Kesän suurkonsertit antoivat kävijöille unohtumattomia elämyksiä ja toivat Helsinkiin 114 miljoonaa euroa – Coldplay ja Metallica isoimmat vetonaulat
Olympiastadionilla kesä- ja heinäkuussa järjestetyt seitsemän stadionkonserttia toivat Helsinkiin merkittäväa taloudellista hyötyä, kun tapahtumakävijät käyttivät vierailujensa aikana yhteensä 114 miljoonaa euroa. Kävijät olivat tapahtumiin poikkeuksellisen tyytyväisiä.
Kuluvana kesänä Helsingissä on saatu nauttia maailmanluokan tähtien konserteista. Kesäkuussa Olympiastadionilla esiintyi Metallica kahdella konsertillaan, heinäkuussa puolestaan nähtiin Bruce Springsteen and The E Street Band sekä neljä loppunmyytyä stadionkonserttia soittanut Coldplay.
- Iloitsemme näiden konserttien elävöittävästä ja iloa tuottavasta vaikutuksista. Tapahtumakävijät kuvailivat Helsinkiä toimivana, turvallisena ja elävänä tapahtumakaupunkina. Tämä on meille erittäin hyvä signaali, kun kehitämme tapahtumallisuutta, sanoo Helsingin kaupungin brändi ja tapahtumat -yksikön päällikkö Sanna Forsström.
Live Nation Finlandin järjestämät seitsemän stadionkonserttia toivat Helsinkiin merkittäväa taloudellista hyötyä, kun tapahtumakävijät käyttivät vierailujensa aikana yhteensä noin 114 miljoonaa euroa. Tästä summasta valtaosa, noin 100 miljoonaa euroa, tuli Helsingin ulkopuolelta saapuneiden kävijöiden kulutuksesta. Noin 53 miljoonaa euroa käytettiin Olympiastadionin ulkopuolella Helsingin alueen palveluihin ja ostoksiin.
Ikimuistoiset konsertit paransivat tyytyväisyyttä elämään
Tapahtumakävijät olivat poikkeuksellisen tyytyväisiä tapahtumiin. Tapahtuman suositeltavuutta kuvaava NPS-luku oli Coldplayn konserteissa 90, mikä on erittäin korkea luku. Jopa 97 prosenttia Coldplayn konserteissa kävijöistä koki, että tapahtuma paransi heidän tyytyväisyyttään elämään. Coldplayn konserttikävijöistä 91 prosenttia piti tapahtumaa ikimuistoisena. Lähes 97 prosenttia vastaajista koki olonsa turvalliseksi vierailun aikana. Nämä luvut korostavat, että tapahtumakokonaisuus oli kokonaisuudessaan onnistunut, ja kävijät olivat erittäin tyytyväisiä tapahtumien järjestelyihin.
Myös järjestäjät pitävät kulunutta konserttikesää erittäin onnistuneena.
- Tapahtumakesä oli historiallinen. Kävijäennätysten lisäksi pääsimme tekemään sitä missä olemme kumppaniemme kanssa parhaita: yhdistämään hienot artistit faniensa kanssa luoden mieleenpainuvia, elämänlaatua parantavia hetkiä sekä tuottaen taloudellista hyvää, iloitsee Live Nation Finlandin toimitusjohtaja Tomi Saarinen.
- Uudistettu Olympiastadion on palannut onnistuneesti maailmanlaajuisten kiertueiden toteutuspaikaksi, joka houkutteli myös paljon uusia kävijöitä Olympiastadionille. Stadionkonserteissa yhdistyivät suuren mittakaavan toteutus, stadionin tarjoamat mahdollisuudet ja ainutlaatuinen tunnelma, mikä teki tapahtumista erityisiä myös esiintyjille ja yleisölle, sanoo puolestaan Olympiastadionin johtaja Ari Kuokkanen.
Helsinkiin tultiin tapahtuman takia
Coldplayn neljä konserttia toivat Helsinkiin noin 63 miljoonaa euroa, kun taas Metallican kahden konsertin osuus oli noin 36 miljoonaa euroa. Vaikka kävijämäärät olivat suuria, yli 90 prosenttia konserttivieraista koki sisäänkäynnin sujuneen hyvin.
Metallican konserttien välinen välipäivä näkyi pidempänä viipymänä Helsingissä, mikä lisäsi kaupungin taloudellista hyötyä. Noin joka kolmas Metallican ja Bruce Springsteen and The E Street Bandin konserttikävijä yöpyi maksullisesti Helsingissä, ja heistä 90 prosenttia valitsi majoituksen kaupungin alueelta. Helsingissä asuvien osuus konserttikävijöistä vaihteli 15-25 prosentin välillä. Metallican kävijöistä joka viides saapui tapahtumaan oman lapsensa kanssa, kun Coldplayn konsertissa oman lapsen kanssa saapuneiden osuus oli 15 prosenttia kävijöistä.
Helsingin ulkopuolelta saapuneista konserttikävijöistä noin 95 prosenttia tuli kaupunkiin ainoastaan näiden tapahtumien vuoksi. Tämä osoittaa, että ihmiset ovat valmiita matkustamaan keikkojen takia sekä muihin kaupunkeihin että ulkomaille. Helsingin ulkopuolelta saapuneista useampi kuin joka toinen käytti joukkoliikennettä matkustaessaan kaupunkiin. Heistä noin puolet käytti kaukoliikenteen junaa matkansa aikana. Paikallisista vastaajista noin 60 prosenttia käytti joukkoliikennettä matkustaessaan tapahtumapaikalle.
Helsingin kaupungin ja Olympiastadionin tilaamaan kävijätutkimuksen toteutti Sponsor Insight. Kyselyihin vastasi yli 23 000 tapahtumakävijää.
Konsertit:
Metallica 7. ja 9.6.2024
Bruce Springsteen and The E Street Band 12.7.2024
Coldplay 27.-28.7, 30.-31.7.2024
Tapahtumien järjestäjä: Live Nation Finland
Tapahtumapaikka: Olympiastadion, Helsinki
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Live Nation Finland, Piia Lindroos, Head of marketing, 050 388 3769, piia.lindroos@livenation.fi
Olympiastadion, Marju Paju, markkinointi- ja viestintäjohtaja,
040 5138452, marju.paju@stadion.fi
Sponsor Insigth Finland, Klaus Virkkunen, Tutkimusjohtaja, 040 584 1157, klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi
Helsingin kaupunki, Sanna Forsström, brändi ja tapahtumat -yksikön päällikkö, 040 5313713, sanna.forsstrom@hel.fi
Kuvat
Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Stadion-säätiö
Olympiastadion kutsuu ekaluokkalaiset tornivierailulle6.11.2024 12:55:55 EET | Tiedote
Olympiastadion palkittiin 31.10. Helsingin Matkailusäätiön Helsinki Travel Award -tunnustuksella. Helsingin Olympiastadionia hallinnoiva Stadion-säätiö haluaa juhlistaa palkintoa kutsumalla kaikki elokuussa 2024 koulunsa aloittaneet helsinkiläiset ekaluokkalaiset maksuttomalle vierailulle Olympiastadionin torniin vuoden 2025 aikana. Vierailu toteutetaan koululuokittain.
TAHTO (Urheilumuseo) vuokra ja Olympiastadion23.9.2024 16:27:26 EEST | Tiedote
Mediassa on käyty tänään keskustelua TAHTO (Urheilumuseo) vuokrasta. Stadion säätiö korjaa osaltaan esitettyjä tietoja ja nostaa esiin taustoja asialle.
JCDecaux Finland Olympiastadionin pääyhteistyökumppaniksi4.6.2024 11:00:02 EEST | Tiedote
Olympiastadion ja JCDecaux Finland ovat solmineet monivuotisen yhteistyösopimuksen. Kumppanuuden myötä JCDecaux on yksi Olympiastadionin pääyhteistyökumppaneista. JCDecaux’lla sekä Olympiastadionilla on ainutlaatuinen rooli koko Suomen ja Helsingin kaupunkikuvan rakentajana. Molempien sydän sykkii merkityksellisten kohtaamisten mahdollistamiselle, joten yhteistyö on molemmille täysi kymppi.
Kutsu median edustajille - Ennakkokierros Lottia ja ilmatähystäjiä tornissa25.1.2024 08:34:01 EET | Kutsu
Olympiastadion yhteistyössä Lotta Svärd Säätiön kanssa avaa tornin 8. kerrokseen lottien ja ilmatähystäjien 1940-luvulla käyttämän huoneen vierailijoille ensimmäisen kerran stadionin historiassa. Huoneeseen on mahdollista tutustua opastetuilla stadionkierroksilla helmikuun alusta 2024 alkaen. Järjestämme median edustajille ennakkokierroksen 1. helmikuuta.
Olympiastadionilla maksuttomia vuoroja senioreille2.11.2023 12:39:33 EET | Tiedote
Olympiastadion tarjoaa senioreille maksuttomia liikuntavuoroja stadionin sisäradalla marraskuusta maaliskuulle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme