Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr

Det 1:a skedet i designtävlingen för det nya arkitektur- och designmuseet är avslutat – ett nätgalleri som visar förslagen öppnar 12.9.

Det första skedet i designtävlingen för det nya nationella arkitektur- och designmuseet som planeras i Helsingfors avslutades 29.8.2024. Ett nätgalleri med förslagen i det första skedet av tävlingen öppnar den 12 september.

"Det första skedet i designtävlingen för det nya museet avslutades igår. Vi tackar varmt redan i detta skede alla som deltagit i tävlingen. Den 12.9. kan vi meddela antalet förslag som har godkänts för tävlingen, och vi publicerar huvudbilderna av dessa i ett onlinegalleri. Tävlingsjuryn tar genast itu med sitt arbete. Vi står inför den enormt fina och ansvarsfyllda uppgiften att bedöma de synvinklar som kommit från olika delar av världen på hurdant arkitekturens och designens nya hem vid Södra hamnen i Helsingfors kunde vara”, berättar Kaarina Gould, verkställande direktör för den nya arkitektur- och designmuseistiftelsen samt medlem i juryn.

I den allmänna, internationella och tvåfasiga tävlingen söker vi en genomförbar planeringslösning för museibyggnaden som ska vara belägen i Södra hamnen i Helsingfors. Tävlingens första skede inleddes den 15 april, och tävlingsförslag kunde lämnas in fram till den 29 augusti 2024.

Den 12 september öppnar ett nätgalleri som visar de förslag från första tävlingsfasen som godkänts för bedömning. I galleriet publiceras huvudbilderna tillsammans med ett koncist sammandrag över vart och ett av tävlingsförslagen. Tävlingsjuryn arbetar med det bredare material som är förutsättningen för att förslaget bidraget ska vara med i tävlingen. Nätgalleriet är öppet till 29.11.

Tävlingsjuryn väljer på basis av det första tävlingsskedet ut de förslag som går till andra tävlingsskedet under december månad. Vart och ett av de utvalda förslagen belönas med 50 000 euro. Den totala prissumman som delas ut i tävlingen är högst 400 000 euro.

Tävlingsresultaten kungörs i september 2025. Enligt målschemat kunde nybyggnaden som förenar Arkitekturmuseet och Designmuseet öppna år 2030.

Resultaten i designtävlingen offentliggörs i september 2025.

Tävlingsjuryn är mångsektoriell och internationell

Den 13 medlemmar starka juryn för designtävlingen består av inhemska och internationella experter på arkitektur, design, hållbart byggande, museibranschen och stadsplaneringen.

Mikko Aho, tävlingsjuryns ordförande, arkitekt SAFA, viceordförande i styrelsen för Fastighets Ab ADM

Gus Casely-Hayford, chef för det nya museet V&A East som öppnar i London 2025

Beatrice Galilee, arkitekt, grundare av och ledare för det internationella arkitekturevenemanget The World Around

Kaarina Gould, verkställande direktör för Stiftelsen Finlands arkitektur- och designmuseum

Salla Hoppu, arkitekt SAFA, ledande arkitekt inom Helsingfors stads stadsmiljösektor

Beate Hølmebakk, aktieägare i den Oslobaserade arkitektbyrån Manthey Kula, arkitekt och professor

Riitta Kaivosoja, överdirektör för undervisnings- och kulturministeriets kultur- och konstpolitiska avdelning

Matti Kuittinen, arkitekt, professor i hållbart byggande vid Aalto-universitetets Högskola för konst och design

Juha Lemström, viceordförande i tävlingsjuryn, arkitekt SAFA, ordförande i styrelsen för Fastighets Ab ADM

Sari Nieminen, arkitekt SAFA, Arkkitehtitoimisto Sari Nieminen Oy

Miklu Silvanto, designer, företagare, medlem i styrelsen för AD-museet Ab

Anni Sinnemäki, Helsingfors stads biträdande borgmästare för stadsmiljösektorn

Hannu Tikka, arkitekt SAFA, Arkkitehtityöhuone APRT Architects

Öppnande av nätgalleriet som visar förslagen i 1:a skedet av designtävlingen för det nya arkitekturmuseet på Helsinki Design Week

Nätgalleriet som visar förslagen i 1: a skedet i designtävlingen öppnar på Helsinki Design Weeks huvudscen torsdagen 12 september kl. 16–20. I evenemanget som är öppet för alla och avgiftsfritt fortsätter vi diskussionen om det nya museet och hör intressanta initiativ framförda av medlemmar i museets internationella rådgivargrupp samt av andra experter. Dagen kulminerar i anförandet om museerna som förändrande faktorer som hålls av Paola Antonelli, chefskurator för arkitektur och design på Museet för modern konst i New York (MoMA).

Du kan bekanta dig med evenemangets program och talare på AD-museets nätsida. (på finska)

Tävlingen ordnas av Fastighets Ab ADM och Stiftelsen Finlands arkitektur- och designmuseum i samarbete med Finlands arkitektförbund SAFA och Helsingfors stad. I förberedandet av tävlingen har deltagit även Haahtela-kehitys och museets internationella strategiska kompanjon DVDL. Du kan bekanta dig med tävlingsprogrammet på designtävlingens nätsida

Andra språk

Följ Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr

Senaste pressmeddelandena från Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr

Det nya arkitektur- och designmuseets designtävling har inletts15.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Det nya arkitektur- och designmuseets designtävling har inletts. I den allmänna, internationella och tvåfasiga tävlingen efterlyser vi en genomförbar designlösning för museibyggnaden som ska vara belägen i Södra hamnen i Helsingfors. På basis av det första tävlingsskedet som slutar i augusti 2024 väljer tävlingsjuryn ut 3–5 förslag för det andra skedet. Tävlingsresultaten offentliggörs i september 2025. Enligt projektets måltidtabell kunde nybyggnaden för museet som förenar Arkitekturmuseet och Designmuseet öppna år 2030.

Uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailu on käynnistynyt15.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Uuden valtakunnallisen arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailu on käynnistynyt. Yleisessä, kansainvälisessä ja kaksivaiheisessa kilpailussa haetaan toteuttamiskelpoista suunnitteluratkaisua Helsingin Eteläsatamaan sijoittuvalle museorakennukselle. Elokuussa 2024 päättyvän ensimmäisen kilpailuvaiheen perusteella kilpailun tuomaristo valitsee 3–5 ehdotusta toiseen vaiheeseen. Kilpailun tulokset julkistetaan syyskuussa 2025. Hankkeen tavoiteaikataulun mukaan Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon yhdistävän museon uudisrakennus voisi avautua vuonna 2030.

Det nya arkitektur- och designmuseet tar ett viktigt steg framåt – designtävlingen för museibyggnaden startar i april15.2.2024 12:03:10 EET | Tiedote

Helsingfors stadsfullmäktige har beslutat om en kapitaldonation på sammanlagt 60 miljoner euro till stiftelsen som ansvarar för grundandet av det nya arkitektur- och designmuseet. Museiprojektets andra huvudfinansiär är finska staten som deltar med en motsvarande andel i projektet. Stadens och statens åtagande gör det möjligt för projektet att framskrida. Det följande skedet är en internationell planeringstävling som ordnas för den nya museibyggnaden som ska uppföras i Södra hamnen i Helsingfors, en tävling som startar i april 2024.

Uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon toteutuminen etenee – museorakennuksen suunnittelukilpailu käynnistyy huhtikuussa15.2.2024 12:03:10 EET | Tiedote

Helsingin kaupunginvaltuusto on päättänyt yhteensä 60 miljoonan euron pääomalahjoituksesta uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon perustamisesta vastaavalle säätiölle. Museohankkeen toinen päärahoittaja on Suomen valtio, joka osallistuu hankkeeseen vastaavalla osuudella. Kaupungin ja valtion sitoumukset mahdollistavat museohankkeen etenemisen. Seuraava vaihe on Helsingin Eteläsatamaan nousevasta uudesta museorakennuksesta järjestettävä kansainvälinen suunnittelukilpailu, joka käynnistyy huhtikuussa 2024.

Ett museum som förenar arkitektur och design stärker Helsingfors och Finlands dragningskraft – genomförandeplanen har offentliggjorts25.1.2024 13:36:43 EET | Tiedote

Det nya arkitektur- och designmuseets genomförandeplan har färdigställts som ett resultat av ett tvåårigt projektarbete. Det mångsidiga museet som sticker av internationellt förutspås stärka Helsingfors och Finlands dragningskraft. Enligt planen kunde museet öppna år 2030 i den nya museibyggnad som uppförs i Södra hamnen i Helsingfors.