Taidelukioiden uusien tilojen rakentaminen käynnistyy Helsingissä – pääurakoitsijaksi Fira

Helsingin kuvataidelukio ja Kallion lukio saavat syksyllä 2025 uudet lisätilat Hemsön kiinteistöstä Kruununhaasta. Tilojen rakentaminen käynnistyy syyskuussa. Rakennushankkeen toteutuksessa kiinnitetään huomiota erityisesti kiinteistön energiatehokkuuteen ja taksonomian mukaisuuteen.

Helsingin kuvataidelukion ja Kallion lukion uudet lisätilat valmistuvat ensi syksynä Kruununhakaan. Kuva: Hemsö

Yhteiskuntakiinteistösijoittaja Hemsön omistaman Siltavuorenpenger 10:n kiinteistön laaja tilamuutos- ja korjaushanke on siirtynyt työmaavaiheeseen. Varsinaiset rakennustyöt käynnistyvät syyskuussa ja valmistuvat syksyllä 2025. Helsingin kaupunki vuokraa uudet tilat Helsingin kuvataidelukion ja Kallion lukion käyttöön.

Hanke toteutetaan projektinjohtourakkana, ja pääurakoitsijaksi on valittu Fira. Urakan kokonaislaajuus on noin 8 900 bruttoneliömetriä, josta kaupungille vuokrattava huoneistoala on noin 5 200 neliömetriä.

”Hankkeen tiukka kokonaisaikataulu edellyttää suunnittelun ja rakentamisen ajallista limittämistä. Projektinjohtourakkana se on mahdollista. Samalla saamme urakoitsijan asiantuntemuksen täyteen käyttöön korjausrakentamiselle ominaisessa työnaikaisessa suunnittelussa”, sanoo hankkeesta Hemsöllä vastaava hankekehityspäällikkö Tino Raatikainen.

”Meille syntyi jo neuvotteluvaiheessa hyvä yhteys ja luottamus urakoitsijan kanssa. Fira on kokenut kumppani, jolla on vahvat näytöt vastaavanlaisista vaativista muutoshankkeista.”

Firan modernisoinnin talotekniikkapäällikkö Heikki Karjalaisen mukaan projektissa uniikkia on tilojen lopullinen käyttötarkoitus, joka määrittelee erilaisia vaatimuksia esimerkiksi valaistukselle ja ilmanvaihdolle.

”Tiukan aikataulun selättämisessä hyödynnämme tiedolla johtamista ja tahtituotantoa”, Karjalainen kertoo.

Vastuullista korjausrakentamista taksonomia-asetuksen mukaisesti

Hankkeessa yli 60-vuotiaan rakennuksen talotekniset järjestelmät peruskorjataan ja energiatehokkuutta parannetaan monella tavalla. Esimerkiksi kaukolämmön rinnalle tuodaan ilma-vesilämpöpumput, puhaltimet uusitaan energiatehokkaammiksi ja lämmön talteenottoa laajennetaan ja tehostetaan. Ilmanvaihtojärjestelmästä tulee tarpeenmukaisesti ohjattu, mikä jo yksistään parantaa energiatehokkuutta merkittävästi.

Käytännön toteutusta ohjaa EU:n taksonomia-asetus, jonka tavoitteena on suunnata sijoittamista kestäviin hankkeisiin.

”Taksonomian kriteerejä toteuttamalla ehkäistään kielteisiä ympäristövaikutuksia ja edistetään kiertotaloutta. Siltavuorenpenkereellä se tarkoittaa käytännössä esimerkiksi rakennus- ja purkujätteen laajaa uudelleenkäyttöä ja kierrätystä uusien rakennusmateriaalien raaka-aineiksi sekä rakennustöiden melu-, pöly- ja epäpuhtauspäästöjen vähentämistä”, Hemsön Raatikainen kertoo.

Hemsö hakee kohteelle BREEAM-ympäristösertifikaattia vähintään tasolla Very Good.

”Olemassa olevan rakennuksen peruskorjaaminen ja muuttaminen uuteen pitkäaikaiseen käyttöön on juuri sitä, mitä kiinteistö- ja rakennusalan kestävyyssiirtymään tarvitaan”, Raatikainen sanoo.

Helsingin kaupunki valitsi syksyllä 2023 Hemsön toteuttamaan Helsingin kuvataidelukion ja Kallion lukion uudet lisätilat yhteensä 480 oppilaalle. Hemsö ja Helsinki solmivat 15 vuoden vuokrasopimuksen viime toukokuussa. Hemsö vastaa kiinteistöstä ja sen ylläpidosta koko vuokrakauden ajan.

Hemsö omistaa Suomessa noin 150 000 neliötä oppilaitoskiinteistöjä, joihin kuuluu yleisopetuksen tilojen lisäksi Taideyliopiston rakennuksia sekä Lahden lukio Gaudia, joka on yksi Suomen virallisista kuvataidelukioista.

Fakta: Siltavuorenpenger 10

• Valmistunut 1961, suunnittelija arkkitehti Einari Teräsvirta
  • Suunniteltu Helsingin yliopiston lääketieteellisen kemian opetus- ja tutkimusrakennukseksi, kasvatustieteellisen tiedekunnan käytössä 2000-luvun alusta kesään 2024
  • Perusparannettu 2002
  • Hemsön omistuksessa keväästä 2021
  • Tilamuutos- ja korjaushanke 2024–2025. Hankkeelle haetaan BREEAM-ympäristösertifikaattia, tavoitetasona vähintään Very Good.
  • Vuokrattavien tilojen huoneistoala n. 5 200 m2

Tino Raatikainen
hankekehityspäällikkö, Hemsö
tino.raatikainen@hemso.se

Olli Urpela
viestintäpäällikkö, Fira
olli.urpela@fira.fi

Siltavuorenpenger 10:n kiinteistö Helsingin Kruununhaassa.

Linkit

Hemsö on johtava yksityinen yhteiskuntakiinteistöjen omistaja Ruotsissa, Suomessa ja Saksassa. Hemsö on erikoistunut hoiva-, oppilaitos-, terveydenhuolto- ja oikeuslaitoskiinteistöjen omistamiseen, ylläpitoon ja kehittämiseen kestävällä tavalla. Hemsölle ovat tunnusomaisia pitkät vuokrasopimukset ja vakaat asiakkaat. Hemsön enemmistöomistaja on Ruotsin valtion eläkerahasto AP3. Kiinteistökannan kokonaisarvo on noin 7,4 miljardia euroa. Standard & Poor’s on myöntänyt Hemsölle luottoluokituksen A- maaliskuussa 2015 ja Fitch Ratings luottoluokituksen AA- maaliskuussa 2024. Lue lisää: www.hemso.fi

Hemsö Kouvolan kiinteistökaupasta: "Haluamme rakentaa yhteistyötä, joka toimii kaikille osapuolille"5.9.2024 15:30:00 EEST | Tiedote

Kouvolan kaupunginhallitus on tänään linjannut, että Hemsön ja Kouvolan kaupungin kiinteistökaupan edellytykset ovat muuttuneet eikä järjestelyä voida toteuttaa nykyisen markkinatilanteen mukaisilla ehdoilla. ”Tilanne on harmillinen, mutta ymmärrämme päättäjien linjauksen. Markkinatilanne on erilainen kuin kaksi vuotta sitten, mikä väistämättä vaikuttaa kaupan edellytyksiin. Kunnioitamme tätä päätöstä”, kommentoi Hemsön maajohtaja Jarkko Leinonen. Julkisten palvelujen kiinteistöihin erikoistuneena sijoittajana Hemsölle on tärkeää, että julkisen ja yksityisen yhteistyö toimii saumattomasti. ”Meille on kriittisen tärkeää, että kiinteistöjärjestelyt ovat tarkoituksenmukaisia kaikkien osapuolten näkökulmasta eivätkä aiheuta ristiriitoja. Haluamme olla rakentamassa sellaista yhteistyötä ja sellaisia ratkaisuja, jotka ovat yleisesti hyväksyttyjä. Jos yhteistyölle ei ole edellytyksiä tai poliittinen tuki puuttuu, on kaikille viisaampaa etsiä muita vaihtoehtoja”, Leinonen sanoo. Yhteiskuntakii