Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Kesän suurkonsertit antoivat kävijöille unohtumattomia elämyksiä ja toivat Helsinkiin 114 miljoonaa euroa – Coldplay ja Metallica isoimmat vetonaulat

Jaa

Olympiastadionilla kesä–heinäkuussa järjestetyt seitsemän stadionkonserttia toivat Helsinkiin merkittävää taloudellista hyötyä, kun tapahtumakävijät käyttivät vierailujensa aikana yhteensä 114 miljoonaa euroa. Kävijät olivat tapahtumiin poikkeuksellisen tyytyväisiä.

Kuva Coldplayn konsertista Helsingissä heinäkuussa 2024.
Kuva Coldplayn konsertista Helsingissä heinäkuussa 2024. Lasse Arkela

Kuluvana kesänä Helsingissä on saatu nauttia maailmanluokan tähtien upeista ja vaikuttavista konserteista. Kesäkuussa Olympiastadionilla esiintyi Metallica kahdella konsertillaan, heinäkuussa puolestaan nähtiin Bruce Springsteen and The E Street Band sekä neljä loppunmyytyä stadionkonserttia soittanut Coldplay.

"Iloitsemme näiden konserttien elävöittävästä ja iloa tuottavasta vaikutuksesta. Tapahtumakävijät kuvailivat Helsinkiä toimivana, turvallisena ja elävänä tapahtumakaupunkina. Tämä on meille erittäin hyvä signaali, kun kehitämme tapahtumallisuutta", sanoo Helsingin kaupungin brändi ja tapahtumat -yksikön päällikkö Sanna Forsström.

Live Nation Finlandin järjestämät seitsemän stadionkonserttia toivat Helsinkiin merkittävää taloudellista hyötyä, kun tapahtumakävijät käyttivät vierailujensa aikana yhteensä noin 114 miljoonaa euroa. Tästä summasta valtaosa, noin 100 miljoonaa euroa, tuli Helsingin ulkopuolelta saapuneiden kävijöiden kulutuksesta. Noin 53 miljoonaa euroa käytettiin Olympiastadionin ulkopuolella Helsingin alueen palveluihin ja ostoksiin. Tiedot käyvät ilmi tuoreesta kävijätutkimuksesta, jonka toteutti Sponsor Insight.

Ikimuistoiset konsertit paransivat tyytyväisyyttä elämään

Kävijät olivat poikkeuksellisen tyytyväisiä tapahtumiin. Tapahtuman suositeltavuutta kuvaava NPS-luku oli Coldplayn konserteissa 90, mikä on erittäin korkea luku. Jopa 97 prosenttia Coldplayn konserteissa kävijöistä koki, että tapahtuma paransi heidän tyytyväisyyttään elämään. Lisäksi 91 prosenttia piti tapahtumaa ikimuistoisena. Lähes 97 prosenttia vastaajista koki olonsa turvalliseksi vierailun aikana. Nämä luvut korostavat, että tapahtumakokonaisuus oli kokonaisuudessaan onnistunut, ja kävijät olivat erittäin tyytyväisiä tapahtumajärjestelyihin.

Myös järjestäjät pitävät kesää erittäin onnistuneena.

"Tapahtumakesä on ollut historiallinen. Kävijäennätysten lisäksi olemme päässeet tekemään sitä, missä olemme kumppaniemme kanssa parhaita: yhdistämään hienot artistit faniensa kanssa luoden mieleenpainuvia, elämänlaatua parantavia hetkiä sekä tuottaen taloudellista hyvää", iloitsee Live Nation Finlandin toimitusjohtaja Tomi Saarinen.

"Uudistettu Olympiastadion on palannut onnistuneesti maailmanlaajuisten kiertueiden toteutuspaikaksi, joka houkutteli myös paljon uusia kävijöitä Olympiastadionille. Konserteissa yhdistyivät suuren mittakaavan toteutus, stadionin tarjoamat mahdollisuudet ja ainutlaatuinen tunnelma, mikä teki tapahtumista erityisiä myös esiintyjille ja yleisölle", sanoo puolestaan Olympiastadionin johtaja Ari Kuokkanen.

Helsinkiin tultiin tapahtuman takia

Coldplayn neljä konserttia toivat Helsinkiin noin 63 miljoonaa euroa, kun taas Metallican kahden konsertin osuus oli noin 36 miljoonaa euroa.  

Metallica konsertoi Helsingissä perjantaina ja sunnuntaina, minkä takia osa kävijöistä viipyi Helsingissä pidempään. Noin joka kolmas Metallican ja Bruce Springsteen and The E Street Bandin konserttikävijä yöpyi maksullisessa majoituksessa, ja heistä 90 prosenttia valitsi majoituksen kaupungin alueelta. Helsingissä asuvien osuus konserttikävijöistä vaihteli 15–25 prosentin välillä. Metallican kävijöistä joka viides saapui tapahtumaan oman lapsensa kanssa, kun Coldplayn konsertissa oman lapsen kanssa saapuneiden osuus oli 15 prosenttia kävijöistä. 

Helsingin ulkopuolelta saapuneista konserttikävijöistä noin 95 prosenttia tuli kaupunkiin ainoastaan näiden tapahtumien vuoksi. Tämä osoittaa, että ihmiset ovat valmiita matkustamaan keikkojen takia sekä muihin kaupunkeihin että ulkomaille. Helsingin ulkopuolelta saapuneista useampi kuin joka toinen käytti joukkoliikennettä matkustaessaan kaupunkiin. Heistä noin puolet käytti kaukoliikenteen junaa matkansa aikana. Paikallisista vastaajista noin 60 prosenttia käytti joukkoliikennettä matkustaessaan tapahtumapaikalle.

Helsingin kaupungin ja Olympiastadionin tilaaman kävijätutkimuksen toteutti Sponsor Insight. Kyselyihin vastasi yli 23 000 tapahtumakävijää.

Konsertit:
Metallica 7. ja 9.6.2024
Bruce Springsteen and The E Street Band 12.7.2024
Coldplay 27.–28.7, 30.–31.7.2024
Tapahtumien järjestäjä: Live Nation Finland
Tapahtumapaikka: Olympiastadion, Helsinki

Live Nation Finland on Suomen johtava tapahtumajärjestäjä. Liiketoiminnan perusta on elävän viihteen tuottaminen kotimaisten ja kansainvälisten artistien konserteista festivaaleihin, perheviihteeseen ja klubikeikkoihin. Live Nation Finlandin ydinliiketoimintoihin kuuluu myös kotimaisten artistien agentuuri  Live Nation Agency, joka edustaa kotimaisia huippunimiä ja nousevia artisteja. Live Nation Finland kiinnittää artisteja kotimaisille festivaaleille ja omistaa Pohjoismaiden suurimman hiphop-festivaalin Blockfestin. Live Nationin sponsorship-tiimi yhdistää maailmanlaajuiset ja paikalliset brändit livetapahtumia rakastavan yleisön kanssa.
Live Nation Finland on osa kansainvälistä Live Nation Entertainment -konsernia, joka toimii yli 45 maassa ympäri maailmaa. Lisätietoja Live Nation Entertainmentista:  livenationentertainment.com

Olympiastadion on Suomen suurin tapahtuma-areena ja yksi Helsingin tunnetuimmista maamerkeistä. Suomen legendaarisin tapahtumapaikka on uudistunut kansainvälisten suurtapahtumien vaatimukset täyttäväksi monitoimiareenaksi. Olympiastadion on tapahtumien ohella avoinna päivittäin kaupunkilaisille, vierailijoille, kokousasiakkaille ja liikkujille. Stadionilla vierailee vuosittain noin miljoona kävijää. Olympiastadionin toiminnasta vastaa Stadion-säätiö sr. Lisätietoja Olympiastadionista ja stadionin toiminnasta:  www.stadion.fi  

Sponsor Insight Finland on vuonna 1996 perustettu sponsoroinnin ja tapahtumien mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys. Yhdessä Ruotsin ja Norjan kumppanitoimistojen kanssa Sponsor Insight tarjoaa maakohtaista, pohjoismaista ja kansainvälistä tietoa tapahtumien ja sponsoroinnin markkinasta sekä vaikutuksista. Lisätietoja Sponsor Insight Finlandista: www.sponsorinsight.fi

Helsingin kaupungin kaupunkistrategian 2021–2025 mukaisesti tapahtumilla on merkittävä rooli Helsingin viihtyisyyden, elinvoiman ja vetovoimaisuuden rakentamisessa. Helsinki on tapahtumallisuuden vastuullinen kehittäjä, luotettava ja innostava kumppani. Lisäksi Helsingin strateginen tavoite on olla toimiva tapahtumien alusta ja elävä, kiehtova, monipuolinen sekä kansainvälisesti vetovoimainen kulttuuri-, urheilu- ja tapahtumakaupunki. Tapahtumien vaikuttavuustutkimustulokset osoittavat, että suurtapahtumat tuovat paikkakunnille näkyvyyttä, vetovoimaa ja matkailutuloja sekä vilkastuttavat elinkeinoelämää. Lisätietoja Helsingin kaupungista: www.hel.fi


Tämä tiedote uutisoidaan myös ruotsiksi ja englanniksi hel.fi-sivuilla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Live Nation Finland, Piia Lindroos, Head of marketing, 050 388 3769, piia.lindroos@livenation.fi

Olympiastadion, Marju Paju, markkinointi- ja viestintäjohtaja, 040 513 8452, marju.paju@stadion.fi

Sponsor Insigth Finland, Klaus Virkkunen, Tutkimusjohtaja, 040 584 1157, klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi

Helsingin kaupunki, Sanna Forsström, brändi ja tapahtumat -yksikön päällikkö, 040 531 3713, sanna.forsstrom@hel.fi

Tietoja julkaisijasta

Kaupunginkanslia on Helsingin kaupungin keskushallintovirasto. Päämäärämme on kaupunki, joka tarjoaa parastaan kaupunkilaisille ja menestyy kiihtyvässä kilpailussa. Uudistamme kaupunkia strategian mukaisesti yhdessä toimialojen kanssa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Heikentynyt taloustilanne heijastui rakentamiseen ja asuntomarkkinoihin Helsingissä vuonna 202314.8.2024 09:06:36 EEST | Tiedote

Asuntomarkkinoita ja rakentamista koetelleet poikkeusajat jatkuivat vuoden 2023 aikana. Korko- ja kustannustason nousu, tiukentunut luottopolitiikka ja hiljentynyt asuntokauppa vaikuttivat rakentamiseen. Asuntokauppa oli edellisiä vuosia merkittävästi hiljaisempaa, mikä laski asuntojen hintoja Helsingissä ja koko Suomessa. Edellisvuosien asuntoaloitusten ja rakennusluvitettujen asuntojen suotuisan kehityksen takia Helsinkiin valmistui asuntoja kuitenkin ennätysmäärä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye