Keskuskauppakamari: Maastapoistumissääntöä pidennettävä - budjettiriihessä on hallituksen vuoro puhua teoin
Keskuskauppakamari vaatii, että budjettiriihessä hallitus tekee päätöksen muuttaa 3 / 6 kuukauden maastapoistumissäännön suoja-aika 6-12 kuukauden pituiseksi työnhakuajaksi, jolle työnhakija itse ilmoittautuu. Lisäksi Kauppakamari esittää panostuksia yhden luukun palveluiden kehittämiseen maahan tulon sujuvoittamiseksi.
”Vahva viesti yrityksiltä päättäjille on, että Suomeen muuttamiseen liittyvää byrokratiaa pitää purkaa. Nyt maahan tulijalta edellytetään fyysistä tunnistautumista usean eri viranomaisen luona, eikä vapaita aikoja aina löydy helposti. Nämä palvelut pitäisi viedä yhden luukun taakse siten, että kaikki asiat pystyy hoitamaan kerralla kuntoon: työntekijä saisi henkilötunnuksen, verokortin ja pankkitilin, ja työnantaja voisi maksaa palkan ajallaan”, Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen sanoo.
Keskuskauppakamari on jo useaan otteeseen korostanut ja vaatinut muutoksia niin kutsuttuun kolmen kuukauden maastapoistumissääntöön. Keskuskauppakamarin mielestä budjettiriihi olisi oikea aika hallitukselle tarkastella linjaansa uusiksi saamansa murskakritiikin pohjalta.
”Nyt esitetty malli on Suomen taloudelle vahingollinen ja imagolle haitallinen. Suoja-ajan pidentäminen ja muuttaminen työnhakijan ilmoitukseen perustuvaksi työnhakuajaksi olisi hallitukselta osoitus siitä, että sillä on itsetuntoa myös tarkastella aiempia päätöksiään kriittisesti ja tehdä niihin tarvittavia muutoksia. Ennen kaikkea se olisi tärkeä signaali Suomessa asuville kansainvälisille osaajille”, Pulkkinen sanoo.
Keskuskauppakamari katsoo, että nyt budjettiriihessä on hallituksen vuoro osoittaa konkreettisin teoin, millä se edistää Suomen vastaanottavuutta ja houkuttelevuutta kansainväliselle työvoimalle ja heidän perheilleen.
”Moni yritys kantaa nyt huolta Suomen ilmapiiristä ja houkuttelevuudesta kansainvälisille osaajille ja pohtii, onko tulevaisuudessa työlle enää tekijöitä, kun maahanmuuttoa vaikeutetaan. On tärkeää, että Suomesta välittyy näille ihmisille viesti, että he ovat tänne toivottuja ja tervetulleita. Se osoitetaan tekojen kautta”, Pulkkinen sanoo.
Yhteyshenkilöt
Suvi PulkkinenJohtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto
Puh:050 404 1810suvi.pulkkinen@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Kauppakamaritilastot: Vienti supistui vielä 4 prosenttia vuonna 2024 – joulukuu toi toivoa paremmasta14.1.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Yritysten vientikauppaa varten tarvitsemia alkuperätodistuksia haettiin kauppakamareilta viime vuonna 4 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Vaikka pudotusta oli edelleen, ei se ollut läheskään niin suuri kuin vuotta aiemmin, jolloin vienti supistui alkuperätodistusten määrällä mitattuna 14 prosenttia edellisvuodesta.
Maria-Elena Ehrnrooth Keskuskauppakamarin kv-asioiden kehitysjohtajaksi8.1.2025 15:29:47 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden kehitysjohtajaksi on nimitetty Maria-Elena Ehrnrooth (vtm). Hän siirtyy Keskuskauppakamariin Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL:n toimitusjohtajan ja palveluliiketoiminnan johtajan tehtävästä.
Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle2.1.2025 10:08:20 EET | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta. Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.
Keskuskauppakamari: Yritykset tarttuvat ilmastotoimiin kun saavat konkreettista apua – energiansäästö, vihreämmät hankinnat, logistiikan järkevöittäminen tärkeimpiä tekoja31.12.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Yritykset tarttuvat kyllä ilmastotoimiin, mutta etenkin pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsevat konkreettisia neuvoa ja tukea aloittamiseen. Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista yrityksistä 88 prosenttia vastasi tarttuneensa käytännön toimiin saatuaan oppia hiilijalanjäljen laskentaan.
Elintarvikeketjun itsesääntely loppuu30.12.2024 16:27:46 EET | Tiedote
Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta lopettaa toimintansa. Toimintaa rahoittaneet alan järjestöt katsovat alan itsesääntelyn olevan päällekkäistä elintarvikemarkkinavaltuutetun viranomaistoiminnan kanssa. Toimintansa lopuksi lautakunta julkaisee antamansa suositukset kootusti, jotta niistä on hyötyä alan toimijoille myös tulevaisuudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme