Uusi tiedekilpailu: Suomen ja Viron koululaiset ratkovat tulevaisuuden haasteita tunnettujen yritysten kanssa

Kemianteollisuus ry, Elintarviketeollisuusliitto ry ja Metsäteollisuus ry ovat yhdessä virolaisten sisarjärjestöjensä kanssa käynnistäneet kilpailun yläkoululaisille Suomessa ja Virossa. Kilpailussa yläkouluikäiset nuoret ideoivat ratkaisuja yritysten suunnittelemiin tulevaisuuden haasteisiin. Haasteet voivat liittyä esimerkiksi ilmastonmuutokseen ja energiamurrokseen. Suomessa opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Viron elinkeino- ja viestintäministeriö ovat kilpailun suojelijoita.

Tulevaisuuden tekijät/Tuleviku Loojad -kilpailussa nuoret tutustuvat luonnontieteellis-matemaattisiin (LUMA) aineisiin ja tulevaisuuden työelämän mahdollisuuksiin yrityksissä.

13–14-vuotiaiden nuorten muodostamat kilpailutiimit ratkaisevat yritysten kehittämiä kilpailutehtäviä, joissa pureudutaan todellisiin yritysten tuotannon ja toiminnan kehittämisen haasteisiin vastuullisuuden kautta. Nuorisotiimit, opettajat ja yritysten mentorit pohtivat haasteita ja ratkaisumalleja myös yhteistyössä. Nuoret pääsevät kosketuksiin yritysten arkipäivän ja oikeiden vastuullisuushaasteiden kanssa toisella tavalla kuin kouluympäristössä olisi mahdollista. Tavoitteena on luoda uusia, innovatiivisia ratkaisuja yritysten käyttöön.

Suomesta kilpailussa on mukana yhdeksän tiimiä ja koulua, Virosta kymmenen. Yritysten joukossa on paljon molemmissa maissa tunnettuja nimiä, kuten Akzo Nobel Baltics, Atria, Bayer, CABB, Eesti Energia, Estanc, Fazer, Kiilto, Metsä Group, Orkla Eesti, Tallink ja UPM.

– Pidän erittäin tärkeänä, että nuoret voivat olla konkreettisesti mukana kehittämässä ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin. Tämä kilpailu on uusi tapa osallistaa nuoria, kouluja ja teollisuutta ja luoda siten uudenlaisia yhteistyömuotoja. Nuoret ovat hyvin huolissaan ilmastonmuutoksesta, joten on tärkeää, että he voivat olla mukana kehittämässä kestäviä ratkaisuja. Suomessa LUMA-aineiden kiinnostus on laskussa, mutta näiden kaltaisilla hankkeilla uskon, että voimme kääntää suunnan ja lisätä aineiden houkuttelevuutta, sanoo liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri Sandra Bergqvist.

Viron elinkeino- ja teollisuusministeri Erkki Keldo korostaa, että on tärkeää tutustuttaa nuoret insinöörialoihin jo peruskoulussa.

– Virossa ja naapurimaissa on akuutti tarve insinööreille. Tutkimukset osoittavat, että teollisuus tarvitsee vähintään 2 500 uutta osaajaa vuosittain ratkaisemaan tulevaisuuden haasteita ja nostamaan kilpailukykyä. Tämä kilpailu on nuorille hyvä mahdollisuus tutustua teollisuuden mielenkiintoiseen maailmaan ympäristössä, johon yleensä ei ole pääsyä, sanoo Keldo.

Kilpailussa mukana olevat koulut sijaitsevat eri puolilla Suomea ja Viroa, ja ne on valittu mukaan paikkakunnilta, joissa on aktiivista teollisuustoimintaa. Yritykset muotoilevat haasteet, joihin lähikoulun oppilaat kehittävät ratkasumalleja syksyn aikana, samalla tutustuen haasteen kehittäneeseen yritykseen paremmin.

Paikallistason finaalit pidetään molemmissa maissa marraskuussa, koko kilpailun finaali Tallinnassa 16.1.2025. Tallinnan-finaaliin kutsutaan viisi parasta joukkuetta molemmista maista.

Virolaisen K-Printin toimitusjohtaja Rait Rebane kertoo heidän yrityksensä olevan mukana kilpailussa, jotta he voivat tarjota arvokasta kokemusta ja uusia mahdollisuuksia oppilaille.

– Vaikka olemmekin perinteisellä teollisuuden alalla, on tärkeää suhtautua työhön innovatiivisella otteella joka päivä. Siten prosesseistamme tulee tehokkaampia ja pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parhaita mahdollisia ratkaisuja. Uskomme että uusi katsontakanta ja nuorten innostus yhdessä asiantuntijoidemme tietotaidon kanssa tuo meille uusia ideoita ja ratkaisuja vastata tulevaisuuden haasteisiin entistä paremmin, Rebane sanoo.

– Teollisuuden edustajina ajattelemme, että on todella tärkeää tarjota mahdollisuuksia tutustua työelämään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa koulupolkua, sanovat Anni Siltanen Kemianteollisuus ry:sta ja Maiju Korhonen Elintarviketeollisuusliitto ry:sta.

– Kaikilla teollisuuden aloilla on mielenkiintoisia töitä tulevaisuuden osaajille. Ihailemme Virossa tehtyä työtä LUMA-aineiden osaamisen parantamiseksi, ja haluamme oppia lisää siitä, miten voisimme vielä innostaa ja kannustaa nuoria LUMA-alojen pariin. Tämä kilpailu on yksi sellainen keino, sanovat Siltanen ja Korhonen.

Kilpailun järjestäjät ovat pyytäneet Tallinnan teknillisen yliopiston edustajia vastaamaan kilpailuformaatin suunnittelusta ja loppukilpailutapahtumasta Tallinnassa, sillä heillä on vankka aikaisempi kokemus vastaavien, Virossa tyypillisten LUMA-kilpailujen järjestämisestä.

Kilpailua tukevat TT-säätiö ja Viron tutkimus- ja innovaationeuvosto (Eesti Teadusagentuur).

Yhteystiedot:

Anni Siltanen, johtava asiantuntija, Kemianteollisuus ry, +358 44 562 5991
Maiju Korhonen, johtava asiantuntija, Elintarviketeollisuusliitto ry, +358 50 359 6766

Liitteet

Twitter: @Kemianteollisuu - https://twitter.com/Kemianteollisuu Linkedin: http://linkd.in/1g4vUbs Tilaa uutiskirje: http://bit.ly/1Mk0cTq Kemianteollisuus ry on kemianteollisuuden ja sen lähialojen elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on toimialan kilpailukyvyn ja toimintaedellytysten edistäminen Suomessa. Kemianteollisuus ry:llä on lähes 400 jäsenyritystä sekä 14 jäsen- ja yhteistyöyhdistystä. Kemianteollisuus on yksi merkittävimmistä teollisuuden toimialoista Suomessa. Sen osuus teollisuuden tuotannosta ja tavaraviennistä on noin viidennes. Suoraan, välillisesti ja tulovaikutusten kautta työllistämme lähes 100 000 suomalaista ja investoimme Suomeen vuositasolla reilut miljardi euroa. Miten ruoka, luonnonvarat ja energia saadaan riittämään maailman kasvavalle väestölle? Puhdas vesi, uusiutuvat polttoaineet ja lääkkeet ovat kemiaa.

VTT:n selvitys: Teollisuudessa talteen otetusta hiilidioksidista valmistetuilla tuotteilla olisi miljardien eurojen liiketoimintapotentiaali23.8.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Hiilidioksidista valmistetuille tuotteille tulee Euroopassa suuri kysyntä matkalla kohti hiilineutraaliutta, ja erityisesti Suomen teollisuudella on tässä merkittävä liiketoimintamahdollisuus. VTT:n tuoreen selvityksen mukaan CCU-tuotteiden arvo Suomessa voisi olla vuoteen 2040 mennessä jopa seitsemän miljardia euroa vuodessa.