Invatunnus ei oikeuta pysäköimään mihin tahansa – tarkista aina yksityisalueen ehdot

Liikkumisesteisen pysäköintitunnus, eli invatunnus, tuo mukanaan merkittäviä oikeuksia liikenteessä, mutta SPATY ry:n jäsenyritysten mukaan sen käyttöön liittyy myös epäselvyyttä. Moni autoilija ei tiedä, että invatunnuksella ei saa pysäköidä minne tahansa. Yksityisalueilla invatunnus ei automaattisesti oikeuta pysäköimään kaikkialle, ja säännöt vaihtelevat alueittain. Tunnuksen haltijan onkin syytä selvittää, millaiset pysäköintiehdot alueella on voimassa.

Liikkumisesteisen pysäköintitunnus on tärkeä apuväline monille, joiden liikkuminen on rajoittunutta. Se tekee mahdolliseksi pysäköidä pyörätuolimerkinnällä varustetuille paikoille, maksullisille paikoille ilman maksua sekä paikoille, joissa muuten pysäköinti olisi kielletty. Näitä oikeuksia säädellään tieliikennelaissa, joka takaa tunnuksen haltijalle merkittäviä vapauksia julkisilla alueilla.

Yksityisalueilla, kuten kauppakeskusten pysäköintialueilla, säännöt kuitenkin voivat olla toisenlaiset.

”Kiinteistön omistajilla on oikeus määrittää pysäköintiehdot omalla alueellaan, eikä liikkumisesteisen pysäköintitunnus automaattisesti oikeuta pysäköimään erityismerkityille paikoille. Näissä tapauksissa on tärkeää, että tunnuksen haltija selvittää, millaiset säännöt ovat kyseisellä alueella”, Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja  Christian Metsäranta muistuttaa.

Myös väärennetyt invatunnukset aiheuttavat haasteita

Myös monilla yksityisalueilla on erillisiä pysäköintipaikkoja liikkumisesteisille. Perusperiaate on, että niiden käyttö riippuu siitä, mitä kiinteistönomistaja on päättänyt.

”On hyvä muistaa, että invatunnus ei missään tapauksessa oikeuta pysäköimään pelastustielle tai toisen maksamalle autopaikalle, vaikka kyseessä olisi yksityinen alue. Näitäkin tapauksia yhdistyksemme jäsenyritykset näkevät ajoittain. Asia saattaa tulla yllätyksenä monille, jotka luulevat, että liikkumisesteisen pysäköintitunnus antaa vapaat kädet parkkeerata mihin tahansa”, Metsäranta kertoo.

SPATY:n mukaan liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen oikeanlaisesta käytöstä on jonkin verran epäselvyyttä, minkä vuoksi tunnuksen haltijoille joudutaan kirjoittamaan yksityisoikeudellisia valvontamaksuja. Metsäranta kertoo, että Suomessa tavataan ajoittain myös väärennettyjä liikkumisesteisen pysäköintitunnuksia, ja nämä tapaukset ovat omiaan lisäämään sekaannusta.

”Liikkumisesteisten oikeuksien turvaaminen on tärkeää, mutta se edellyttää myös huolellisuutta ja tietoisuutta tunnuksen haltijoilta.”

Perhepysäköintipaikat hämmentävät – sääntöjen sijaan kyse on kohteliaisuudesta

Liikkumisesteisille erityistä hämmennystä ovat saattaneet aiheuttaa perhepysäköintipaikat. Nämä paikat sijaitsevat usein yksityisillä pysäköintialueilla, kuten kauppakeskusten yhteydessä, ja myös niiden käyttöön liittyvät säännöt ovat omistajan määriteltävissä.

Perhepysäköintipaikka on pysäköintiruutu, joka on erityisesti tarkoitettu lapsiperheiden käyttöön. Nämä paikat ovat yleensä leveämpiä kuin tavalliset pysäköintiruudut, jotta perheet voivat helpommin lastata ja purkaa lastenvaunuja, turvaistuimia ja muita tavaroita.

Perhepysäköintipaikat sijaitsevat usein lähellä kauppakeskuksen tai muun kohteen sisäänkäyntiä, mikä tekee asioinnista lapsiperheille sujuvampaa. Perhepaikkojen käyttöön ei ole vastaavia tunnuksia kuten liikkumisesteisten parkkipaikkoihin.

”On tärkeää huomata, että perhepysäköintipaikat eivät ole virallisia, liikennemerkillä varustettuja paikkoja, vaan ne ovat kiinteistön omistajan tai haltijan asettamia ohjeellisia paikkoja. Siksi niiden käyttöön liittyvät säännöt voivat vaihdella paikasta toiseen, ja yleensä kyse on enemmän kohteliaisuudesta kuin lainsäädännöllisestä velvoitteesta.”

Invatunnuksen haltija, muista tämä pysäköidessäsi

• Tiedostathan, että liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella eli ns. invatunnuksella ei automaattisesti saa pysäköidä aivan minne tahansa, esimerkiksi yksityisalueilla.
  • Varmista aina, että tiedät, mihin voit pysäköidä, jotta vältyt turhilta ongelmilta ja väärinkäsityksiltä.
  • Muistathan selvittää alueen pysäköintiehdot ennen kuin poistut auton luota ja varmista, että liikkumisesteisen pysäköintitunnus on selkeästi havaittavalla paikalla autossa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta SPATY

Tarve yksityiseen pysäköinninvalvontaan kasvaa jatkuvasti – näin yksityinen pysäköinninvalvonta eroaa kunnallisesta 5.6.2023 07:40:00 EEST | Tiedote

Sekä yksityisen että kunnallisen pysäköinninvalvonnan tarkoitus on varmistaa, että autoilijat pysäköivät sääntöjen mukaan. Silloin parkkipaikat vapautuvat niiden autoilijoiden käyttöön, joilla on oikeus pysäköintiin. Kunnallisesta pysäköinninvalvonnasta säädetään laissa, kun taas yksityisen pysäköinninvalvonta perustuu sopimusoikeuteen. SPATY vaatii, että seuraavan hallituksen on säädettävä yksityisestä pysäköinninvalvonnasta samanlainen laki kuin Ruotsissa. Puuttuva lainsäädäntö on tavalliselle autoilijalle ilmeinen epäkohta, joka johtaa oikeuskäsittelyihin. Kahden viime vuoden aikana tarve yksityiseen pysäköinninvalvontaan on lisääntynyt erityisesti pienemmissä kaupungeissa.

Suomeen tarvitaan laki yksityisestä pysäköinninvalvonnasta 20.2.2023 07:55:00 EET | Tiedote

Viimeistään seuraavan eduskunnan on säädettävä samanlainen yksityistä pysäköinninvalvontaa sääntelevä laki kuin Ruotsissa. Yksityisestä pysäköinninvalvonnasta ei Suomessa ole tällä hetkellä lainsäädäntöä, mikä on tavalliselle autoilijalle ilmeinen epäkohta. Alalla noudatetaan korkeimman oikeuden linjausta, jossa pysäköintiehtoihin sitoutuminen perustuu sopimukseen. Jos toimintaa ohjaisi laki ja alan pelisäännöt olisivat kaikille selvät, yksityisen pysäköinninvalvonnan valvontamaksuja koskevat valitukset eivät enää ruuhkauttaisi tuomioistuimia siinä määrin kuin nykyään.

Pysäköinninvalvojien koulutus on yhtenäistänyt parkkipaikkojen valvontaa17.1.2023 07:35:00 EET | Tiedote

Pysäköinninvalvojan osatutkintokoulutukseen haetaan nyt lisää opiskelijoita. Hakuaika umpeutuu 12.2. Ammatillisen täydennyskoulutuksen myötä koulutetut valvojat toimivat entistä yhtenäisemmin ja esimerkiksi virheellisten valvontamaksujen määrä vähenee. Tutkintokoulutuksen avulla yksityiseen pysäköinninvalvontaan tulee läpinäkyviä toimintatapoja ja yhtenäisiä pelisääntöjä, vaikka alaa säätelevä lainsäädäntö puuttuu.