Det är mycket sällsynt att apkoppor smittar från människor till husdjur

Även om allt ännu inte är känt om apkoppor är det extremt sällsynt att smittan överförs från människa till katt eller hund.

Enligt en färsk studie gjord i USA överförs inte apkoppor från människa till husdjur. Smittans överförbarhet undersöktes i hushåll där en person med apkoppor hade husdjur.

Apkoppsviruset tillhör släktet Orthopoxvirus, som inkluderar bland annat kokoppsvirus,  smittkoppsvirus och virus som förorsakar mollusker. Apkoppor är en zoonotisk sjukdom, vilket innebär att den överförs mellan djur och människor. Sjukdomen, som främst förekommer i endemiska gnagarpopulationer i Central- och Västafrika, har spridit sig till Europa. Endemisk betyder att en art  har anpassat sig till att leva inom ett geografiskt begränsat område.

Bland djur är olika apor, många gnagare, kaniner samt hundar mottagliga för infektioner och kan sprida sjukdomen. Det är ännu okänt vilka alla värddjur viruset har  och flera husdjursarter kan vara känsliga för viruset. I Europa har viruset ännu inte påträffats hos vilda djur.

Omvända zoonotiska fall, det vill säga där apkoppor har överförts från människa till hund, har påträffats två gånger under den senaste epidemin i världen; en gång i Brasilien och en gång i Frankrike. Att apkoppor smittar från människa till hund eller katt är möjligt men mycket sällsynt, vilket stöds av en studie publicerad i USA i augusti 2024.

- Även om allt inte är känt om apkoppor, är det enligt nuvarande forskningsdata extremt osannolikt att apkoppor sprids från en sjuk människa till ett husdjur, säger klinikchef och veterinär Teija Immonen från Evidensias Kattklinik Felina.

I Finland rapporterades totalt 43 fall av apkoppor under åren 2022–2023. I år har inga infektioner påträffats. Aktuell information om apkoppor och dess spridning finns bland annat på Institutet för hälsa och välfärd (THL) och WHO:s webbplatser.

Mer information:

Veterinärmedicinsk direktör, veterinär Sanna Silvonmäki,040 538 6876, Evidensia,  sanna.silvonmäki@evidensia.fi

Klinikchef, veterinär Teija Immonen, 050 545 7310, Kattklinik Felina, Evidensia, teija.immonen@evidensia.fi

Evidensia-nätverkets 47 veterinärstationer och sjukhus erbjuder omfattande vård för husdjur dygnet runt över hela Finland. Evidensia-nätverket, inklusive Evidensia och Omaeläinklinikka, är en del av IVC Evidensia, Europas största leverantör av veterinärtjänster med över 2 500 veterinärstationer och sjukhus i 20 länder.