Alvar Aalto -mitalin 2024 saa belgialainen arkkitehti Marie-José Van Hee

Viidestoista Alvar Aalto -mitali on myönnetty belgialaiselle arkkitehdille, Marie-José Van Heelle.  Hänen tuotantonsa kattaa laajan skaalan projekteja yksityistaloista julkisiin tiloihin ja kulttuurirakennuksiin. Van Heen töissä korostuu kauniilla tavalla rakennustaiteen, luonnon ja käsityön arvostus sekä perinteisten ja kansanomaisten rakennustapojen ymmärrys.

Marie-José Van Hee, Fashion Museum "Modenatie" (1999-2003), Antwerpen, Belgia.
Marie-José Van Hee, Fashion Museum "Modenatie" (1999-2003), Antwerpen, Belgia. Jan Verlinde

”Marie-José Van Heen töissä näkyy herkkä ja kontekstitietoinen – ympäristönsä huomioiva, sekä paikallista kulttuuria ja identiteettiä tunteva ja kunnioittava – ote. Hänen työskentelylleen on tunnusomaista taidokkaan hillitty materiaalien, valon ja mittasuhteiden hallinta, minkä tuloksena on syntynyt arjen ja elämän tarpeisiin suunniteltuja hiljaisia, intiimejä tiloja”, kuvailee mitalin tuomaristo lausunnossaan.

Alvar Aalto -mitali ojennetaan Marie-José Van Heelle palkintoseremoniassa Jyväskylän yliopiston päärakennuksella 22.8.2024, kaupungissa parhaillaan järjestettävän Alvar Aalto -symposiumin yhteydessä. Van Hee on ensimmäinen nainen, jolle mitali on myönnetty henkilökohtaisena tunnustuksena arkkitehdin työstä.

Ihmisen mittaisia tiloja, joissa kiteytyy inhimillinen lämpö

Vastavoimana nykypäivän mediakuvavirralle, Alvar Aalto -mitalin tuomaristo halusi valinnallaan korostaa rakennuksia ja tiloja, jotka koskettavat kävijää sekä fyysisellä että emotionaalisella tasolla. ”Van Heen työt ovat samalla sekä universaaleja että hyvin henkilökohtaisia. Ne ovat kauniilla tavalla hillittyjä ja alleviivaamattomia, relevantteja ja sijoillensa juurtuneita. Van Heellä on poikkeuksellisen harvinaislaatuinen kyky ilmaista paikan tuntua. Hänen rakennuksissaan on sellaista herkkää tilojen välistä koreografiaa, joissa liikkumisen eri mahdollisuudet on ratkaistu huolella. Tilallinen intuitio yhdistyy seikkaperäiseen ymmärrykseen ihmisen tarpeista. Van Heen suunnittelutyössä keskeistä onkin ihmisen mittaisen tilan arvostaminen – tilan, jossa ihmisen on ennen kaikkea hyvä olla”, kirjoittaa tuomariston puheenjohtaja Yvonne Farrell lausunnossa.

”Minulla on ilo ja kunnia saada vastaanottaa Alvar Aalto -mitali 2024. Haluan kiittää tuomaristoa työni arvostuksesta sekä kaikkia heitä, jotka ovat auttaneet minua saavuttamaan tunnustuksen. Olen ollut onnekas saadessani vierailla useissa Aallon rakennuksissa Suomessa ja Ranskassa kymmenen vuotta sitten. Aallon arkkitehtoninen ilmaisu – sen hiljainen vaikuttavuus ja inspiroivuus – on lähellä sydäntäni”, Van Hee sanoo.

Marie-José Van Hee (s. 1950) valmistui arkkitehdiksi Sint-Lucas School of Architecture:sta vuonna 1974. Hän perusti oman arkkitehtitoimiston Gentiin vuonna 1990, joka tunnetaan tänä päivänä nimellä Marie José Van Hee architecten.

Van Hee on työskennellyt arkkitehtuurisuunnittelun professorina Sint-Lucas School of Architecture:ssa vuosina 1991–2015 ja vierailevana professorina ETH Zürichissä vuosina 2016–2017. Hän on ollut toiminut vierailevana kriitikkona ja luennoitsijana Belgian, Alankomaiden, Saksan, Ranskan ja Sveitsin yliopistoissa vuoteen 2022 saakka.

Van Heen tunnettuihin töihin kuuluvat Fashion Museum ”Modenatie” (1999–2003) Antwerpenissä hänen oma talonsa, House Van Hee (1994–1998) ja asuintalo House V-D (2007–2020) Gentissä sekä House HdF (2007–2011) Zuidzandessa Belgiassa.

Marie-José Van Heelle on myönnetty useita belgialaisia ja kansainvälisiä palkintoja, kuten Flanders Architecture Prize 2023 ja 1997, RIBA International Fellowship 2017. Hänelle on myönnetty European Union Prize for Contemporary Architecture, Mies Van der Rohe -tunnustukset 2013 ja 1999.

Alvar Aalto -mitalistin näyttely esille Arkkitehtuurimuseoon ja Designmuseoon keväällä 2025

Marie-José Van Heen suunnittelutyötä esittelevä näyttely avautuu Arkkitehtuurimuseossa ja Designmuseossa Helsingissä 7.2.2025. Myöhemmin syksyllä näyttely nähdään Aalto2-museokeskuksessa, Jyväskylässä.

Akateemikko Alvar Aallon nimeä kantava ja hänen suunnittelemansa mitali on perustettu vuonna 1967 kunnioittamaan luovaa, arkkitehtonista työtä. Mitali voidaan antaa henkilöille, jotka ovat erittäin merkittävällä tavalla ansioituneet arkkitehtuurin alalla. Alvar Aalto -säätiö, Arkkitehtuurimuseo ja Designmuseo, Rakennustaiteen seura, Suomen Arkkitehtiliitto ja Helsingin kaupunki jakavat kansainvälisesti arvostetun palkinnon kolmen vuoden välein.

Alvar Aalto -mitalistin valinnasta on vastasi vuonna 2024 nimekäs jury, johon kuuluivat arkkitehtuurin professori Sharon Johnston (Johnston Marklee & Associates, Los Angeles) Yhdysvalloista, arkkitehti Finn Williams (Public Practice, Malmö) Ruotsista sekä arkkitehti, toimittaja Tarja Nurmi (Helsinki) ja arkkitehti Erkko Aarti (AOR Architects, Helsinki) Suomesta. Tuomariston puheenjohtajana toimi arkkitehti Yvonne Farrell Irlannista (Grafton Architects, Dublin).

Marie-José Van Hee. Valokuva © Jef Jacobs.
Marie-José Van Hee,  House HdF, Zuidzande. Kuva ©David Grandorge.
Marie-José Van Hee, House HdF, Zuidzande. Kuva ©David Grandorge.
Marie-José Van Hee, House Van Hee. Kuva © Crispijn Van Sas.

Alvar Aalto -viikko kutsuu kulttuurielämyksiin Aallon arkkitehtuurin keskelle15.8.2024 12:47:16 EEST | Tiedote

Järjestyksessään kahdeksas Alvar Aalto -viikko järjestetään Alajärvellä 30.8.–8.9.2024. Monipuolisen tapahtumaviikon teemana on ”Inhimillisyys, harmonia ja orgaaninen elämä”, jonka näyttämönä toimivat paikkakunnan lukuisat Aalto-kohteet. Ohjelmaan kuuluu muun muassa konsertteja, näyttelyjä, työpajoja ja luentoja Aallon arkkitehtuurin ympäröimänä. Tapahtumat tarjoavat elämyksiä Aallon tuotannon jo tunteville, kuin myös siihen ensi kertaa tutustuvillekin.