PeeÄssä oli ensimmäinen osuuskauppa, joka alkoi maksamaan asiakasomistajilleen Bonusta.

Koko maan mittakaavassa S-ryhmän Bonus juhlii tänä vuonna kolmekymppisiään. Bonusjärjestelmän isä oli PeeÄssän entinen toimitusjohtaja Eero Saukkonen (1947-2023).

Toimitusjohtajuutensa ensimmäisinä vuosina Eero Saukkonen kiersi eri osuuskaupoissa puhumassa Bonuksen puolesta. Pentti Vänskä

Koko maan mittakaavassa S-ryhmän Bonus juhlii tänä vuonna kolmekymppisiään. Bonusjärjestelmän isä oli PeeÄssän entinen toimitusjohtaja Eero Saukkonen (1947-2023).

S-ryhmän nykymuotoisen asiakasomistajuuden alkujuuret juontuvat 1980-luvulle, jolloin S-ryhmä kävi selviytymistaisteluaan. Osuustoimintaa pidettiin yleisesti aikansa eläneenä yritysmuotona ja kauppa kävi heikosti.

S-ryhmän sisällä rohkeiden visionäärien pieni joukko uskalsi ajatella asioita eri tavalla. He näkivät yritysmuodossa sekä asiakkaiden jäsenyydessä kaupparyhmän kipeästi kaipaaman pelastuksen. Entistä Kuopion Osuuskauppaa ja Osuuskauppa PeeÄssää vuosina 1985–2005 johtanut kauppaneuvos Eero Saukkonen kuului tähän joukkoon.

Vuoden 2023 haastattelussa Saukkonen kertoi osuuskaupan olleen 80-luvulla kilpailijoitaan heikompi, kalliimpi ja kömpelömpi. Saukkonen muistelee, että hänen aloittaessaan Kuopion Osuuskaupan toimitusjohtajana osuuskaupan jäsenyydellä ei ollut mitään merkitystä.

Ensimmäiset Bonukset maksettiin toukokuussa 1986

Yhdessä silloisen markkinointijohtajan Risto Pyykkösen ja kaupallisen johtajan Manu Vesalon kanssa Saukkonen alkoi miettimään, miten osuuskauppaan saataisiin ajantasainen asiakastietokanta.

Saukkonen kertoi nähneensä, että osuuskaupan toiminta-ajatuksessa piti palata alkuperäiseen ideaan, kovistella pölyt pois, sittenkin uskoa osuustoimintaan, ottaa jäsenrekisteri hyötykäyttöön ja lähteä testaamaan porrastetun ostohyvityksen eli Bonuksen vetovoimaa.

Alussa jokaisen ostotapahtuman loppusumma ja päivämäärä kirjattiin käsin asiakasomistajatalouden ostoliuskaan. Kuun lopussa liuska palautettiin osuuskauppaan Bonuksen laskemista varten.

Ensimmäisenä vuonna Bonusta jaettiin asiakasomistajille miljoona markkaa.

Manuaalisesta ostojen kirjaamisesta siirryttiin kassajärjestelmään kytkettyyn sähköiseen Bonukseen vuonna 1989. Samalla otettiin käyttöön asiakasomistajuuden avaimena yhä tänä päivänä toimiva S-Etukortti.

Markat muuttuivat euroiksi, Bonus säilyi ennallaan

Bonuksen kertyminen haluttiin pitää mahdollisimman yksinkertaisena. Tuhannen markan ostoista sai prosentin palautuksen, kahdesta tuhannesta kaksi, kolmesta tuhannesta kolme ja niin edelleen.

Bonuksesta tuli valtakunnallinen etu vuonna 1994, eli palvelujen käytöstä alkoi saada Bonusta riippumatta siitä, missä päin Suomea asiointi tapahtui.

PeeÄssällä on alusta lähtien ollut käytössä eniten etua tuottava bonustaulukko. Muutoksia siihen ei ole tarvinnut tehdä. Kun Suomen valuutta vaihtui vuoden 1999 alussa, markat vain muutettiin tasalukuisiksi euroiksi.

Tuskin Eero Saukkonen itsekään arvasi, miten kauaskantoista järjestelmää nykymuotoisen asiakasomistajuuden pioneerit Kuopiossa aikoinaan räätälöivät.

Kun Saukkonen aloitti toimitusjohtajana, Kuopion Osuuskauppa teki 20 miljoonaa markkaa tappiota vuodessa. Jäädessään eläkkeelle vuonna 2005 Osuuskauppa PeeÄssä teki 20 miljoonaan euron voitollisen tuloksen.

Vuonna 2023 PeeÄssän asiakasomistajille maksetuissa Bonuksissa rikottiin 500 miljoonaan euron rajapyykki.

Eeron visio muutti osuuskauppaa pysyvästi ja olemme PeeÄssässä jatkaneet omistajahyötyjen tinkimätöntä vaalimista.

Tämä artikkeli on koostettu Eero Saukkosen haastattelusta vuodelta 2023, jonka on kirjoittanut Kristiina Tammitie.

Olemme yli 125 000 asiakasomistajan omistama palvelualan yritys Pohjois-Savossa. Tehtävänämme on tuottaa kilpailukykyisiä etuja ja palveluja asiakasomistajille. Omalla työllämme kehitämme jäseniemme ja koko Pohjois-Savon hyvinvointia. Olemme kehittyvä ja yksi maakunnan suurimmista yrityksistä.

Kuopio Wine Festival 2024 yhteenveto7.7.2024 00:30:00 EEST | Tiedote

Kuopio Wine Festival tarjosi ranskalaisia huippuviinejään sekä laadukkaita ruokatuotteittaan viinijuhlakansalle Kuopion matkustajasatamassa 28.6-6.7.2024. - Kuopio Wine Festival pääsi asettamaansa 32 000 kävijän tavoitteeseen ollen edelleen yksi Kuopion suurimmista tapahtumista ja alueen merkittävistä matkailutuloa tuottavista tapahtumista. Viinijuhlista jää alueelle noin 12 miljoonan euron matkailutulot. Viime vuoden tapaan tapahtuman aikana Kuopion ravintolat ja hotellit ovat olleet erinomaisella täyttöasteella, ja kauppa on käynyt varmasti hyvin kaikilla keskusta-alueen toimijoilla, summaa festivaalipäällikkö Johanna Kämäräinen. Tänä kesänä Viinijuhlilla on hurmaannuttu ranskalaisesta keittiöstä ja viineistä. Suosituimpia viinejä ovat olleet valkoviinit sekä vuosi vuodelta suosiotaan nostavat roseviinit ja samppanjat. Asiakasomistajille suunnatut puna- ja valkoviinit nousivat myös myyntitilastojen kärkeen. Viinijuhla-alueella myytiin yhteensä n. 10 500 pulloa erilaisia viinejä ja n.

PeeÄssä jatkaa strategianmukaista kauppapaikkojen varmistamista5.7.2024 13:44:44 EEST | Tiedote

Osuuskauppa PeeÄssä on ostanut osoitteessa Neulamäentie 8, Kuopio sijaitsevan kiinteistön ja siihen liittyvän tontin vuokraoikeuden Osakeyhtiö Hallmanilta. Kiinteistössä sijaitsevat yritykset siirtyvät kaupan myötä Peeässän vuokralaisiksi ja jatkavat toimintaansa normaalisti. Kiinteistökauppa on osa PeeÄssän pitkän tähtäimen suunnittelua, jolla varmistetaan kauppapalveluiden säilyminen Neulamäessä myös tulevaisuudessa. Sale Neulamäen toimintaan kiinteistökauppa ei tässä vaiheessa vaikuta.