Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry

AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko: ”Oppilaitoksissa ei voi opettaa, ettei lakeja ja työehtosopimuksia tarvitse noudattaa”

Jaa

Yle uutisoi 16.8. siitä, miten kuljetusalalla ratkotaan jatkuvasti palkkariitoja. Yksi ongelmista on, että osa työnantajista tarjoaa työntekijälle läpituntipalkkaa, joka kuitenkin on työaikalain vastainen.

Ylen verkkouutisessa tuotiin hyvin esiin ongelma: läpituntipalkat sovitaan niin, että ylityö- ja sunnuntaikorvauksia ei makseta erikseen. Käytännössä lopputulos on, että kuljettaja voi hävitä tuhansia euroja vuodessa. Ylityö- ja sunnuntaikorvauksia ei kuitenkaan voi korvata muilla ratkaisuilla.

Toimittaja Essi Markkulan verkkojutussa faktat olivat kohdallaan. Yle Aamun videohaastattelussa sen sijaan jututettiin alan opettajaa, joka virheellisesti väitti, että ”läpituntipalkka ei ole alalla ongelma”.  Tämä ei pidä paikkaansa. Mittavista ongelmista kertoo se, minkä AKT:n edunvalvontapäällikkö Harri Pasanen myös kertoo Ylen verkkojutussa: AKT:lla on vuosittain satoja riita-asioita, joista suurin osa liittyy palkkasaataviin.

AKT:ssa tyrmistyttiin alan opettajan kommenteista. Näin voidaan johtaa harhaan nuoria alalle opiskelevia.

- Opetuksen linja ei voi olla se, että palkkoja saa maksaa laittomasti noudattamatta työaikalakia eli esimerkiksi ettei työstä tarvitse maksaa sunnuntai- ja ylityölisiä, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.

Työntekijän kannalta on tärkeää tehdä kirjallinen työsopimus, seurata omaa työaikaa ja pitää tallessa palkkalaskelmat.

- Meillä on työaikalaki ja työehtosopimukset, jotka ovat sitovia. Ylityö- ja sunnuntaikorvaukset on maksettava, kuten laki ja sopimukset edellyttävät, Harri Pasanen vahvistaa.

INFO: Läpituntipalkalla tarkoitetaan tuntipalkkaa, joka on työehtosopimuksen mukaista taulukkopalkkaa korkeampi ja sillä voidaan kattaa mm. ilta- ja yölisiä, kunhan läpituntipalkka sovitaan riittävän suureksi. Ylityökorvaukset ja pyhätyökorvaus eivät voi sisältyä läpituntipalkkaan, ne pitää aina maksaa erikseen riippumatta läpituntipalkan suuruudesta.

Yhteyshenkilöt

Linkit

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry

Lakiuudistus vie koko työelämää koskevaan ”taksiuudistukseen” ja romuttaa työehtoja5.9.2024 14:49:38 EEST | Tiedote

AKT on erittäin huolissaan, mitä tapahtuu työehtosopimuksien yleissitovuudelle ja kaikille työehdoille, mikäli paikallista sopimista laajennetaan tuoreessa lakiesityksessä esitetyllä tavalla. Todellisena pelkona on se, että nyt toteutetaan ”koko työelämän taksiuudistus”. Paikallisen sopimisen laajentamien on pelkästään työnantajan etu. Se vyöryttää työelämään isoja ja arvaamattomia muutoksia. Näin kasvatetaan merkittävästi työnantajien valtaa työpaikoilla ja uhataan työsuhteiden minimiehtoja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye