Suomen Lähetysseura

Lähetysseuran vuosikokous valitsi uusia hallitusjäseniä ja kiitti toimintasuunnitelman hengellisyydestä

Hallituksen uusiksi jäseniksi valittiin piispa Mari Parkkinen, Tiina Wiberg, Aleksi Murtojärvi ja Ami Lainela.

Lähetysseuran vuosikokous pidettiin Katajanokalla lauantaina 24. elokuuta.

“Vuosi 2023 tulee jäämään Lähetysseuran historiaan murroksen ja muutoksen vuotena”, sanoi puheenjohtaja Simo Peura avauspuheessaan Lähetysseuran vuosikokouksessa lauantaina 24. elokuuta.

Kokouksessa käsiteltiin Lähetysseuran vuosikertomusta vuodesta 2023, ja vuotta todella leimasi vahva muutos: supistukset ja luopumiset, mutta myös uuden kehittäminen ja toiminnan keskittäminen. Lähetysseurassa käytiin syksyllä muutosneuvottelut, jotka johtivat 13 työntekijän irtisanomiseen ja toiminnan vaiheittaiseen supistamiseen niin, että vuoden 2025 loppuun mennessä saadaan rakenteelliset noin 3 miljoonan euron vuotuiset säästöt vuoden 2023 tasoon verrattuna. Samaan aikaan kehitettiin uusia tehokkaampia työtapoja, syvennettiin vaikuttavuutta ja kehitettiin uusia läsnäolon tapoja seurakunnissa​.

Lähetysseuran tulos vuodelta 2023 oli 68 000 euroa tappiollinen. Vuoden 2022 tulos oli 2,32 miljoonaa euroa alijäämäinen.

Järjestön tulot olivat yhteensä 27,6 miljoonaa euroa ja menot 27,7 miljoonaa euroa. Suurin osa tuloista, 41 prosenttia, tuli seurakunnista ja 28 prosenttia ulkoministeriöltä.

Ensi vuoden talousarviossa sekä tulojen että menojen arvioidaan olevan 24,3 miljoonaa euroa.

”Meidän on vaikea ennustaa tuottoja, koska ulkoinen toimintaympäristö on epävarma”, sanoo Lähetysseuran talousjohtaja Jaana Seppänen.

Toiminnanjohtaja Pauliina Parhiala kertoi, että Lähetysseuran talous on kääntynyt vuoden 2024 aikana parempaan suuntaan.

”Varallisuuden myymisen kierre tappioiden kattamiseksi on nyt katkaistu. Sillä tulee olemaan vaikutuksia myös tuottoon”, Parhiala sanoo.

Toimintasuunnitelma sai kiitosta

Vuoden 2025 toimintasuunnitelma sai vuosikokousedustajilta kiitosta siitä, että lähetystyön sanoitusta on kirkastettu edellisvuotiseen toimintasuunnitelmaan verrattuna.

”Nyt tuntuu siltä, että lähdetään oikealta perustalta, eli Vapahtajan lähetyskäskystä. Hyvällä tiellä ollaan”, kommentoi vuosikokousedustaja Heli Norja.

Suomen Lähetysseuran hallitukseen valittiin neljä uutta jäsentä suljetulla lippuäänestyksellä. Uudet hallituksen jäsenet ovat piispa Mari Parkkinen Mikkelin hiippakunnasta, Tiina Wiberg Kuopion hiippakunnasta, Aleksi Murtojärvi Lapuan hiippakunnasta ja Ami Lainela Helsingin hiippakunnasta.

Hallituksen järjestäytymiskokous pidetään 24. syyskuuta, jolloin Lähetysseuran hallitus valitsee keskuudestaan uuden puheenjohtajan Simo Peuran tilalle.

Peura on varovainen antamaan seuraajalleen neuvoja mutta haluaa kuitenkin sanoa yhden asian: “Eri tahojen – seurakuntien, johtoryhmän ja yhteistyökumppanien – kuunteleminen on äärimmäisen tärkeää. Yhdessä löytyvät vastaukset vaikeisiinkin kysymyksiin.”

Helsingin Katajanokalla pidettyyn kokoukseen osallistui 251 vuosikokousedustajaa, joista 220 oli seurakunnista ja 9 jäsenjärjestöistä. Henkilöjäseniä oli mukana 22.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Lähetysseura

Puhelimen käyttö voi olla kohtalokasta Myanmarissa18.6.2024 13:15:50 EEST | Tiedote

Myanmarin sotilasvallankaappauksen aikaan puhelimet olivat tärkeitä juntan vastaisten mielenosoituksien suunnittelussa. Nyt aktivistit eivät uskalla pitää puhelinta mukanaan eikä mielenosoituksia voi enää järjestää kaduilla. Armeija tappaa omia kansalaisiaan, ja maan tilanne luisuu koko ajan huonompaan suuntaan, kertovat Suomessa vierailleet Lähetysseuran yhteistyökumppanit Myanmarista. Lähetysseura on lähettänyt pahentuneen tilanteen takia alueelle humanitaarista apua.

”Kehitysyhteistyöleikkaukset ovat turvallisuusriski” – Lähetysseuran toiminnanjohtaja kritisoi hallituksen kehysriihipäätöstä16.4.2024 17:10:41 EEST | Tiedote

Suomen hallitus päätti kehysriihessä vuosittaisista 50 miljoonan euron lisäleikkauksista kehitysyhteistyöhön ja jo päätettyjen leikkausten aikaistamisesta. Lähetysseuran toiminnanjohtaja Pauliina Parhiala pitää leikkauksia hyvin hankalina maailman köyhimpien kannalta ja näkee leikkauksilla vaikutuksia myös turvallisuuteen.