Elon osavuosiraportti 1.1.–30.6.2024: Sijoitukset tuottivat 1,6 miljardia euroa eli 5,2 prosenttia

Elon ensimmäinen vuosipuolisko oli vahva. Sijoituksista parhaiten tuottivat noteeratut osakkeet 10,5 prosenttia sekä hedge-rahastot 7,7 prosenttia. Elon vakavaraisuusaste vahvistui ja liikekulut alenivat.

Raportilla suluissa olevat vertailuluvut ovat 30.6.2023 lukuja, ellei toisin ole mainittu.

Avainluvut tammi-kesäkuu 2024

• Kokonaistulos oli 563,4 (48,2) miljoonaa euroa.
  • Sijoitustoiminnan nettotuotto oli 5,2 (2,8) prosenttia eli 1,6 miljardia euroa. Sijoitusten markkina-arvo oli 31,3 (30,0 vuoden 2023 lopussa) miljardia euroa. Sijoitusten kymmenen vuoden keskituotto oli 5,6 prosenttia. Tämä vastaa 3,5 prosentin reaalituottoa.
  • Hoitokustannustulolla katettavat liikekulut olivat 37,8 (39,3) miljoonaa euroa.
  • Vakuutusmaksutulo oli 2,2 (2,2) miljardia euroa. Eläkkeitä ja muita korvauksia maksettiin 2,3 (2,2) miljardia euroa.
  • Vakavaraisuusaste oli 122,8 (121,3 vuoden 2023 lopussa) prosenttia ja vakavaraisuuspääoma oli 1,4-kertainen (1,5-kertainen vuoden 2023 lopussa) vakavaraisuusrajaan nähden.

Paras sijoitustuotto noteeratuista osakesijoituksista

– Elolla oli vahva ensimmäinen vuosipuolisko. Sijoitukset tuottivat hyvin, vakuutusten uusmyynnin kasvu oli ennätyksellistä ja hoitomaksumme on kilpailukykyinen, kuvaa Elon toimitusjohtaja Carl Pettersson.

Elon osakesijoitusten tuotto oli 8,0 (4,3) prosenttia. Parhaiten tuottivat noteeratut osakesijoitukset, joiden tuotto oli 10,5 (6,7) prosenttia. AI-teema toimi merkittävimpänä osakemarkkinoiden ajurina, minkä vuoksi tuotot keskittyivät kapealle tekoälyä hyödyntävälle yritysjoukolle ja suurille teknologiayhtiöille. Elon korkosijoitukset tuottivat 1,5 (2,2) prosenttia. Elon valtiolainasijoitusten tuottovaikutus oli kokonaisuudessaan negatiivinen ja luottoriskisijoitukset tuottivat positiivisesti.

Kiinteistösijoitusmarkkinoilla kaupankäynti jatkui alkuvuoden ajan hiljaisena. Korkotason alenemisen odotetaan lisäävän sijoittajakysyntää ja pieniä merkkejä markkinan piristymisestä oli havaittavissa alkukesällä. Kiinteistösijoitusten tuotto oli 0,9 (0,2) prosenttia.

Muiden sijoitusten tuotto oli 7,7 (2,0) prosenttia. Muut sijoitukset koostuivat pääosin hedge-rahastosijoituksista, jotka tuottivat erinomaisesti, 7,7 (2,6) prosenttia, hyvän rahasto- ja strategiavalinnan ansiosta.

Elon vakuuttama YEL-työtulosumma kasvoi 6,7 prosenttia

– Elon YEL- ja TyEL-vakuutusten uusmyynnin markkinaosuudet kasvoivat. YEL-vakuutusten uusmyynnin markkinaosuus oli 39,3 prosenttia ja TyELin uusmyynnin markkinaosuus oli 36,7 prosenttia kesäkuun lopussa, kertoo Pettersson.

Yrittäjien työtulojen tarkistamista jatkettiin viime vuoden tapaan. Katsauskaudella tarkistettiin noin 5900 yrittäjän työtulot. Elon vakuuttama YEL-työtulosumma kasvoi tammi-kesäkuussa 6,7 prosenttia. TyEL-luottotappioiden määrä vastasi viime vuoden määrää vastaavana ajankohtana. Vuositasolla luottotappioiden määrän odotetaan hieman nousevan edellisestä vuodesta.

Elossa annettiin enemmän eläkepäätöksiä kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana. Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen päätösten määrät nousivat 85,1 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Eläkepäätösten nousun taustalla on useampia syitä. Esimerkiksi vuoden 2022 indeksikorotuksen vuoksi moni haki eläkettä jo vuoden 2022 puolella, jonka seurauksena alkuvuonna 2023 vanhuuseläkepäätöksiä annettiin normaalia vähemmän. Kasvun takana on myös hakijoiden lisääntynyt tietoisuus mahdollisuudesta hakea osittaista vanhuuseläkettä ja varhennettua vanhuuseläkettä on haettu myös oman taloudellisen tilanteen helpottamiseen. Myös ammatillisen kuntoutuksen hakemusmäärissä oli nousua. Työelämään palasi 79 prosenttia kuntoutujista ja kuntoutusta itse hakeneista töihin palasi 86 prosenttia.

Lähiajan näkymät

Talousennusteiden mukaan kansainvälisen kysynnän elpyminen alkaa piristää Suomen vientiä syksyllä ja vuonna 2025 Suomen talouden ennustetaan kasvavan maltillisesti. Ostovoiman paraneminen ja asuntolainojen korkojen lasku ovat edellytyksenä parempaan talouskasvuun. Investointien osalta käänne siirtynee ensi vuoteen. Työttömyys kasvaa Suomessa vielä tänä vuonna. Katsauskauden jälkeen elokuussa epävarmuus lisääntyi sijoitusmarkkinoilla ja tilanne tuskin hellittää lähiaikoina.

Elo jatkaa työeläkejärjestelmän tehokasta toimeenpanoa ja haluaa strategian mukaisesti kasvattaa markkinaosuutta TyEL-vakuutuksissa sekä säilyttää asemansa YEL-vakuutusten markkinajohtajana. Elo panostaa edelleen työkykypalveluiden kehittämiseen ja luo asiakkaille lisäarvoa työkykyriskien alentamiseksi. Strategian mukaan Elo varmistaa riittävän vakavaraisuuden ja pyrkii saavuttamaan hyvät tuotot sijoituksilleen pitkällä aikavälillä.

Toimitusjohtaja Carl Pettersson, haastattelupyynnöt viestinnän suunnittelupäällikkö Miia Pullinen, p. 040 588 3637

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin puolen miljoonan työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 250 000 eläkkeensaajasta ja noin 30 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Muut kielet

Mielenterveysperusteilla haetuista työkyvyttömyyseläkkeistä 37 % koskee alle 35-vuotiaita – suurinta kasvu on nuorilla, joilla menee paperilla hyvin5.8.2024 09:20:00 EEST | Tiedote

Alkuvuoden aikana mielenterveysperusteilla haetuista työkyvyttömyyseläkkeistä 37 prosenttia koskee alle 35-vuotiaita. Vuosien 2018-2023 välisenä aikana alle 35-vuotiaiden mielenterveysperusteilla hakemien työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on kasvanut 41 prosenttia. Eniten tässä joukossa ovat lisääntyneet 20 000 – 50 000 euroa ansaitsevien nuorten aikuisten hakemukset. Luvut koskevat työeläkeyhtiö Elosta haettuja eläkkeitä. – On hälyttävää, että työelämään kiinnittyneet nuoret päätyvät hakemaan apua niin sanotusti viimeiseltä luukulta, eli työeläkeyhtiöstä. Eivät nämä nuoret kuulu työkyvyttömyyseläkkeelle. Jotain on vakavasti vialla, kun pari-kolmekymppiset epäilevät, onko heillä työkykyä jäljellä, sanoo Elon työkykyjohtaja Kati Korhonen-Yrjänheikki. Ahdistuneisuuden taustalla avunsaannin vaikeutta ja ongelmien medikalisaatiota Nuorten aikuisten kohdalla erityisesti mielialahäiriöt, joista suurimpana diagnoosiryhmänä masennus ovat lisääntyneet työkyvyttömyyseläkehakemuksissa. Näiden rinnal