Suomen Setlementtiliitto ry

Setlementtien ennaltaehkäisevä työ tuo säästöjä ja rakentaa tulevaisuutta – hallituksen leikkaukset osuvat heikoimpiin

Sosiaalialan järjestökenttää uhkaavat ennennäkemättömät leikkaukset. Näemme jo nyt valitettavan konkreettisesti, miten hallituksen toteuttamat kiristykset ja heikennykset vaikuttavat setlementtien asiakkaiden ja osallistujien arkeen.

Paikallisten setlementtien työn tulokset näkyvät osallistujien hyvinvointina ja merkityksellisyyden kokemuksina. Setlementtiliitto / Minna Jerrman Setlementtiliitto

– Olemme erittäin huolissamme hallituksen nykyisistä ja suunnitelluista säästötoimista. Talouden tasapainottaminen on tarpeen, mutta ei kansalaisten hyvinvoinnin ja toimintakyvyn kustannuksella. Setlementtien työn toimintaedellytykset on säilytettävä, korostaa Setlementtiliiton toimitusjohtaja Pentti Lemmetyinen.

Heikoista huolehtiminen vahvistaa yhteiskuntarauhaa

Setlementtityö edistää niin maamme turvallisuutta kuin yksilötasolla ihmisen toiminta- ja työkykyä.

– Turvallista ja vakaata tulevaisuuden Suomea rakennetaan pitämällä huolta heikommista, tarjoamalla mahdollisuuksia vaikuttaa omaan elämäänsä, tukemalla kriisien keskellä sekä vahvistamalla ihmisten osallisuutta ja toimintakykyä. Tämänhetkisessä päätöksenteossa turvallisuutta pyritään kuitenkin parantamaan vartiointia ja poliiseja lisäämällä, toteaa Lemmetyinen.

Tutkimusten ja selvitysten mukaan yksinäisten määrä kasvaa, nuorten pahoinvointi lisääntyy, pitkäaikaistyöttömien määrä kasvaa ja turvakoteihin hakeutuu yhä enemmän ihmisiä.

– Meillä työn arkea on ratkoa asiakkaiden haasteita, joihin ei löydy yksinkertaisia ratkaisuja. Setlementeissä tehtävä työ muun muassa ehkäisee yksinäisyyttä, syrjäytymistä sekä segregaatiota, Lemmetyinen sanoo.

Mitä maksaa, kun säästetään?

Hallituksen suunnittelemat leikkaukset näkyvät laskelmissa hetkellisinä säästöinä mutta tulevat maksamaan ajan myötä monin verroin – puhumattakaan niiden vaikutuksista inhimilliseen hyvinvointiin ja nuorten tulevaisuuteen.

Oikea-aikainen, apua tarvitsevan ihmisen omat voimavarat tunnistava tuki vähentää kalliiden erityispalvelujen tarvetta. Setlementit työskentelevät julkisen sektorin rinnalla, kummankin sektorin roolit ja vahvuudet tunnistaen.

32 paikallisyhdistyksellä eli setlementillä on vankka asiantuntemus ja ymmärrys kohderyhmiensä tarpeista.

– Meillä ihminen kohdata kokonaisena yksilönä, eikä hänen tarpeitaan yritetä väkisin mahduttaa valmiiksi tarjolla olevan palvelujen raameihin, Lemmetyinen kertoo.

Toiminnan piirissä 260 000 henkilöä

Yli 100-vuotias poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton setlementtiliike on kasvanut monialaiseksi järjestötoimijaksi, joka toimii esimerkiksi kohtaavan työn, kriisityön, työllistämisen ja asumisen parissa. Se tavoittaa ihmisiä lapsuudesta vanhuuteen. Toiminnassa oli viime vuonna mukana kaikkiaan 260 000 henkilö, joista 53 000 lapsi- ja nuorisotyössä.

– On tärkeää huomata, että ihmisen toimintakyky säilyy tai kohenee, kun apua ja tukea saa ajoissa, Lemmetyinen painottaa.

Paikallisten setlementtien työn tulokset näkyvät osallistujien hyvinvointina ja merkityksellisyyden kokemuksina, ratkaisuina vaikeisiin elämäntilanteisiin sekä paikallisten yhteisöjen arjessa.

– Jos työmme rahoitusta vähennetään tuntuvasti, niin kuka näistä ihmisistä jatkossa huolehtii? kysyy Lemmetyinen.

Kuvat

Setlementtiliitto / Minna Jerrman Setlementtiliitto

Suomen Setlementtiliitto

Suomen Setlementtiliitto on setlementtiliikkeen keskusjärjestö sekä kansalaisjärjestö, jonka toiminta-alue kattaa koko elämän kirjon sivistystyöstä sosiaalisiin palveluihin. Jäseninä on 32 paikallista setlementtiä. Toiminta on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumatonta sekä voittoa tavoittelematonta.

Suomen Setlementtiliitto ry
Sturenkatu 11 A