FFC:s arbetslöshetsbarometer: Oroväckande resultat om situationen för de arbetslösa

En ny undersökning som fackcentralen FFC har gjort visar att åldersdiskriminering upplevs vara det största hindret för arbetslösa att få jobb. Regeringens nedskärningar i arbetslöshetsskyddet leder till att arbetslösa i allt högre grad tvingas leva på fattigdomsgränsen eller rentav under den.

Under det gångna året har Finland haft den näst snabbast ökande arbetslösheten bland EU-länderna. Arbets- och näringsministeriets sysselsättningsöversikt visar att det för närvarande finns ungefär 306 000 arbetslösa arbetssökande i Finland. Av dem har ungefär två tredjedelar (204 000 personer) högst slutfört utbildning på andra stadiet, alltså vanligen gymnasium eller yrkesskola.

Enligt en undersökning som FFC har gjort bland arbetslösa arbetssökande upplevs åldersdiskriminering vara den främsta orsaken till arbetslöshet bland dem som närmar sig slutet av tiden i arbetslivet. Äldre arbetssökande blev kallade till klart färre anställningsintervjuer än yngre sökande och det var också klart färre äldre som vid tidpunkten för intervjun hade fått besked om ett nytt jobb.

– Åldersdiskrimineringen hänger ofta samman med fördomar om äldre arbetstagares hälsa och kompetens. Om de får en möjlighet att visa vad de kan genom arbetsprövning eller lönesubventionerat arbete, är det mer sannolikt att de får jobb, berättar Ari-Matti Näätänen som är forskningsexpert på FFC.

Utkomsten för arbetslösa har redan försämrats genom flera nedskärningar i den sociala tryggheten. De nedskärningar som träder i kraft den 2 september försämrar i synnerhet möjligheten för äldre arbetstagare att stanna kvar i arbetslivet. Till exempel har det varit möjligt för personer över 57 år att omfattas av sysselsättningsskyldigheten, men efter lagändringen slopas den här möjligheten.

När det handlar om att främja sysselsättningen kastar Näätänen bollen till företagen. I stället för att söka efter supermänniskor är det dags att lära sig att anpassa arbetet efter arbetstagarnas arbetsförmåga. I synnerhet de arbetstagare som befinner sig i slutet av sin yrkeskarriär är ofta engagerade och tack vare sin långa erfarenhet kan de bidra med en förmåga att hitta lösningar.

Arbetslöshet leder till fattigdom, i synnerhet bland unga

Undersökningen visar att arbetssökande inom FFC:s branscher redan i nuläget har mycket svårt att försörja sig. Av de arbetslösa arbetstagarna uppgav 39 procent att de inte alltid har råd med grundläggande behov som mat eller kläder. Det mest oroväckande är att motsvarande siffra för personer under 30 år är 50 procent.

– Utgående från resultaten verkar det som om det blir vanligare med fattigdom bland speciellt unga, som en följd av nedskärningarna i utkomstskyddet för arbetslösa, berättar FFC:s forskningsexpert Ari-Matti Näätänen.

Medelinkomsten för de arbetssökande som får inkomstrelaterad dagpenning inom FFC:s branscher är ungefär 1356 euro i månaden. Efter skatt blir det i genomsnitt ungefär 1012 euro kvar. Det är en liten summa med tanke på att man måste betala alla levnadskostnader. Situationen kommer att förvärras ytterligare på grund av att mervärdesskatten höjs.

– Fattigdom påverkar den egna hälsan och ökar stressen. Man har inte lika stora resurser att söka jobb. Nedskärningarna i utkomstskyddet för arbetslösa leder inte till att fler börjar jobba, utan i stället ökar antalet personer som lever under fattigdomsgränsen och som inte lyckas ta sig tillbaka till arbetslivet.

FFC:s arbetslöshetsbarometer (på finska) publicerades den 27 augusti. Enkäten gjordes i mars 2024 i samarbete med arbetslöshetskassorna och besvarades av 1843 helt arbetslösa arbetssökande inom FFC:s branscher.

Kontakter

Beställ FFC:s svenskspråkiga nyhetsbrev så får du aktuell information om arbetslivet per e-post varannan vecka: https://www.sak.fi/sv/nyhetsbrev

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC är förbundens förbund. Vi representerar 18 fackförbund och mer än 800 000 medlemmar. Kommunala familjedagvårdare, flygvärdinnor, busschaufförer, servitörer, byggnadsarbetare, pappersarbetare och dansare – alla representerar de FFC:s branscher.