin voidaan johtaa harhaan nuoria alalle opiskelevia.
- Opetuksen linja ei voi olla se, että palkkoja saa maksaa laittomasti noudattamatta työaikalakia eli esimerkiksi ettei työstä tarvitse maksaa sunnuntai- ja ylityölisiä, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
Työntekijän kannalta on tärkeää tehdä kirjallinen työsopimus, seurata omaa työaikaa ja pitää tallessa palkkalaskelmat.
- Meillä on työaikalaki ja työehtosopimukset, jotka ovat sitovia. Ylityö- ja sunnuntaikorvaukset on maksettava, kuten laki ja sopimukset edellyttävät, Harri Pasanen vahvistaa.
INFO: Läpituntipalkalla tarkoitetaan tuntipalkkaa, joka on työehtosopimuksen mukaista taulukkopalkkaa korkeampi ja sillä voidaan kattaa mm. ilta- ja yölisiä, kunhan läpituntipalkka sovitaan riittävän suureksi. Ylityökorvaukset ja pyhätyökorvaus eivät voi sisältyä läpituntipalkkaan, ne pitää aina maksaa erikseen riippumatta läpituntipalkan suuruudesta.
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiHarri PasanenedunvalvontapäällikköAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 582 8016harri.pasanen@akt.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024 12:47:26 EET | Tiedote
AKT:n jäsenten määrittämissä tes-tavoitteissa nousee selkeästi esiin, että työ on raskasta ja päivät pitkiä. Työhyvinvointia pitää katsoa työehtosopimuskierroksella uudella tavalla.
Hallituksen lakiehdotus estää vapaat neuvottelut ja sitoo valtakunnansovittelijan kädet3.10.2024 14:02:00 EEST | Tiedote
Hallituksen lakiehdotus sovittelujärjestelmän muutoksista estää ammattiliitoilta mahdollisuudet neuvotella vapaasti. Valtakunnansovittelijan rooli muuttuu nimelliseksi ja matalapalkka-alat jäävät pysyvästi alakynteen.
AKT-lehden pääkirjoitus: ”On OK kuulua liittoon – työnantajatkin kuuluvat”6.9.2024 12:14:02 EEST | Tiedote
AKT-lehden pääkirjoituksessa päätoimittaja Sini Silvàn toteaa ”On OK kuulua liittoon - työnantajatkin kuuluvat.” Hän muistuttaa, että yksittäisen ihmisen ratkaisulla liittyä ammattiliittoon on todellakin väliä.
Lakiuudistus vie koko työelämää koskevaan ”taksiuudistukseen” ja romuttaa työehtoja5.9.2024 14:49:38 EEST | Tiedote
AKT on erittäin huolissaan, mitä tapahtuu työehtosopimuksien yleissitovuudelle ja kaikille työehdoille, mikäli paikallista sopimista laajennetaan tuoreessa lakiesityksessä esitetyllä tavalla. Todellisena pelkona on se, että nyt toteutetaan ”koko työelämän taksiuudistus”. Paikallisen sopimisen laajentamien on pelkästään työnantajan etu. Se vyöryttää työelämään isoja ja arvaamattomia muutoksia. Näin kasvatetaan merkittävästi työnantajien valtaa työpaikoilla ja uhataan työsuhteiden minimiehtoja.
Ismo Kokko: ”Menossa ovat vaaran vuodet työntekijöiden oikeuksien kannalta”27.7.2024 12:35:00 EEST | Tiedote
- Ehkä olemme alkaneet pitää monia asioita työehdoissa ja työelämässä itsestäänselvinä. Olisi ikävää, jos tähän havahdutaan niin, että joudutaan menemään pohjakosketuksen kautta, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko linjasi Valkeakoskella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme