Lapsen oikeudet ovat vaarassa – hallituksen suunnitelmat vaativat uudelleenarviointia

Lapsi- ja perhejärjestöt esittävät kannanotossaan vakavan huolen siitä, että hallituksen suunnittelemat säästöt heikentävät lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia ja vaarantavat lapsen oikeuksien toteutumisen. Järjestöt vaativat, että hallitus ottaa lapsen oikeuksien sopimuksen vakavasti ja että budjettiriihen päätökset toteuttavat lapsen oikeuksia.

Kaksi lasta Brahen leikkipuistossa
Lapsilta ei saa leikata Laura Vesa Lastensuojelun Keskusliitto

Lapsi- ja perhejärjestöt ovat sote-järjestöjen suurin ryhmä. Hallituksen kaavailema 130 miljoonan euron eli kolmanneksen leikkaus sote-järjestöjen avustuksiin vuoteen 2027 mennessä on leikkaus suoraan lapsilta, nuorilta ja perheiltä. Kehysriihessä päätettiin leikkausten aikaistamisesta jo ensi vuodesta alkaen, mikä voi katkaista monen lapsen tai nuoren tuen saannin äkillisesti, ilman mahdollisuutta löytää korvaavaa matalan kynnyksen tukea.

”Hallitusohjelmassa tavoitellaan painopisteen siirtämistä korjaavista palveluista kohti varhaisempaa tukea ja apua sekä ennaltaehkäisyä”, muistuttaa Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimes. ”Mutta kun järjestöiltä leikataan, leikataan nimenomaan varhaisesta tuesta, esimerkiksi lähisuhdeväkivallan vastaisesta työstä, lasten ja nuorten mielenterveyden varhaisesta tukemisesta ja kiusaamisen ehkäisystä. Ei sellaista työtä pidä romuttaa.”

Myös hallituksen suunnitelma poistaa velvoite päiväkotien toimipaikkakohtaisten yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimisesta heikentäisi lapsen oikeuksien toteutumista. Lastensuojelun Keskusliitto on monen muun toimijan tavoin lausunnossaan kritisoinut muutoksen läpivientiä.

”Velvoitteen poistolla haettu 44 000 euron vuosittainen säästö on täysin mitätön suhteessa sen haitallisiin vaikutuksiin”, painottaa Siimes.

”Laadukas varhaiskasvatus perustuu siihen, että ammattilaisilla on aikaa pedagogisen toiminnan suunnitteluun, ja kaikkien lasten oikeus yhdenvertaisuuteen ja syrjimättömyyteen toteutuu. Hallituksen tulisi muistaa, että Suomi on sitoutunut YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen, joka velvoittaa edistämään lapsen oikeuksia kaikilla heidän elämänalueillaan. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että erilaisten päätösten vaikutukset lapsiin on arvioitava niin ennakkoon kuin jälkikäteen.”

Järjestöt vetoavat hallitukseen, että...

• kehysriihessä päätetty 30 miljoonan euron lisäleikkaus, joka todennäköisesti kohdistuu sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustuksiin, perutaan.
  • sote-järjestöjen 100 miljoonan euron leikkaus avustuksiin porrastetaan ja siirretään hallitusohjelman mukaisesti alkamaan vuodesta 2027.
  • ministeriöissä tehdään huolellinen lapsivaikutusten ennakkoarviointi, kun budjettiriihen päätösten lainsäädäntöä valmistellaan ja hallitus sitoutuu budjettilakien lapsivaikutusten seuranta-arviointiin.
  • suunnitelma poistaa velvoite varhaiskasvatuksen toimipaikkakohtaisista yhdenvertaisuussuunnitelmista peruutetaan ja kuntakohtaiset varhaiskasvatussuunnitelmat säilytetään.
  • sosiaalihuollon ammattihenkilölain muuttamista niin, että tilapäisesti sosiaalityöntekijän tehtävissä toimivien kelpoisuusehtoja kevennettäisiin, ei edistetä.

Lisätietoja antaa:

Toiminnanjohtaja Ulla Siimes, Lastensuojelun Keskusliitto, p. 040 553 0981

Kannanotossa mukana olevat järjestöt:

Barnavårdsföreningen i Finland
Pia Sundell, toiminnanjohtaja, puh. 040 501 9105

Ensi- ja turvakotien liitto
Riitta Särkelä, pääsihteeri, puh. 050 63663 (31.8. asti)
Oona Ylönen, pääsihteeri, puh. 050 351 8298 (1.9.2024 alkaen)

Ulla Siimes, toiminnanjohtaja, puh. 040 553 0981

Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Esa Iivonen, vaikuttamistyön johtaja, puh. 075 324 5521

Pelastakaa Lapset
Hanna Markkula-Kivisilta, pääsihteeri, puh. 050 462 1148

Väestöliitto
Eija Koivuranta, toimitusjohtaja, puh. 050 574 1775

Kaksi lasta Brahen leikkipuistossa
Lapsilta ei saa leikata
Laura Vesa Lastensuojelun Keskusliitto

Lastensuojelun Keskusliitto on keskusjärjestö, joka vaikuttaa lapsen oikeuksien ja lastensuojelun laadun puolesta.

Alle 3-vuotiaiden lasten oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen tulee turvata3.6.2024 06:00:00 EEST | Tiedote

Hyvinvoinnin, kehityksen ja oppimisen perusta luodaan jo aivan varhaislapsuudessa. Viime vuosikymmeninä varhaiskasvatusta on kehitetty Suomessa merkittävästi ja sen asema osana lapsen kasvun ja oppimisen polkua on vahvistunut. Pienimmät lapset ovat kuitenkin jääneet vähemmälle huomiolle, ja kuitenkin mitä pienempi lapsi on, sitä merkittävämpää on esimerkiksi henkilöstön pysyvyys sekä sujuva yhteistyö kodin ja varhaiskasvatuksen välillä. Tämä edellyttää toimia niin kansallisella tasolla kuin kuntatasolla.