Mehiläinen Länsi-Pohja panostaa hoidon vaikuttavuuteen – lonkan ja polven tekonivelleikkausten hoitotulokset hyvällä tasolla

Mehiläinen Länsi-Pohja
Mehiläinen Länsi-Pohja Kuva: Mehiläinen

Mehiläinen Länsi-Pohjassa toteutettiin vuosien 2019–2023 ajalla lähes 900 polven ja lähes 800 lonkan tekonivelleikkausta. Leikkausten taustalla on useimmiten pitkälle edennyt nivelrikko, johon ei leikkaushoidon ohella ole tarjolla muita tehokkaita hoitokeinoja. Leikkausten laatua ja vaikuttavuutta seurataan tarkasti datan ja analytiikan avulla.

– Mehiläinen Länsi-Pohja on muihin sairaaloihin verrattuna kooltaan pienempi keskussairaala, mutta tulokset ovat vertailukelpoisia suurempien sairaaloiden kanssa. Lonkan ja polven tekonivelleikkausten tulokset ovat hyviä, ja potilaan itsensä arvioimana toimintakyky paranee huomattavasti. Tulokset ovat pysyneet hyvällä tasolla vuodesta toiseen, sanoo kuntoutuspalveluiden johtaja Paavo Zitting.

Tuloksia seurataan ns. Oxford knee scoren ja Oxford hip scoren avulla. Vuonna 2023 leikattujen potilaiden tulokset nousivat leikkauksen myötä 100 % (polvi) ja 115 % (lonkka) lähtötasoa korkeammiksi. Tekonivelleikkauksissa olleiden potilaiden tyytyväisyys palveluun oli niin ikään hyvä: vuonna 2023 suosittelukysymyksen (voin suositella muille) tulos oli sekä polven että lonkan tekonivelleikkauksissa 9,4, asteikon olleessa 0–10.

Tekonivelleikkausten data toimitetaan osaksi kansallista tekonivelrekisteriä

Mehiläinen Länsi-Pohjan tekonivelleikkausten data toimitetaan myös osaksi kansallista tekonivelrekisteriä, jonka käyttöön Mehiläinen Länsi-Pohja haluaa kannustaa myös muita toimijoita. Yleisesti sairaalat raportoivat itse hoidon vaikuttavuuden tuloksia vähäisesti. Tekonivelleikkaukset muodostavat ison sairaaloissa hoidettavan leikkausryhmän, sillä ikääntyvässä väestössä leikkauksia tarvitaan paljon. Onkin erittäin tärkeä seurata hoidon vaikuttavuutta.

– Vaiva koskettaa monia suomalaisia. Nivelrikko on kansansairaus, joka aiheuttaa muutoksia nivelen eri rakenteissa ja raajan lihaksistossa. Oireet vaikeuttavat elämää aiheuttamalla kipuja, nivelten liikelaajuuksien rajoitteita ja voivat jopa viedä ihmiseltä työkyvyn, kertoo Zitting.

– Nivelrikon taustalla on useita eri syitä, esimerkiksi perinnölliset tekijät, ylipaino, niveliin ja luihin kohdistuvat tapaturmat ja tietyissä ammateissa työn aiheuttama poikkeuksellinen kuormitus.  Ennaltaehkäisyn ja toimintakyvyn säilyttämisen kannalta olennaista on välttää ylipainoa, liikkua monipuolisesti ja pitää huolta hyvästä lihaskunnosta, Zitting kuvailee.

Leikkaushoidon lisäksi nivelrikon hoidossa olennaista on potilaalle sopiva kuntouttava liikunta- tai liikehoito. Oireita ja kipua voidaan lievittää myös lääkkeillä.

– Toivomme, että jatkossa Suomessa ja kansainvälisesti julkaistaisiin avoimemmin tietoa leikkaushoidon tuloksista. Jos eri sairaaloiden vertailukelpoisia tuloksia julkaistaisiin laajasti, voisimme oppia toisiltamme ja siten parantaa hoidon vaikuttavuutta, päättää Zitting.

Mehiläinen Länsi-Pohja, kuntoutuspalveluiden johtaja Paavo Zitting, paavo.zitting@mehilainen.fi, p. 040 187 6154

Mehiläinen Länsi-Pohja

Mehiläinen Länsi-Pohja Oy vastaa Meri-Lapin alueella julkisen perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluista. Yrityksen palveluiden piirissä on 60 000 asukasta. Ratkaisulla halutaan turvata paikallisten palveluiden saatavuus, kustannustehokkuus ja laatu sekä vastata yhä paremmin asukkaiden tarpeisiin. Toiminta Meri-Lapin alueella jatkuu uuden sote-lainsäädännön vaatimukset täyttävällä muutetulla sopimuksella. Ulkoistuksen kesto on 15 vuotta.