Valvira vastustaa alkoholijuomien toimituksen sallimista

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt Valviralta lausuntoa hallituksen esitykseen alkoholilain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan, että jatkossa olisi mahdollista toimittaa alkoholijuomia vähittäismyyntipaikasta tilaajalle erillisellä alkoholijuomien toimitusluvalla. Valvira ei kannata alkoholijuomien toimituksen sallimista vähittäismyyntipaikoista.

Viinipulloja hyllyssä.
Kuvituskuva. Unsplash.

Alkoholilain tarkoituksena on vähentää alkoholijuomien kulutusta rajoittamalla ja valvomalla niihin liittyvää elinkeinotoimintaa. Tällä pyritään ehkäisemään alkoholin käyttäjille, muille ihmisille ja koko yhteiskunnalle aiheuttamia haittoja. Alkoholijuomien toimituksen mahdollistaminen lisäisi alkoholijuomien saatavuutta ja alkoholihaittoja.

Muutos sallisi alkoholijuomien luovuttamisen melkein missä vaan, esimerkiksi kotiovella, puistossa ja torilla, mikä heikentäisi huomattavasti sekä elinkeinonharjoittajien mahdollisuuksia valvoa alkoholilaissa säädettyjen luovutuskieltojen noudattamista että viranomaisen valvontamahdollisuuksia. Valvonnan turvaamiseksi Valvira vaatii, että alkoholijuoman voisi luovuttaa ainoastaan toimitusluvanhaltija tai hänen henkilökuntansa ja että alkoholijuomia luovuttavien henkilöiden olisi työskenneltävä luvanhaltijan johdon ja valvonnan alaisuudessa. Toimitusluvan voi saada kuka tahansa, joka täyttää luvan saannin edellytykset, esimerkiksi alkoholijuomien vähittäismyyntiluvanhaltijana oleva kauppa, kuljetusfirma tai yksittäinen ruokalähetti. Ikärajavalvonnan osalta Valvira ehdottaa myös, että alkoholijuomat vastaanottavan henkilön olisi aina todistettava ikänsä esittämällä henkilötodistuksensa toimitusta vastaanottaessaan.

Valvira ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) laativat alkuvuodesta selvityksen alkoholijuomien kotiinkuljetuksesta sosiaali- ja terveysministeriölle. Siitä käy kattavasti ilmi, millaisia valvonnallisia haasteita alkoholijuomien toimittamiseen sisältyisi ja miten se vaikuttaisi lupajärjestelmään. Voit tutustua selvitykseen verkkosivuillamme

Valvira katsoo, että alkoholilakiin hallitusohjelmassa kaavaillut yksittäiset muutokset tulisi arvioida kokonaisuutena tutkittuun tietoon perustuen. Valviran mielestä alkoholijuomien ulkomailta käsin tapahtuva myynti ja toimitus pitäisi ehdottomasti ratkaista samalla kertaa kotimaisen alkoholijuomien toimittamisen kanssa. Alkoholilakiin tulisi myös tehdä kaikki alkoholilain kokonaisuudistuksen jälkeen ilmi tulleet korjausta vaativat tarkennukset yhdellä kertaa.

valvira.fi

Tilapäisten sosiaalityöntekijöiden ammatillisten valmiuksien arvioinnissa ensisijaista on asiakasturvallisuus17.7.2024 10:23:57 EEST | Tiedote

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on antanut ratkaisun, joka koskee avoimessa yliopistossa opiskelevien oikeutta toimia tilapäisinä sosiaalityöntekijöinä. Ratkaisun mukaan tilapäisenä sosiaalityöntekijänä saa toimia myös avoimessa yliopistossa sosiaalityön aineopinnot suorittanut henkilö, joka muutoin täyttää laissa määritellyt edellytykset tilapäisenä sosiaalityöntekijänä toimimiselle.