Kela/FPA

Kela valitsi Goforen kumppanikseen toteuttamaan yhden hakemuksen mallia

Kela edistää yhden hakemuksen mallia hallitusohjelman aikataulun mukaisesti. Kela valitsi kilpailutuksen kautta toteutuskumppaniksi Gofore Oyj:n. Tavoitteena on, että asiakas voi hakea jatkossa useita eri etuuksia helposti samalla hakemuksella.

Kela toteuttaa yhden hakemuksen mallin valmiiden ohjelmistojen avulla. Hankinta käynnistyi keväällä 2024, ja tarjousten perusteella Kela valitsi kumppaniksi Gofore Oyj:n. Hankintatapana on ollut kilpailullinen neuvottelumenettely.

Yhden hakemuksen malli on kirjattu Petteri Orpon hallituksen ohjelmaan. Käytännössä malli tarkoittaa, että asiakas voi hakea jatkossa useita eri etuuksia helposti samalla hakemuksella.

– Yhden hakemuksen toimintatapa on yksi tärkeä askel yhä asiakaslähtöisempien, asiointia sujuvoittavien palvelujen kehittämisessä, Kelan palvelujohtaja Sari Hänninen kertoo.

– ­Kesään 2025 mennessä tavoitteena on saada yhden hakemuksen palvelu käyttöön ensimmäiseksi työttömyystuen asiakkaille. Palveluun tulee ensivaiheessa mukaan myös kartoitus asumistuen tarpeesta, kertoo Kelan ohjelmajohtaja Miikka Saarteinen.

Palvelua on tarkoitus laajentaa asteittain koskemaan muitakin etuuksia. Tavoitteena on, että asiakas voi yhden hakemuksen palvelussa hakea samalla asiointikerralla useita etuuksia.

Hakemisen taustalla hyödynnetään asiakkaasta Kelassa olevaa ja muilta viranomaisilta saatavaa tietoa. Asiakkaalta kysytään vain välttämättömät tiedot, joita Kela ei saa muualta.

Yhden hakemuksen mallin kehittämistyö on osa Kelan strategista Eepos-kehittämisohjelmaa.

Lisätiedot

Ohjelmajohtaja Miikka Saarteinen, Kela. Haastattelupyynnöt Kelan viestinnän kautta:
Kelan mediapuhelin (arkisin klo 9–16), puh. 020 634 7745
viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA