Kokoomuksen Sarkomaa ehdottaa Soteri-rekisteriin säädösmuutosta yrittäjien ahdingon helpottamiseksi

Kokoomuksen kansanedustaja, terveydenhuollon maisteri Sari Sarkomaa ehdottaa lisätoimia edelleen ruuhkautuneen Soteri-rekisterin jonojen purkamiseksi. Soteri-hakemusten käsittelyjono on avin heinäkuun tiedotteen mukaan (https://avi.fi/tiedote/-/tiedote/70353414) terveydenhuollossa 3-6 kuukautta.

Sari Sarkomaa. Kuvaaja: Kristian Tervo.

- Lisäkorjaustoimet ovat tarpeen tilanteen lukuisille yrittäjille sekä yrityksille aiheuttaman ahdingon helpottamiseksi, ja oikeuden elinkeinoon sekä työhön turvaamiseksi, Sarkomaa toteaa.

Asiaa vauhdittaakseen Sarkomaa jättää kirjallisen kysymyksen, jossa nostetaan esiin Soteri-rekisteriä koskeva säädösmuutosehdotus.

Vuoden 2024 alussa käyttöön otettu Soteri-rekisteri on tehdyistä korjaustoimista huolimatta edelleen vakavasti ruuhkautunut. Yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen palveluntuottajat sekä uuden sote-valvontalain mukaan nyt myös yksityiset elinkeinonharjoittajat, joutuvat odottamaan rekisteröintipäätöstä ennen kuin pääsevät aloittamaan toimintansa. Jonotilanne johtaa suoriin tulonmenetyksiin sekä elinkeinotoiminnassa syntyvien verotulon menetyksiin.

- Tilanne vaikuttaa myös niihin toimijoihin, jotka ovat jo rekisterissä jarruttaen ammatinharjoittajien palkkaamista, sijaisuuksia sekä rekrytointia, Sarkomaa sanoo.

Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n elokuussa 2024 tekemään kyselyyn vastanneet olivat keskimäärin menettäneet tuloja estyneen työnteon seurauksena noin 17 000 euroa tai 3,5 kuukauden palkan edestä. Soteri-rekisterin jonotilanne heikentää entisestään palvelujen saatavuutta tilanteessa, jossa terveydenhuoltomme on suurissa vaikeuksissa. Tilanne on mm. hidastanut kuntoutujien hoitoon pääsyä. Kuntoutuspalvelut ovat elintärkeitä ihmisten työ- ja toimintakyvyn kannalta.

Sarkomaa nostaa esiin Kuntoutusyrittäjät ry:n ehdotuksen käsittelyaikojen lyhentämiseksi, jonka mukaan sosiaali- ja terveysministeriö voisi antaa uuden asetuksen valvontalain 16 § nojalla.

Ehdotuksessa 16 §:n sisällytetyn STM:n asetuksenantovaltuutuksen perusteella voitaisiin antaa uusi sosiaali- ja terveysministeriön asetus, joka oikeuttaisi lupaviranomaisen (avin tai Valviran) riskiperusteisen harkintansa mukaan käsittelemään, hyväksymään ja tallentamaan Soteri-rekisteriin hyväksytty hakemus ehdollisena tai muuten ilman tiettyä puuttuvaa tietoa, kuten yksittäisen suunnitelman päivämäärätietoa. Ehtona olisi, että tieto lisättäisiin Soteriin esimerkiksi lain 17 §:n mukaisesti maaliskuussa 2025.

- Tällä hetkellä monet hakemukset joutuvat takaisin täydennettäväksi puuttuvien tietojen vuoksi, mikä hidastaa käsittelyä entisestään. Jos lupaviranomainen voisi hyväksyä hakemuksen ehdollisena, tämä nopeuttaisi prosessia ja purkaisi jonoja, Sarkomaa sanoo.

Riskiperusteinen harkinta säilyisi edelleen viranomaisilla: valvontaviranomainen voisi tilanteesta riippuen hyväksyä hakemuksen puutteellisena ja myöhemmin täydennettävänä tai riskiarvionsa mukaan myös vaatia täydennettävää tietoa heti.

- Potilasturvallisuus on ehdottoman tärkeää, mutta se ei tarkoita, että byrokratian vuoksi pitäisi viivyttää sellaisten hakemusten hyväksymistä, joista puuttuu esimerkiksi vain yksittäinen päivämäärätieto, päättää Sarkomaa.