Talousneuvolan toiminta alkaa Kanta-Hämeessä

Oma Häme auttaa asukkaita talous- ja velkaongelmissa yhteistyössä muiden tahojen kanssa.

keltainen ja punainen säästöpossu

Talousneuvolan toiminta alkaa Kanta-Hämeessä syyskuussa Forssassa, Hämeenlinnassa ja Riihimäellä. Talousneuvolassa voit keskustella ilman ajanvarausta arjen raha-asioistasi sekä saada neuvoja tilanteeseesi asiantuntijoiden kanssa.

Kaikenikäisille tarkoitettu palvelu on maksutonta ja luottamuksellista. Halutessasi voit asioida nimettömänä. Talousneuvolassa voit tavata eri alojen ammattilaisia. Oma Hämeen aikuissosiaalityön lisäksi toiminnassa ovat mukana talous- ja velkaneuvonta, Ulosottolaitos, Kela sekä alueen seurakunnat.

Talousneuvola on auki

• Hämeenlinnassa 2. syyskuuta alkaen joka kuukauden ensimmäisenä maanantaina klo 13-15 Kumppanuustalolla (Kirjastokatu 1, Hämeenlinna)
  • Forssassa 16. syyskuuta alkaen joka kuukauden kolmantena maanantaina klo 13-15 Forssan seurakuntatalolla (Kartanonkatu 16, Forssa)
  • Riihimäellä 18. syyskuuta alkaen joka kuukauden kolmantena keskiviikkona klo 12-14 Riksulassa (Antonin talo, Öllerinkatu 3, Riihimäki). Riihimäen talousneuvolaan osallistuu myös asumisneuvonta.

Talousneuvolan on tarkoitus auttaa asukasta arjen taloudenhallintaan liittyvissä haasteissa sekä talous- ja velkaongelmien ratkaisemisessa. Talous- ja velkaongelmilla on merkittäviä vaikutuksia ihmisten hyvinvoinnille. Talouden saaminen tasapainoon vapauttaa asiakkaan voimavaroja työstää muita asioita, esimerkiksi työllistymiseen tai terveydentilaan liittyen.

” Talousneuvoloiden toiminnan järjestäminen on valtakunnallinen hallitusohjelmaan kirjattu tavoite. Talousneuvola pyrkii sidosryhmätyöskentelyllä edistämään asukkaiden taloudellista toimintakykyä”, kertoo palvelualuepäällikkö Sari Kiviranta Oma Hämeen aikuissosiaalityön ja taloudellisen tuen yksiköstä.

Kanta-Hämeen keskussairaalassa jokaista sairaalahoitoon saapuvaa lasta odottaa sängyllä pehmolelu30.8.2024 11:29:56 EEST | Tiedote

Osastonhoitaja Mari Kesälä on tuonut idean toimintatavasta Kantikseen aiemmasta työpaikastaan. –Meillä lastenosastolla 3A jokaisella lapsella on pehmolelu odottamassa sängyllä. Tämä on meille tärkeä käytäntö, koska pehmolelu voi tuoda lohtua ja helpottaa lasten oloa täällä sairaalassa. Lahjoittajien ottaessa yhteyttä, kerromme myös tästä toimintatavasta, jolloin meille saatetaan lahjoitetaan rahaa pehmoleluhankintoihin, Mari Kesälä kertoo.

Oma Häme avaa suun terveydenhuollon sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden chatit syyskuun alussa28.8.2024 12:23:39 EEST | Tiedote

Hyvinvointialueen chat-palvelut laajenevat syyskuun alussa. Suun terveydenhuollon chat avautuu maanantaina 2. syyskuuta ja mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat torstaina 5. syyskuuta. Uudet chatit täydentävät Oma Hämeen digipalveluita, joita voi käyttää Oma Häme -sovelluksen kautta tai verkkosivujen kautta. Omahame.fi -sivuilla chat-ikkuna avautuu sivun oikeasta alakulmasta. Suunterveydenhuollon chatista saa neuvontaa ja ohjausta hampaiden hoitoon ja suun terveyteen liittyvissä, kiireettömissä asioissa. Lisäksi chatin kautta voi hoitaa ajanvarausasioita, myös lapsen käyntejä. Chat on avoinna arkipäivisin klo 8–15. Asiointi vaatii tunnistautumisen. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat tarjoaa neuvontaa ja ohjausta matalalla kynnyksellä. Jos asiakas tunnistautuu chatiin, voi hän myös hoitaa omia asioitaan, esimerkiksi varata ajan oman tilanteensa alkukartoitukseen Terapianavigaattori -kyselyn täyttämisen jälkeen. Myös puolesta-asiointi on mahdollista. Chat on avoinna arkipäivisin