Suomen matkailu jäljessä muista Pohjoismaista – ero kasvaa entisestään
Vuoden 2024 ensimmäinen vuosipuolisko osoittaa, että Suomen matkailu on vahvassa kasvussa, mutta siitä huolimatta Suomen matkailu ei ole elpynyt muiden Pohjoismaiden tapaan. Ero muihin Pohjoismaihin kasvaa entisestään.
Vaikka Suomeen suuntautuva matkailu on elpymässä kriisien jälkeen, Suomi on edelleen jäljessä muista Pohjoismaista ja ero on kasvanut entisestään. Kun Euroopan maat ovat jo ylittäneet vuoden 2019 luvut, Suomessa matkailun elpyminen on edennyt hitaammin. Esim. Tanskassa panostetaan matkailuun nyt aikaisempaa enemmän, tavoitteena kehittää erityisesti pienten kaupunkien ja maaseudun matkailua.
– Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla Suomen osuus ulkomaisten matkailijoiden yöpymisistä oli 14 prosenttia Pohjoismaissa, mikä on edelleen alle kriisejä edeltäneen tason. Suomi oli ainoa Pohjoismaa, joka ei vielä saavuttanut vuoden 2019 lukuja, johtuen Aasian lentomatkailun hitaasta palautumisesta ja venäläismatkailijoiden puuttumisesta, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.
Suomen matkailumaakuva on monipuolistunut merkittävästi viime vuosina. Matkailua on markkinoitu yhä enemmän aktiviteettien, elämysten ja kokemusten kautta, mikä on laajentanut Suomen houkuttelevuutta kansainvälisten matkailijoiden silmissä. Suomalaiset luontokohteet ovat yhä suosituin syy matkustaa Suomeen, mutta myös kaupunkikokemukset ja kulttuurielämykset keräävät yhä enemmän huomiota.
– Visit Finlandin rahoituksen leikkaukset tulevat valitettavasti juuri silloin, kun matkailuala tarvitsee entistä enemmän tukea ja näkyvyyttä kansainvälisillä markkinoilla. Rahoitusvaje estää Suomea saavuttamasta täyttä potentiaaliaan matkailukohteena, ja se tulee vaikuttamaan koko matkailutoimialaan. Tarvitsemme vahvaa ja johdonmukaista markkinointia, jotta voimme kilpailla muiden Pohjoismaiden kanssa ja houkutella matkailijoita, Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari kommentoi.
Matkailijoiden profiili ja tottumukset
Ulkomaiset matkailijat tekivät Suomeen ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhteensä 2,3 miljoonaa matkaa ja käyttivät 1,8 miljardia* euroa rahaa. Alkuvuoden luvut kertovat myös matkailijoiden tottumuksista ja kulutuksesta. Alkuvuonna tehdyistä matkoista 69 % oli vapaa-ajan matkoja ja 31 % työmatkailijoita. Vapaa-ajan matkailijat käyttivät Suomessa keskimäärin 871 euroa matkaa kohden, ja päiväkohtainen kulutus oli 142 euroa. Eniten rahaa Suomeen toivat saksalaiset, ranskalaiset ja yhdysvaltalaiset vapaa-ajan matkailijat.
– Matkat varattiin tyypillisesti kolme kuukautta etukäteen, ja keskimääräinen viipymä oli viisi päivää. Erityisen pitkiä vierailuja tekivät ranskalaiset, hollantilaiset, yhdysvaltalaiset ja sveitsiläiset matkailijat, jotka viipyivät Suomessa 6–7 päivää, Wakonen jatkaa.
Matkailun elpyminen ja monipuolistuminen antavat lupaavia merkkejä, mutta Suomen matkailualalla on edessään myös haasteita. Tulevat vuodet ovat ratkaisevia Suomen matkailun kehitykselle ja kilpailukyvylle.
*Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa muodostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Rahankäyttöön ei sisälly meno- ja paluumatkan lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiKristiina HietasaariSenior Director, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 778 8918kristiina.hietasaari@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerBusiness Finland / Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland
Puh:+358 40 901 5219heli.hemgard@businessfinland.fiKuvat
Linkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Pääministeri Orpo vierailee Osakan maailmannäyttelyn työmaalla12.12.2024 09:00:42 EET | Tiedote
Pääministeri Petteri Orpo vierailee Japanin Osakan maailmannäyttelyn työmaalla torstaina 12. joulukuuta. Maailmannäyttely aukeaa yleisölle huhtikuussa 2025, ja sinne odotetaan noin 28 miljoonaa kävijää.
Suomalaisen koneteollisuuden tutkimus- ja kehitystoiminta kasvaa ennätystahtia – Business Finland keskeisessä roolissa tukemassa kehitystä12.12.2024 08:59:49 EET | Tiedote
Suomalaisen koneteollisuuden tutkimus- ja kehitysinvestoinnit (t&k) ovat kasvaneet huomattavasti viime vuosina, ylittäen keskeisten kilpailijamaiden kasvuvauhdin. Merkittävintä kasvu on ollut keskisuurissa yrityksissä, joiden t&k-panostukset lisääntyivät peräti 75 prosenttia. Business Finlandilla on ollut keskeinen rooli koneteollisuuden t&k-toiminnan tukemisessa.
Saksalaisissa matkailijoissa kymmenkertainen potentiaali25.11.2024 09:28:10 EET | Tiedote
Uusimman Reiseanalyse 2024 -raportin mukaan Suomi kiinnostaa saksalaisia matkailijoita enemmän kuin koskaan. Peräti 3,5 miljoonaa saksalaista harkitsee lomamatkaa Suomeen seuraavan kolmen vuoden aikana. Suomi ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto ja kilpailu potentiaalisten matkakohteiden välillä on kovaa.
Finländska företag bygger ett nytt Ukraina, 56 företag utforskar möjligheterna14.11.2024 08:15:00 EET | Pressmeddelande
Återuppbyggnaden av Ukraina har påbörjats, men den kommer att ta decennier. Under denna period kan vi stärka det ekonomiska samarbetet mellan Finland och Ukraina. Business Finland skapar partnerskap och öppnar finansieringsmöjligheter för att främja affärsverksamheten. Intresset för den ukrainska marknaden fortsätter att öka.
Finnish companies building a new Ukraine – 56 companies exploring opportunities14.11.2024 08:15:00 EET | Press release
Reconstruction work in Ukraine has begun, but will still take decades. During this period, we can strengthen economic cooperation between Finland and Ukraine. Business Finland creates partnerships and opens up funding opportunities to promote business. Interest in the Ukrainian market is constantly growing.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme