Rakennustietosäätiö RTS sr

Rakennustietopalkinto 2024 kiertotalouden ja kestävän rakentamisen edistämisestä

Rakennustietopalkinto myönnetään joka kolmas vuosi yksityiselle henkilölle, ryhmälle tai organisaatiolle, joka on tuottanut korkeatasoista tietoa alalle ja siten edistänyt hyvää kaavoitus-, rakennus- tai kiinteistönpitotapaa. Tänä vuonna Rakennustietosäätiö myöntää palkinnon Green Building Council Finland ry:lle työstä kiertotalouden ja kestävän rakentamisen tiedon edistäjänä.

Palkintoveistoksen on suunnitellut kuvataiteilija Pertti Kukkonen.

Green Building Council Finland ry on toiminut merkittävällä tavalla ajassa oleellisten ilmiöiden parissa ja on tuottanut näistä asiantuntijoille helposti omaksuttavaa tietoa. Yhteistyössä alan kanssa tuotettu monipuolinen, selkeä ja ymmärrettävä tieto tukee alan siirtymää kohti kestävää rakentamista.

Kyky tuottaa ajan ilmiöistä ymmärrettävää tietoa

Rakennustietopalkinnon palkintolautakuntaan vuonna 2024 kuuluivat Rakennustietosäätiön hallituksen edustajana tutkijatohtori Jyrki Tarpio ja edustajiston edustajina tutkimustiimin vetäjä Rita Lavikka ja sisustusarkkitehti Lars Räihä.

Palkintolautakunta perusteli valintaansa, että Green Building Council Finland (FIGBC) on toiminut merkittävällä tavalla ajassa oleellisten ilmiöiden parissa painottaen muun muassa työtä kiertotalouden, kaksoissiirtymän, rakenteellisen tiedon ja kestävien materiaalien parissa.

FIGBC on tuottanut yhteistyössä kiinteistö- ja rakentamisalan toimijoiden kanssa tietoa, joka tukee siirtymää kohti kestävää rakentamista. Esimerkkeinä työstä ovat muun muassa 'Hiilineutraalin rakennetun ympäristön toimintaohjelma', ’Hiilineutraalin rakennetun alueen määritelmä’, ’ Tilasuunnitelman hiilijalanjäljen arviointiohje’, ’Työkaluja KIRA-alan hiilineutraaliuteen ja kiertotalouteen’ sekä ’Hiilineutraali rakennus’.

FIGBC on myös onnistunut kokoamaan asiantuntijoiden tuottamaa tietoa helposti ymmärrettävään muotoon. Esimerkkeinä muun muassa ’Vähähiilisyyden sanakirja’ sisältää kaikki yleisimmät vähähiiliseen rakentamiseen ja kiinteistöliiketoimintaan liittyvät termit. ’Kestävä infra’ puolestaan tarjoaa tukea infra-alan kestävyyden johtamiseen sisältäen muistilistoja ja vinkkejä infran elinkaaren eri vaiheille.

Laaja ja monipuolinen alaa osallistava toiminta

Green Building Council Finland tarjoaa myös helposti ymmärrettävää tietoa vihreän siirtymän työkaluista ja viitekehyksistä, kuten EU-taksonomiasta ja ympäristöluokituksista

Palkintoraati arvosti erityisesti FIGBC:n laajasti alan toimijoita osallistavaa toimintatapaa, jolla on luotu yhteistä ymmärrystä vihreästä siirtymästä. FIGBC on tuonut toimijoita positiivisella otteella yhteen merkittävien ja tärkeiden koko alaa koskettavien teemojen äärelle.

– Toivomme, että Rakennustietopalkinto kannustaa FIGBC:tä jatkamaan osallistavaa toimintaansa, joka edistää alan oppimista ja uusien vihreää siirtymää tukevien toimintatapojen käyttöönottoa, kannustaa palkintolautakunnan jäsen Jyrki Tarpio.

Green Building Council Finland on järjestänyt viime aikoina myös aktiivisesti tapahtumia. Syyskuussa FIGBC järjestää kansainvälisen World Green Building Week –kampanjan yhteydessä Kiertotalouden green dealin lähtölaukaus -juhlan, jossa eri toimijat kertovat konkreettisista toimenpiteistään green dealin tavoitteiden saavuttamiseen.

Rakennustietopalkinto

Rakennustietopalkinto on perustettu vuonna 2016.  Palkinto myönnetään joka kolmas vuosi yksityiselle henkilölle, ryhmälle tai organisaatiolle, joka on tuottanut korkeatasoista tietoa alalle ja siten edistänyt hyvää kaavoitus-, rakennus- tai kiinteistönpitotapaa. Rakennustietopalkinnosta päättää Rakennustietosäätiön hallitus.

Tänä vuonna palkinto myönnettiin neljättä kertaa. Seuraavan kerran palkinto jaetaan vuonna 2027. Aiemmat palkinnon saajat ovat professori, emeritus Ralf Lindberg (2016), KIRA-digi -hanke, digipäällikkö Teemu Lehtinen (2018) ja Tampereen opiskelija-asuntosäätiö (2021).

Palkintoveistoksen on suunnitellut kuvataiteilija Pertti Kukkonen

Rakennustietosäätiö

Rakennustietosäätiö RTS sr on yleishyödyllinen ja riippumaton suomalaisen kiinteistö- ja rakennusalan vaikuttaja. Säätiö edistää kestävää ja laadukasta rakennettua ympäristöä, joka tukee ihmisten hyvinvointia. Säätiö toteuttaa yhdessä verkostojensa kanssa tutkimus- ja kehityshankkeita, edistää alan innovatiivisia toimintamalleja ja kiihdyttää käytännön ja tutkimuksen välistä yhteistyötä.

Rakennustietosäätiö RTS on osa RTS-konsernia, johon kuuluvat säätiön omistamat Rakennustieto Oy, Rakennustietomalli Oy ja ET InfoKeskuse AS.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Rakennustietosäätiö RTS sr

Pietilä-palkinto arkkitehtiryhmälle, jotka ratkaisuillaan luovat uuden ajan arkkitehtuuria6.10.2023 14:15:00 EEST | Tiedote

Pietilä-palkinto myönnetään joko kolmas vuosi tunnustuksena merkittävästä työstä arkkitehtuurin uudistamiseksi. Palkinto myönnetään nuorelle arkkitehdille tai arkkitehtiryhmälle. Pietilä-palkinto päätettiin tänä vuonna antaa suunnittelevalle arkkitehtiryhmälle, joka vie käytäntöön monipuolisesti uusia ja kestäviä ratkaisuja estetiikasta tinkimättä.