Podme-palvelun uutuuspodcast kertoo, millaiset jäljet Suomen tuhoisin tieliikenneonnettomuus jätti

Tänään 21.8. Podme-palvelussa ilmestyvä Konginkangas palaa Suomea 20 vuotta sitten järkyttäneen suuronnettomuuden tapahtumiin ja niiden jälkeiseen aikaan. Neliosaisessa Podme Original -podcastissa toimittaja Tuija Pehkonen tapaa turmasta selviytyneitä sekä pelastus- ja kriisityöhön osallistuneita henkilöitä. Samalla Pehkoselle kirkastuu ihmisen elämän sattumanvaraisuus – sekä elämän ja toivon hämmästyttävä voima.

Uusi podcast-dokumenttisarja Konginkangas on kuunneltavissa kokonaisuudessaan Podme Premiumissa 21. elokuuta. Sarjan toimittaa Tuija Pehkonen. Podme

Podme-palvelun uudessa Konginkangas-podcastissa käsitellään Suomen historian tuhoisinta tieliikenneonnettomuutta. Maaliskuun 19. päivänä 2024 tuli kuluneeksi 20 vuotta hetkestä, jolloin 23 ihmistä kuoli ja 14 loukkaantui nuoria laskettelureissuun kuljettaneen linja-auton ja rekan yhteentörmäyksessä Nelostiellä Konginkankaalla, Keski-Suomessa.

Suuronnettomuus jätti ikuiset jäljet, joihin uppoudutaan toimittaja Tuija Pehkosen johdolla uudessa podcast-sarjassa. Neliosaisessa dokumentissa Pehkonen palaa Konginkankaan tapahtumiin ja ottaa selvää siitä, miten onnettomuus on vaikuttanut siinä osallisena olleiden elämään ja miten tragediasta selviytyneet ovat nousseet jaloilleen.

Ihmiselämän sattumanvaraisuus konkretisoituu

Pehkonen seurasi itse onnettomuusuutisointia tapahtuman aikaan 18-vuotiaana lukiolaisena.

– Se oli abivuoteni, ja elämä oli silloin tosi kuplivaa ja maailma täynnä mahdollisuuksia. Ei ollut mitään rajoja, vain paljon unelmia, toiveita ja haaveita tulevasta. Olin itse aika saman ikäinen mitä moni tuossa bussissa mukana olleista oli, Pehkonen toteaa.

Nyt, reilut 20 vuotta onnettomuuden jälkeen, Pehkonen on palannut Konginkankaan tapahtumiin toimittajan roolissa. Podcastissa hän tapaa onnettomuudessa osallisena olleita ihmisiä ja käy heidän kanssaan silmiä avaavia keskusteluita. Hän kertoo, että podcastia äänittäessä hänelle kirkastui ennen kaikkea ihmisen elämän sattumanvaraisuus.

– Näiden haastattelujen jälkeen mietin aika monena päivänä kotiin kävellessäni elämän sattumanvaraisuutta ja sitä, miten pienestä kaikki on kiinni. Ja ehkä tuuristakin. Kyllä tämä aika paljon antoi mietittävää.

Sarjan jaksoissa Pehkonen keskustelee muun muassa turmasta selviytyneiden Saana Kivirannan ja Elina Pylkkäsen kanssa. Onnettomuuden jälkeen sekä Kiviranta että Pylkkänen ovat joutuneet kamppailemaan vuosien ajan niin oman toipumisensa kuin vakuutusyhtiöiden kanssa.

Lisäksi Pehkonen tapaa pelastus- ja kriisihenkilöstöä sekä kuljetusalan edustajia. Kokemuksistaan kertovat muun muassa turmapaikalle ensimmäisten joukossa saapunut palomies Jarmo Arpiainen sekä omaisille tukea tarjonneet kriisityöntekijät.

Konginkankaan turma edelleen vaikea aihe

Raskaasta aiheesta huolimatta Pehkonen huomasi asianosaisten kanssa keskustellessaan pilkahduksia myös toivosta.

– Toivo yllätti hyvänä asiana. Se ihmisten uskomaton kyky selviytyä, päästä yli asioista ja jatkaa eteenpäin. Mitä syvemmälle menin tähän projektiin ja mitä enemmän tapasin ihmisiä, sitä enemmän vahvistui tunne, että kaiken keskeltä löytyy valoa.

Podcastin yhdessä Riku Siivosen kanssa käsikirjoittanut Pehkonen ymmärtää, että Konginkankaan tapahtumat ovat asianosaisille todella kipeä aihe vielä 20 vuoden jälkeenkin.

– Kaiken keskiössä on tietenkin ollut koko ajan kunnioitus kaikkia niitä kohtaan, joita tämä onnettomuus koskettaa. Se määritti reunaehtoja tekemisellemme, ja se on pidetty koko ajan mielessä koko työryhmän kanssa, hän alleviivaa.

Kaikki neljä jaksoa heti kuunneltavissa

Pitkän uran juontajana tv:ssä, radiossa ja podcasteissa tehnyt Pehkonen kertoo olleensa jo Konginkankaan onnettomuuden aikaan hyvin kiinnostunut ihmisten tarinoista ja erilaisten ihmisten kohtaamisesta. Nuoren Pehkosen toiveena oli myös päästä tekemään dokumenttisarjoja.

– Tuntuu hienolta, että nyt 20 vuotta myöhemmin saan tehdä niitä asioita, joista silloin haaveilin. Dokumentit ovat kuningaslaji ja tietysti kun audio ja kaikki ääneen liittyvä on minulle intohimo, on tällaisen audiodokumentin tekeminen ollut itselleni todella iso juttu. Koen, että olen myös oppinut paljon tämän projektin aikana.

Konginkangas-podcastin äänisuunnittelusta sekä musiikista on vastannut Podme Suomen vastaava äänituottaja Kim Wirtanen. Dokumenttisarjan vastaava tuottaja, Podme Suomen Head of Podme Originals Mirka Vesala jakaa lopputuloksesta suurta kiitosta koko työryhmälle.

– Konginkankaan kaltainen suuronnettomuus ansaitsee perusteellisen taustatutkimuksen, jonka tiimi on tehnyt viime kuukausien aikana. Pyrimme ymmärtämään sarjassa laajasti onnettomuuteen johtaneita syitä sekä sitä, millaisia vaikutuksia tapahtuneella on ollut, Vesala kertoo.

– Podcastissa asianosaisten haastattelut yhdistyvät monitasoiseen äänimaailmaan ja Tuijan puhuttelevaan kerrontaan. Uskon, että kuuntelukokemus on paitsi koskettava, myös valaiseva ja ajatuksia herättävä.

Neliosainen podcast-dokumenttisarja Konginkangas on nyt kuunneltavissa kokonaisuudessaan Podme Premiumissa. Samalla sarja täydentää Podmen elokuun sisältökattauksen, johon kuuluvat myös muun muassa Antti Holman uutuuspodi Antin elokuvakerho sekä Aikalisän, Murhan anatomian ja Maanantaimysteerin uudet kaudet.

Elokuun uudet podcastit

Antin elokuvakerho

Antti Holma kutsuu Podme Premiumin kuuntelijat katsomaan lempielokuviaan aivan uusin silmin. Uusi Antin elokuvakerho käsittelee laajan kirjon elokuvia aina Pier Paolo Pasolinin Matteuksen evankeliumista Robin Williamsin tähdittämään Mrs. Doubtfireen.

Lue lisää podcastista täältä.

Uudet jaksot keskiviikkoisin 14.8. alkaen.

Konginkangas

Suomen tieliikennehistorian tuhoisimmassa onnettomuudessa Konginkankaalla kuoli 23 ihmistä, kun nuoria laskettelureissuun kuljettanut linja-auto törmäsi rekan perävaunuun. Turmasta selviytyneet ovat taistelleet onnettomuuden jälkeen niin toipumisensa kuin vakuutusyhtiöiden kanssa. Heidän elämästään tuli jotain aivan muuta kuin he olivat kuvitelleet. Toimittaja Tuija Pehkonen käy läpi onnettomuutta ja keskustelee siitä selviytyneiden kanssa 20 vuotta onnettomuuden jälkeen. Samalla Pehkoselle kirkastuu ihmisen elämän sattumanvaraisuus – sekä elämän ja toivon hämmästyttävä voima.

Neliosainen sarja kuunneltavissa Podme Premiumissa 21.8.

Uudet kaudet

Aikalisä

Aikalisä-podcastin neljännellä kaudella pureudutaan jälleen kiinnostaviin, viihdyttäviin, tärkeisiin ja provosoiviin aiheisiin, kuten deittailun vaikeuteen, keskittymiskyvyn katoamiseen, Sanna Mariniin ja muun muassa siihen, mitä nuoret puuhaavat tällä hetkellä. Juontaja Roope Salmisen kanssa aiheita perkaavat asiantuntijavieraat, jotka rakastavat tai vihaavat kyseistä aihetta tai tietävät siitä poikkeuksellisen paljon.

Uudet jaksot perjantaisin 2.8. alkaen.

Maanantaimysteeri

Suomen suosituimpiin rikospodcasteihin lukeutuva Maanantaimysteeri jatkuu kesätauon jälkeen. Podcast pureutuu nimensä mukaisesti maailman erikoisimpiin mysteereihin aina maanantaisin.

Uudet jaksot maanantaisin 5.8. alkaen.

Murhan anatomia

Murhan anatomian 15:s kausi keskittyy erilaisiin tutkintamenetelmiin ja niiden luotettavuuteen. Ovatko puremajäljet luotettavia todisteita? Miten hypnoosia voidaan käyttää tutkinnassa apuvälineenä? Tätä ja paljon muuta pohditaan uudella kaudella.

Uudet jaksot keskiviikkoisin 14.8. alkaen.

EveryPodi

Hienon vastaanoton ensimmäisten 10 jaksonsa jälkeen saanut EveryPodi-podcast jatkuu toisella kaudella elokuun loppupuolella. Podissaan juontajat Veronica Verho ja Constantinos “Gogi” Mavromichalis kuuntelevat klippejä muista podcasteista ja tuottavat niistä mitä erikoisinta tajunnanvirtaa. Luvassa on jälleen eriskummallisia aasinsiltoja ja lähes julkaisukelvotonta sisältöä.

Uudet jaksot maanantaisin 26.8. alkaen. Podcast on kuunneltavissa vapaasti kaikilla yleisimmillä podcast-alustoilla. EveryPodi löytyy mainosvapaana Podme Premiumista.

Podme Premium -palveluun voi tutustua ilmaisen 14 päivän kokeilujakson ajan, jonka jälkeen tilaus jatkuu hintaan 9,99 €/kk toistaiseksi voimassa olevana ilman sitovaa määräaikaisuutta. Lisäksi palvelun kautta voi kuunnella myös ilmaisia, vapaassa jakelussa olevia podcasteja. Podme-palvelu on saatavilla selainversiona sekä iOS- ja Android -sovelluksina.

Podme on vuonna 2017 perustettu podcast-palvelu, jonka kautta käyttäjät voivat kuunnella Premium-podcasteja kuukausimaksulla ilman mainoksia. Lisäksi palvelun kautta voi kuunnella myös ilmaisia, vapaassa jakelussa olevia podcasteja. Podme toimii tällä hetkellä myös Ruotsissa ja Norjassa. Podme-palvelu on saatavilla selainversiona sekä iOS- ja Android -sovelluksina.

Veronica Verhon ja ja Gogi Mavromichaliksen EveryPodi-podcastin toinen kausi alkaa – “Luvassa hullunhauskoja hetkiä”26.8.2024 07:15:00 EEST | Tiedote

Hienon vastaanoton podcastin ystäviltä saanut Podme Original -podcast EveryPodi jatkuu uusin jaksoin maanantaina 26. elokuuta. Toisella kaudella podin juontajat Veronica Verho ja Constantinos “Gogi” Mavromichalis saavat kuunneltavakseen klippejä eri alustoilla julkaistavista podcasteista, tuottaen niistä jälleen mitä erikoisinta tajunnanvirtaa.