FIBAN kitkee epäasiallisista käytöstä startup-sijoittamisesta - avaa ilmoituskanavan

Vuoden 2024 alussa startup-toimijoiden yhteinen eettinen toimikunta julkaisi selvityksen, jossa Suomen startup-kentän epäasiallinen käytös ja häirintä tuotiin näkyväksi.  FiBANissa tehdään konkreettisia toimenpiteitä avaamalla anonyymi ilmoituskanava yhteistyössä Keskuskauppakamarin kanssa.

Kuva: FiBAN ry. Toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen haluaa laittaa lopun startup-kentän epäasialliselle käytökselle. Eettisen toimikunnan raportin mukaan startup-kentällä työskentelevistä naisista yli 60% on kokenut epäasiallista käytöstä kuluneen viiden vuoden aikana.

“Ajat ovat muuttuneet ja haluamme sijoittajaorganisaationa näyttää esimerkkiä sekä jäsenillemme että startup-kentälle. Epäasialliselle käyttäytymiselle ja epäeettiselle toiminnalle on laitettava loppu,” FiBANin toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen painottaa.

FiBANin tapahtumissa on viime syksystä saakka ollut nimetty turvahenkilö, johon voi ottaa yhteyttä, jos kokee epäasiallista käytöstä. Käytäntöä haluttiin jatkokehittää FiBANin verkkosivuilta löytyvän ilmoituskanavan avulla, jossa ilmoituksen voi jättää myös anonyymisti.

“Jokaisen tulee tietää ja tuntea vastuunsa sijoittajana. Eettiset sääntömme auttavat tarvittaessa hahmottamaan asiaa, ja muistutamme niistä jokaisen tapahtumamme alussa. Perustetun kanavan kautta voimme madaltaa kynnystä ilmoittaa väärinkäytösepäilyistä, koskivat ne häiriökäyttäytymistä tai muuta epäeettistä ja epäasiallista toimintaa,” hän sanoo.

Kanava yhteistyössä Keskuskauppakamarin kanssa

FiBAN järjestää vuosittain yhteistyössä kumppaneiden kanssa useita kymmeniä tapahtumia, joissa on yhteensä noin tuhatkunta vuosittaista kävijää. ”On tärkeää koko startup-verkoston kannalta, että sijoittajat ja yrittäjät kokevat olonsa turvalliseksi. Tätä varten olemme valmistelleet nyt selkeän prosessin ja kanavan yhteistyössä osaavan toimijan kanssa,” Laisi-Puheloinen kuvailee.

Keskuskauppakamari valikoitui palveluntarjoajaksi kokemuksen ja FiBANin tarpeisiin sopivan kanavan myötä. Organisaatiot ovat käynnistäneet myös koulutusyhteistyötä.

”Me Keskuskauppakamarissa autamme yrityksiä ja organisaatioita toimimaan vastuullisemmin”, sanoo Keskuskauppakamarin palvelujohtaja Mari Hakkarainen. ”Ilmoituskanava on osa vastuullista liiketoimintaa sekä riskienhallintaa, ja Ilmoituskanava-palvelun avulla tarjotaan vaivaton tapa ilmoittaa väärinkäytösepäilyistä tai epäeettisestä toiminnasta”, hän lisää.

Keskuskauppakamari on tarjonnut Ilmoituskanava-palvelua neljän vuoden ajan ja palvelulla on jo 300 asiakasta.

Ilmoituskanavan kautta FiBANin tapahtumissa kävijä voi raportoida joko anonyymisti tai omalla nimellään, mikäli kokee epäeettistä tai epäasiallista käytöstä FiBANin verkoston jäsenten tai muiden osallistujien toimesta.

“Kanava on tarkoitettu FiBANin toiminnassa tai jäsenyyksiin liittyvien tapausten raportointiin. Vaikka lakisääteistä velvoitetta ilmoituskanavaan ei kokoisellamme alle 10 hengen organisaatiolla ole, toivomme kanavan vahvistavan avointa, rehtiä ja turvallista ilmapiiriä,” FiBANin toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen kertoo.

FiBANin ilmoituskanava löytyy yhdistyksen verkkosivujen alavalikosta tai osoitteessa fiban.ilmoituskanava.fi

Kuvat

FiBAN ry (Suomen enkelisijoittajayhdistys)

• Tarjoaa jäsenilleen sertifioituja koulutuksia enkelisijoittamisen eri vaiheista sekä kymmeniä eri verkostoitumistilaisuuksia vuosittain.
  • Yksi Euroopan aktiivisimmista ja suurimmista enkelisijoittajaverkostoista.
  • Yli 600+ jäsentä ja 40 kumppaniyritystä. Jäsenistöstä 12% on naisia.
  • Yhdistää startup-yrityksiä enkelisijoittajiin edistäen sijoittamista listaamattomiin kasvuyhtiöihin.
  • FiBANin verkoston jäsenet ovat sijoittaneet yli 1900+ startup-yritykseen yli 450 miljoonalla eurolla. Lue lisää FiBANin datasta.
  • Lisätietoa  FiBANista sekä perustajajäsenistä.

Enkelisijoittamisesta naisjohtajille -koulutus murtaa sijoittamismyyttejä ja kannustaa naisia kasvuyhtiöihin10.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen enkelisijoittajayhdistys FiBAN ry järjestää yhteistyössä Keskuskauppakamarin Mentorointiohjelman kanssa Enkelisijoittamisesta johtajanaisille -koulutuksen 10.9, jossa hälvennetään enkelisijoittamiseen liittyviä ennakkokäsityksiä ja tutkitaan enkelisijoittamisen mahdollisuuksia yhdessä kokeneiden enkelisijoittajien kanssa. Koulutus on osa Keskuskauppakamarin Naisjohtajien mentorointiohjelmaa.

FiBANin STARTUP-PULSSI 1/2024: Startupien rahoitushaku kaksinkertaistunut, kolmannes startupeista tekoälypohjaisia3.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Kevään 2024 FiBANin kautta rahoitusta hakeneiden määrä lähes kaksinkertaistui aiempien vuosien keskimääräisestä 250 hakemuksesta yli 450 hakemukseen. Eniten hakemuksia keväällä 2024 saapui ohjelmistoalan startupeilta. Muita trendaavia aloja olivat puolustus ja turvallisuus, data-analytiikka, wellness, entertainment, deep tech ja gaming. Naisten edustus rahoitusta hakeneissa startup-yrityksissä on säilynyt matalalla tasolla. Rahoitusta hakeneista naistiimejä oli vain noin kuusi prosenttia kaikista hakemuksista kun pelkästään miestiimejä oli noin 50% hakijoista.

100 000 euron sijoitus: Suomen suurimman puolustusalan startup-kilpailun voittaja ja finalistit julki8.6.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Riihimäellä 7.6. järjestetyn Pitch Finland DefSec -startup-kisan voittajaksi on valittu Dobbelgänger, joka on kehitetty VTT:n kiihdyttämöohjelmassa. Yritys voitti 100 000 euron sijoituksen enkeli- ja pääomasijoittajista koostuvasta ryhmältä. Dobbelgänger on kehittänyt kevyitä ja helposti koottavia harhautusvälineitä, jotka pystyvät jäljittelemään esimerkiksi lämpö- ja tutkaominaisuuksia.

Nato-jäsenyyys herätti startupit ja sijoittajat: 100 000 euron sijoitusmahdollisuus pitchaustapahtumassa27.3.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Riihimäellä MaanpuolustusAreenan yhteydessä järjestetään 7.6. Pitch Finland DefSec, jossa startup-yritykset kilpailevat 100 000 euron sijoituksesta ja pääsevät esittämään ensi kertaa innovaationsa julkisesti Suomen suurimmille sijoittajatahoille. Kyseessä on startup-kentän ensimmäinen tässä mittakaavassa järjestettävä puolustus- ja turvallisuussektoriin keskittyvä pitchaus-tapahtuma.