Regeringen förvärrar den redan utsatta situationen för dem som blir arbetslösa

Regeringens tredje och kraftigaste nedskärningspaket inom utkomstskyddet för arbetslösa träder i kraft i dag måndag. FFC:s styrelse påpekar att det inte blir lättare för arbetslösa att hitta nytt jobb, bara för att man raserar deras utkomst.

Regeringen Orpo-Purra fortsätter att skära ner i det inkomstrelaterade utkomstskyddet för arbetslösa. I dag blir det bland annat svårare att få inkomstrelaterad dagpenning, och dagpenningen skärs ner redan efter två månaders arbetslöshet.

Den allra kraftigaste nedskärningen drabbar dem som blir arbetslösa, när den inkomstrelaterade arbetslöshetsdagpenningen skärs ned med 20 procent redan efter ungefär två månaders arbetslöshet och med ytterligare fem procent efter åtta månaders arbetslöshet.

– Största delen av dem som blir arbetslösa hinner inte hitta nytt jobb inom två månader. Också representanter för näringslivet har i samband med debatten om utländska arbetstagare den senaste tiden konstaterat att också tre månader är en kort tid för att hitta nytt jobb, påpekar FFC:s ordförande Jarkko Eloranta.

Den som till exempel har haft inkomster på 2000 euro i månaden och får en inkomstrelaterad dagpenning på 1306 euro, först får sin dagpenning sänkt till 1045 euro och därefter till 980 euro i månaden. Om personen är arbetslös en längre tid är alltså nedskärningen 326 euro i månaden.

FFC:s arbetslöshetsbarometer, som publicerades förra veckan, visar att åldersdiskriminering är den främsta orsaken till arbetslöshet i slutet av tiden i arbetslivet. Äldre arbetstagare blev kallade till betydligt färre anställningsintervjuer än yngre sökande.

– Med tanke på det här är det förskräckligt att de nedskärningar som träder i kraft i dag i synnerhet försämrar möjligheterna för äldre arbetstagare att stanna kvar i arbetslivet. Tidigare var det till exempel möjligt för personer som har fyllt 57 år att omfattas av sysselsättningsskyldigheten, men den här möjligheten försvann när lagen ändrades, konstaterar Eloranta.

FFC:s styrelse vill att regeringen fattar beslut om stödåtgärder för att sysselsätta arbetslösa i samband med budgetmanglingen som hålls den här veckan.

– För närvarande verkar det dock tvärtom som om man bara håller på att minska de sysselsättningsfrämjande tjänsterna. Förutom att regeringen raserar utkomsten för dem som är arbetslösa, försämrar den på många sätt också de tjänster som ska hjälpa arbetslösa att få jobb. I synnerhet de som blir arbetslösa i slutet av tiden i arbetslivet behöver stöd för att få jobb, påpekar Jarkko Eloranta.

FFC:s styrelse anser att företagen borde ha ett större ansvar än i dag. I stället för att söka efter supermänniskor är det dags att lära sig att anpassa arbetet efter arbetstagarnas arbetsförmåga. I synnerhet de arbetstagare som befinner sig i slutet av sin yrkeskarriär är ofta engagerade och tack vare sin långa erfarenhet kan de bidra med en förmåga att hitta lösningar.

– I stället träder nu en försämring i kraft, som försämrar utkomsten och servicen för långtidsarbetslösa som är 58 år och äldre. I fortsättningen är kommunerna inte längre skyldiga att hitta jobb åt äldre arbetslösa, säger FFC:s ordförande Jarkko Eloranta.

Dessutom kan man i de flesta fall inte längre tjäna in arbetsvillkoret genom lönesubventionerat arbete. Undantagen är personer med nedsatt arbetsförmåga och långtidsarbetslösa som är över 60 år. De här grupperna kan fortfarande tjäna in arbetsvillkoret genom lönesubventionerat arbete på samma sätt som tidigare.

Kontakter

Beställ FFC:s svenskspråkiga nyhetsbrev så får du aktuell information om arbetslivet per e-post varannan vecka: https://www.sak.fi/sv/nyhetsbrev

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC är förbundens förbund. Vi representerar 18 fackförbund och mer än 800 000 medlemmar. Kommunala familjedagvårdare, flygvärdinnor, busschaufförer, servitörer, byggnadsarbetare, pappersarbetare och dansare – alla representerar de FFC:s branscher.