Keskuskauppakamari: Maastapoistumissääntöä pidennettävä - budjettiriihessä on hallituksen vuoro puhua teoin

Keskuskauppakamari vaatii, että budjettiriihessä hallitus tekee päätöksen muuttaa 3 / 6 kuukauden maastapoistumissäännön suoja-aika 6-12 kuukauden pituiseksi työnhakuajaksi, jolle työnhakija itse ilmoittautuu. Lisäksi Kauppakamari esittää panostuksia yhden luukun palveluiden kehittämiseen maahan tulon sujuvoittamiseksi.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

”Vahva viesti yrityksiltä päättäjille on, että Suomeen muuttamiseen liittyvää byrokratiaa pitää purkaa. Nyt maahan tulijalta edellytetään fyysistä tunnistautumista usean eri viranomaisen luona, eikä vapaita aikoja aina löydy helposti. Nämä palvelut pitäisi viedä yhden luukun taakse siten, että kaikki asiat pystyy hoitamaan kerralla kuntoon: työntekijä saisi henkilötunnuksen, verokortin ja pankkitilin, ja työnantaja voisi maksaa palkan ajallaan”, Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen sanoo.

Keskuskauppakamari on jo useaan otteeseen korostanut ja vaatinut muutoksia niin kutsuttuun kolmen kuukauden maastapoistumissääntöön. Keskuskauppakamarin mielestä budjettiriihi olisi oikea aika hallitukselle tarkastella linjaansa uusiksi saamansa murskakritiikin pohjalta.

”Nyt esitetty malli on Suomen taloudelle vahingollinen ja imagolle haitallinen. Suoja-ajan pidentäminen ja muuttaminen työnhakijan ilmoitukseen perustuvaksi työnhakuajaksi olisi hallitukselta osoitus siitä, että sillä on itsetuntoa myös tarkastella aiempia päätöksiään kriittisesti ja tehdä niihin tarvittavia muutoksia. Ennen kaikkea se olisi tärkeä signaali Suomessa asuville kansainvälisille osaajille”, Pulkkinen sanoo.

Keskuskauppakamari katsoo, että nyt budjettiriihessä on hallituksen vuoro osoittaa konkreettisin teoin, millä se edistää Suomen vastaanottavuutta ja houkuttelevuutta kansainväliselle työvoimalle ja heidän perheilleen.

”Moni yritys kantaa nyt huolta Suomen ilmapiiristä ja houkuttelevuudesta kansainvälisille osaajille ja pohtii, onko tulevaisuudessa työlle enää tekijöitä, kun maahanmuuttoa vaikeutetaan. On tärkeää, että Suomesta välittyy näille ihmisille viesti, että he ovat tänne toivottuja ja tervetulleita. Se osoitetaan tekojen kautta”, Pulkkinen sanoo.

Keskuskauppakamari: Sopeutustoimet tarpeellisia – panostukset kasvuun välttämättömiä3.9.2024 19:51:50 EEST | Tiedote

Hallituksen budjettiriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mielestä välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen. Vaikka julkisen talouden liikkumavara on pientä, on erittäin tärkeää, että hallitus panostaa myös kasvuun. Keskuskauppakamari tervehtii ilolla valmisteilla olevaa investointien verokannustinta sekä panostuksia väyläinfraan.

Keskuskauppakamari: Suomen on etsittävä avoimesti uusia mahdollisuuksia kansainvälisiltä markkinoilta26.8.2024 10:17:44 EEST | Tiedote

Suomi elää viennistä ja maailmankaupasta ja myös EU:n kyky vastata kansainvälisiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin edellyttää siltä aktiivista kauppapoliittista vaikuttamista. Kauppapolitiikka on avainasemassa EU:n kilpailukyvyn, talouskehityksen, geopoliittisen vaikutusvallan ja kansainvälisen yhteistyön kannalta. Geopolitiikan aikakaudella EU:n on jatkettava kauppasuhteidensa tiivistämistä, mutta Suomen on myös itse etsittävä avoimesti uusia mahdollisuuksia kansainvälisiltä markkinoilta.

Keskuskauppakamari: Valmistelu tilauskoulutuksen laajentamisesta ja avoimesta ammatillisesta koulutuksesta käynnistettävä pikaisesti23.8.2024 13:06:00 EEST | Tiedote

Valmistelu avoimesta ammatillisesta koulutuksesta ja tilauskoulutuksen avaamisesta suomalaisille yrityksille henkilöstön kouluttamiseen pitää aloitta pikaisesti, vaatii Keskuskauppakamari lausunnossaan ammatillisen koulutuksen leikkauksista. Keskuskauppakamari on huolissaan esitettyjen säästöjen vaikutuksista yrityksille saada tarvitsemaansa osaamista ja työvoimaa.