Kela uudistaa vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioiden hankintaa ja edistää terapioiden saatavuutta

Kela tekee muutoksia vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioihin ja niiden hankintaan. Tavoitteena on edistää terapioiden saatavuutta, helpottaa palveluntuottajien osallistumista hankintaan ja lisätä joustavuutta palvelun tuottamiseen sopimuskauden aikana. Muutokset tulevat voimaan, kun nykyiset sopimuskaudet päättyvät.

Kela järjestää vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena fysio-, allas-, ratsastus-, toiminta-, puhe-, musiikki-, perhe-, psyko- ja kuvataidepsykoterapiaa sekä neuropsykologista kuntoutusta. Kela on hankkinut nykyiset vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioiden palveluntuottajat tarjouskilpailulla.

Terapioiden tulevia hankintoja uudistetaan niin, että nykyisten sopimuskausien jälkeen hankinnassa ei käytetä laatupisteytystä. Tämä tarkoittaa sitä, että enää ei pisteytetä yksittäisten terapeuttien työkokemusta ja lisäkoulutusta tai palveluntuottajan toimitiloja.

– Terapioiden laatu kuvataan jatkossa kokonaisuudessaan palvelukuvauksessa, jonka mukaisesti palveluntuottaja sitoutuu toteuttamaan asiakkaan terapian. Tämä edistää terapioiden toteutumista yhtä laadukkaasti kaikilla asiakkailla, projektipäällikkö Johanna Rouvinen kertoo.

Terapioiden laadun kuvaamista palvelukuvauksessa ideoidaan Kelan ja terapialiittojen yhteisissä tapaamisissa tämän syksyn aikana.

Muutos tekee palvelujen tuottamisesta joustavampaa

Muutoksen taustalla ovat nykytilanteen haasteet.

– Laadun pisteyttäminen on tarkoittanut sitä, että kun terapeutti esimerkiksi vaihtaa työpaikkaa tai jää vanhempainvapaalle, palveluntuottajan on löydettävä tilalle sellainen terapeutti, joka vastaa hyväksytyn tarjouksen laatutasoa. Asiakkaan terapiaan voi tulla katkos, jos poislähtevän terapeutin tilalle ei saada rekrytoitua hyväksytyn tarjouksen laatutasoa vastaavaa terapeuttia, kuvaa osaamiskeskuksen päällikkö Mikko Toivanen.

Uusi käytäntö helpottaa terapeuttien rekrytoimista ja parantaa terapioiden saatavuutta.

– Olemme saaneet palveluntuottajilta paljon palautetta laatupisteytyksen aiheuttamista haasteista. Uskomme muutoksen parantavan palveluntuottajien toimintaedellytyksiä, kun hankintaprosessi yksinkertaistuu ja toiminta sopimuskauden aikana helpottuu, Toivanen sanoo.

Selkeämpi malli matkakustannusten korvaamiseen

Kelan järjestämissä kuntoutuspalveluissa on otettu asteittain käyttöön uusi malli siinä, miten palveluntuottajille korvataan kuntoutusten matkakustannuksia. Uudet kilometrikorvaukset otetaan käyttöön myös vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioissa nykyisten sopimuskausien jälkeen.

– Nykyisin terapioissa käytössä olevat kotikäyntikorotukset kaipaavat selkiyttämistä. Uudessa kilometrikorvausmallissa matkasta maksettava korvaus kasvaa lineaarisesti matkan pituuden suhteen. Lisäksi malli on kokonaisuudessaan yksinkertaisempi ja läpinäkyvämpi, toteaa Toivanen.

Ryhmäterapiat nykyisenmallisina päättyvät

Kela on järjestänyt osaa vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioista myös ryhmäterapioina. Vuonna 2023 ryhmäterapiaa sai kaikkiaan 261 asiakasta. Vähäisen kysynnän vuoksi erillisiä ryhmäterapioita ei enää nykyisen sopimuskauden jälkeen järjestetä. Ryhmäterapioiden nykyinen sopimuskausi päättyy vuoden 2025 lopussa.

– Ryhmässä toteutuva terapia ei pääty kokonaan, vaan jatkossa ryhmäkäynnit mahdollistetaan osana yksilöterapiaa. Tavoitteena on mahdollistaa ryhmäkäynnit terapiassa nykyistä joustavammin niin asiakkaiden kuin palveluntuottajienkin näkökulmasta, Rouvinen kertoo.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA