VR uudistaa brändiään – junat saavat uuden ulkoilmeen
Junien uusi, entistä raikkaampi ulkoilme viestii VR:n uudistuvasta brändistä. Ilmeen luomisessa kuunneltiin sekä matkustajien että VR:n henkilöstön näkemyksiä – uuden ulkoilmeen tavoitteena on edistää bränditunnettuutta ja lisätä junamatkailun suosiota.
VR:n junat saavat uuden ulkoilmeen, joka sopii yhtiön uudistuvaan brändiin. Ilmeuudistus tukee yhtiöön liitettäviä mielikuvia edelläkävijyydestä, iloisuudesta ja viihtyisyydestä. VR:n brändin tavoitteena on olla matkustajille kuin ystävä – helposti lähestyttävä, rento ja opastava matkakumppani, jonka junissa jokainen matkustaja kokee olonsa tervetulleeksi omana itsenään.
VR:n vihreää väriä nähdään tulevaisuudessa junien keuloissa ja kyljissä entistä enemmän, vauhdikkaisiin raitoihin yhdistettynä. Junien ilme on aiempaa pirteämpi ja dynaamisempi.
”Halusimme ilmeen, joka linkittyy VR:n tunnistettaviin brändielementteihin, kuten vihreään värimaailmaan, mutta on samalla rohkea ja energinen”, sanoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.
Junien ulkoilme on VR:n näkyvin brändielementti. Siksi ilmeen tulee muodostaa hyvä, yhtenäinen kokonaisuus digitaalisten palvelukanavien ja fyysisen junaympäristön, esimerkiksi junien sisustuksen kanssa.
”Tunnistettavuus ja erottuvuus ovat entistäkin tärkeämpiä asioita junien ulkoilmeessä, sillä toimintamme on entistä kansainvälisempää ja valmistaudumme Suomessa tilanteeseen, jossa matkustajaliikenteessä toimii useita eri junayhtiöitä”, Markula jatkaa.
Iso ja liikkuva kohde asettaa erityisvaatimuksia designille
Junien pitää näyttää hyvältä eri etäisyyksiltä katsottuna: kiitämässä kaukana maisemassa ja lähietäisyydeltä asemalaiturilla, kun matkustaja astuu kyytiin. Ilmeen suunnittelussa oli myös tärkeää huomioida junan erilaiset muodot, hyödyntää niitä ja tuoda linjakkuutta kookkaaseen kulkuvälineeseen.
”Ilmeessä on hyödynnetty vain yhtä vihreää väriä, mutta vaakaraitojen leveyden muutos muodostaa eri vihreän sävyjä varsinkin kaukaa katsottuna. Samalla se synnyttää vahvan liikkeen tunnun”, Pentagon Designin designjohtaja Sauli Suomela sanoo.
Pentagon Designin suunnittelemassa ilmeessä on otettu huomioon myös saavutettavuus ja tarpeet matkustajien opastamiselle.
Ulkoilmeen suunnittelussa kuunneltiin sekä matkustajien että VR:n henkilökunnan odotuksia, toiveita ja mielikuvia. Kevään 2024 aikana järjestettiin asiakas- ja henkilökuntatyöpajoja, joissa osallistujat pääsivät arvioimaan vaihtoehtoisia junailmeitä ja vaikuttamaan kehitykseen.
Uuden ilmeen haku käynnistyi syksyllä 2023, kun VR ja muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamo järjestivät ideakilpailun junien uuden ulkoilmeen löytämiseksi. Kilpailun voittajatyö ja yleisön suosikki toteutettiin alkukesällä 2024 kahteen InterCity-junavaunuun. Kilpailu viitoitti tietä lopullisen junailmeen suunnittelulle.
Uusi ulkoilme käyttöön vaiheittain
Nykyinen kauko- ja lähijunien ulkoasu on ollut käytössä jo vuodesta 2010 saakka. Myös uusi ilme on suunniteltu kestämään aikaa ja palvelemaan useammalla vuosikymmenellä.
Ensimmäiseksi uusi ulkoilme tulee käyttöön VR:n uusissa junakalustoissa: yrityskaupan myötä hankituissa kaukojunissa Ruotsissa syksyn 2024 aikana, uusissa makuu- ja autovaunuissa, jotka tulevat käyttöön vuonna 2025, vuoden 2025 lopussa liikenteeseen palaavissa, aiemmin Allegro-nimellä tunnetuissa SM6-junissa ja uusissa lähijunissa, jotka aloittavat matkustajaliikenteessä vuonna 2026.
Nykyisen kaluston ulkoilme tullaan muuttamaan asteittain, samanaikaisesti junien sisäilmeuudistuksen kanssa. Uuden ulkoilmeen käyttöönotto nykyisessä junakalustossa vie useita vuosia, koska yhteen junavaunuun tehdään kerralla mahdollisimman paljon uudistuksia ja ilmeuudistus toteutetaan niin, ettei se vaikuttaisi junaliikenteen laajuuteen.
Yhteyshenkilöt
VR Mediadesk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puh. 029 434 7123 ja viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa ma-pe 8-16. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Kuvat
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2023 kyydissämme tehtiin 15,1 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa ja kuljetimme rautateitse 23,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 224,1 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 9 100 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
Junavuorot myyntiin alkukesään 2025 saakka – hiihtoloman ja pääsiäisen matkat nyt varattavissa!3.10.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Joulun ja koko alkukesän junavuorot avataan myyntiin tänään 3.10. klo 10:00. Junalippuja on siis saatavilla nyt aina 15.6.2025 asti ja joulun matkojen lisäksi myös esimerkiksi hiihtoloman ja pääsiäisen matkat ovat nyt varattavissa.
VR ja ilmastojärjestö Protect Our Winters yhteistyöhön edistämään kestävää liikkumista2.10.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
VR ja ilmastojärjestö Protect Our Winters (POW) Finland aloittavat strategisen yhteistyön kestävän matkailun edistämiseksi. Ilmastokriisin torjuminen vaatii sekä yhteiskunnallisia päätöksiä että myös muutoksia kansalaisten matkailutottumuksiin. VR:n ja POW:n yhteistyön tarkoituksena on tukea kansalaisten ja yhteisöjen muutosta kohti kestävämpiä matkustusvalintoja.
VR yhteistyöhön Lastenklinikoiden Kummien ja Tallink Siljan kanssa: virkistysmatkoja potilasperheille11.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Yliopistosairaaloiden lastenklinikat valitsevat potilaistaan perheitä, jotka pääsevät viettämään perheen yhteistä laatuaikaa virkistysmatkalla vastapainona sairaala-arjelle. VR ja Tallink Silja mahdollistavat nämä perhematkat: Tallink Silja tarjoaa laivaristeilyn ja VR huolehtii perheiden junamatkoista koti- ja satamakaupungin välillä.
VR:n kaukojunaliikenteessä tehtiin 10,1 miljoonaa matkaa tammi-elokuussa – lähes 95 % junalipuista ostetaan verkosta6.9.2024 11:00:24 EEST | Tiedote
Kotimaan kaukojunaliikenteessä tehtiin 1,3 miljoonaa matkaa elokuussa. Ratatöitä oli elokuussa enemmän kuin edellisenä vuonna, ja siksi matkamäärät jäivät viime vuoden tasolle. Vuoden 2024 tammi-elokuussa tehtiin 10,1 miljoonaa junamatkaa, mikä on 1,6 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden vastaavana jaksona.
VR keskittyy ydinliiketoimintaansa - suunnittelee luopuvansa asemien ravintolaliiketoiminnasta3.9.2024 09:45:30 EEST | Tiedote
Strategiansa mukaisesti VR keskittyy ydinliiketoimintoihinsa matkustaja- ja tavaraliikenteeseen ja suunnittelee luopuvansa asemien ravintolaliiketoiminnasta. Muutosneuvottelut käynnistyvät ravintolapalveluista vastaavassa tytäryhtiö Avecrassa, koskien kahdeksaa Avecran kivijalkaravintolaa. Suunnitellulla muutoksella ei ole vaikutusta junien ravintolapalveluihin eikä junahenkilökuntaan. Muutosneuvotteluiden arvioidaan johtavan enintään 75 työtehtävän vähenemiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme