Suomi tarvitsee kipeästi osaajia – Limnell: "On aika tehdä kunnianhimoisia päätöksiä"

Jarno Limnell. Kuvaaja: Kimmo Falck.

Suomen kilpailukyvyn ja talouskasvun varmistamiseksi on välttämätöntä houkutella maahan lisää osaajia, painottaa kansanedustaja Jarno Limnell (kok.). Hänen mukaansa Suomen osaajapula uhkaa hidastaa maan kehitystä niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä.

"Nykyinen väestökehitys ei riitä vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Jos emme kykene houkuttelemaan lisää osaajia, vaarana on, että Suomi jää globaalissa kilpailussa jälkeen. On aika tehdä kunnianhimoisia päätöksiä, jotka tekevät Suomesta houkuttelevan paikan osaaville ammattilaisille", Limnell sanoo.

Osaajapula jarruttaa talouskasvua

Hallituksen toimien tärkeyttä korostaa myös työministeri Arto Satonen (kok.), jonka mukaan työperäisen maahanmuuton edistäminen on yhteiskunnallisesti merkittävää. Työ- ja koulutusperusteisten oleskelulupahakemusten määrä onkin noussut hieman viime vuodesta, ja lupien käsittelyajat ovat nopeutuneet merkittävästi. Erityisesti kansainvälisen rekrytoinnin kumppanuusmaista, kuten Intiasta ja Filippiineiltä, saapuneiden hakemusten määrä on kasvanut.

"Keskeinen tavoite on saada erityisasiantuntijoiden hakemusmäärä nousuun talouskasvun myötä. Myöntöajat ovat lyhentyneet huomattavasti, mikä parantaa Suomen kilpailukykyä", Satonen sanoo.

Vuonna 2023 erityisasiantuntijan ensimmäisen oleskeluluvan käsittelyaika oli keskimäärin 55 vuorokautta, mutta vuonna 2024 se on lyhentynyt 10 vuorokauteen.

Hallituksen toimenpiteet ja Talent Boost -ohjelma

Hallituksen Talent Boost -ohjelma on yksi keskeinen työkalu Suomen houkuttelevuuden vahvistamisessa. Ohjelmassa panostetaan kansainvälisten osaajien rekrytointiin ja kotouttamiseen sekä englanninkielisten palvelujen kehittämiseen. Suomi rakentaa myös kumppanuuksia maailman suurimpien osaajamarkkinoiden kanssa, mikä tukee työnantajien mahdollisuuksia löytää tarvitsemiaan ammattilaisia.

"Orpon hallitus on sitoutunut tekemään konkreettisia toimenpiteitä osaajapulan ratkaisemiseksi. Tämä näkyy muun muassa lupa-asioiden nopeuttamisessa ja rekrytoinnin kohdentamisessa niille aloille, joissa osaajapula on suurin", Limnell muistuttaa.

Elinkeinoelämälle avainrooli

Limnell korostaa myös, että lopulta avainrooli on elinkeinoelämällä, joka palkkaa kansainvälisiä osaajia ja luo osaltaan suomalaista työelämää. Yritykset eivät ainoastaan tuo osaajia maahan, vaan ne myös luovat suomalaista kulttuuria ja työyhteisöjä.

"Suomen menestys riippuu siitä, kuinka hyvin yritykset onnistuvat houkuttelemaan ja sitouttamaan kansainvälisiä osaajia. Poliittinen johto voi tukea tätä prosessia, mutta yritykset ovat keskiössä, kun luodaan tulevaisuuden Suomea", Limnell sanoo.