Istanbul sykkii syysauringossa – koe Turkin metropoli kaukana sesonkiajan tungoksesta

Turkin metropoli Istanbul kutsuu matkailijoita syksyn lämpöön, jolloin kaupunki on täynnä arkkitehtonisia ihmeitä ja jännittäviä tapahtumia. Istanbulin vilkas energia herää eloon, kun kaupunki tarjoaa runsain mitoin tapahtumia konserteista näyttelyihin, elokuvanäytöksiin ja kulinaarisiin festivaaleihin. Istanbulin ravintolamaailma lupaa aistien juhlaa ja unohtumattoman gastronomisen seikkailun. Syksy on paras aika tutustua kaupungin historialliseen rikkauteen, kaukana sesonkiajan tungoksesta.

Auringonlasku Istanbulin Bosphorus-salmen yllä

Kävely historian halki

Istanbulia luonnehditaan usein ”Aasian ja Euroopan kohtaamispaikaksi”. Siinä yhdistyvät täydellisesti muinaiset kuiskaukset ja modernit ihmeet. Siellä näkee lumoavia historiallisia kohteita, moderneja rakennuksia, tyylikkäitä pilvenpiirtäjiä ja ottomaanien kartanoita vierekkäin lähes joka puolella kaupunkia. Syksy on paras aika tutustua kaupungin historialliseen rikkauteen. Unescon luetteloon kuuluva Historiallinen niemimaa (Historical Peninsula), jossa sijaitsee Istanbulin pitkän historian ikonisia symboleja, on Istanbulin suosituin alue. Grand BazaarSüleymaniye-moskeijaHagia SophiaBasilika CisternSininen moskeijaTopkapın palatsi ja monet muut ihmeet odottavat täällä löytäjäänsä.

Upeat panoraamanäkymät – maanosat syleilevät toisiaan

Majesteettinen Bosporus, yksi maailman legendaarisimmista vesistöistä, on Istanbulissa idän ja lännen esteettinen kohtaamispaikka. Mahtava salmi muuttuu eri vuodenaikoina erilaiseksi ja tarjoaa sielun vangitsevia näkymiä. Runsas turkkilainen aamiainen yhdistettynä Bosporin näköalaan on epäilemättä yksi ainutlaatuisimmista kokemuksista, joita ei voi kokea muualla.

Voit myös risteillä vettä pitkin kiertoajelulla, joita on tarjolla rannikkoalueilla, kuten Eminönüssä. Ihaile rannoilla sijaitsevia historiallisia palatseja ja kartanoita, jotka tunnetaan kauneudestaan ja omaleimaisesta arkkitehtuuristaan. Tai nauti kultaa hohtavasta auringonlaskusta vesistön yllä kaupungin monista näköalapaikoista, kuten Galatan tornistaNeitsyt tornistaAnadolu Hisarısta ja Pierre Loti -kukkulalta, jotka avautuvat kohti Bosporin kultaista sarvea. Kaiken kaikkiaan Bosporus tuo esiin Istanbulin aidon viehätyksen kaupunkina, jossa kaksi maanosaa syleilevät toisiaan.

Uppoudu Istanbulin kulttuuriin

Toinen suosittu aktiviteetti Istanbulissa on museovierailut. Laajasta valikoimasta erilaisia museoita jokainen esittelee omanlaisensa näkökulman kaupungin kulttuuriin, taiteeseen ja historiaan. Tarvitsee vain napata İstanbul Museum Pass -museopassi ja valmistautua tutkimaan lukuisia aarteita. Passin avulla pääsee vaivattomasti kaupungin ikonisimpiin museoihin, kuten Istanbulin arkeologiseen museoon ja Kariye (Chora) -moskeijaan. Lisäksi kannattaa käydä Istanbul Modernissa, Turkin ensimmäisessä modernin ja nykytaiteen museossa Galataportin tiloissa.

Tunne kaupungin dynaaminen henki

Syksyy saapuu Istanbuliin täynnä tapahtumia. Kaupungin vilkas energia herää eloon, kun paikalliset ja vierailijat osallistuvat runsaaseen aktiviteettitarjontaan konserteista näyttelyihin, elokuvanäytöksiin ja kulinaarisiin festivaaleihin. Kannattaa tarkistaa modernien taidekeskusten, kuten Atatürkin kulttuurikeskuksen (AKM), syksyn kalenterit ja varata paikat eri tapahtumiin ennen Istanbulissa vierailua. Syyskuun lopussa alkaa myös kaupungin suurin ja jännittävin tapahtuma, Beyoğlun Culture Route Festival. Jos olet Istanbulissa 6. lokakuuta asti, voit osallistua moniin kulttuuri- ja taidetapahtumiin, jotka järjestetään Beyoğlun kaupunginosan eri paikoissa osana festivaalia.

Lisäksi purjehduksen harrastajat eivät halua jättää väliin jännittävää purjehdusregatta Bosphorus Cupia, joka järjestetään joka vuosi Bosporinsalmella. Tänä vuonna tapahtuma järjestetään 19.–22. syyskuuta. Se lupaa suurta jännitystä, kun jahdit kilpailevat maailmanlaajuisesti. Voit osallistua Bosphorus Cupin seuratapahtumiin ja seurata jännittävää kilpailua tai katsoa sitä itse kaupungin rannoilta ja kukkuloilta.

Nauti Istanbulin kulinaristisesta loistosta

Kuten kaupunki itsekin, Istanbulin kulinaariset vaihtoehdot ovat monipuolisia ja omaleimaisia. Täällä voi lähteä herkullisille löytöretkille runsaan gastronomisen tarjonnan avulla.  Tarjonta ulottuu katuruoasta hienoihin fine dining -kokemuksiin. Voit tutustua kaupungin klassikoihin ja innovatiivisiin gastronomiapaikkoihin, joissa nuoret kokit tekevät ihmeitä uudenlaisten turkkilaisten viinien seurassa.

Istanbulia on myös ylistetty Michelin-oppaassa, mikä osoittaa kaupungin asemaa gastronomisena keskuksena. Istanbulin Michelin-tähdillä palkitut ravintolat kutsuvat kävijöitä hienostuneiden makujen ja tyylikkäiden esitysten herkulliseen maailmaan. Olipa kyse sitten perinteisistä turkkilaisista erikoisuuksista tai avantgardistisista kulinaarisista luomuksista, Istanbulin ravintolamaailma lupaa aistien juhlaa ja unohtumattoman gastronomisen seikkailun.

Istanbul Modern Arts Museum
AKM-Ataturk Cultural Center
Hagia Sophia İstanbul
İstanbul Bosphorus Cup
Auringonlasku Istanbul Bosphorus-salmen yllä
İstanbul Süleymaniye-moskeija
Upea kaupunkinäkymä Pierre Lotin kukkulalta
İstanbul Galata Tower
İstanbul Blue (Sultanahmet) -moskeija

Pidennä kesää legendaarisella "Blue Voyage" -merimatkalla tutustuen Turkin upeaan rannikkoon3.9.2024 09:45:00 EEST | Tiedote

Tutustu suojaisiin lahtiin omalla veneelläsi, sukella virkistäviin sinisiin vesiin auringon noustessa, suunnista kohti muinaisia raunioita ja nauti Välimeren ja Egeanmeren houkuttelevista mauista aluksen kannella. Kaikki tämä ja paljon muuta odottavat "sinisellä matkalla". Turkin Egeanmeren ja Välimeren rannikot tarjoavat matkailijalle erityislaatuisen kokemuksen. Joukko kuuluisia turkkilaisia kirjailijoita ja runoilijoita antoivat 1950-luvun lopulla nimensä "siniselle matkalle", joka viittaa erityiseen merilomaan laivalla.

Turkki on vaeltajan paratiisi – viisi vaellusreittiä Turkissa20.8.2024 09:50:00 EEST | Tiedote

Tiesitkö, että Turkissa on paljon kauniita vaellusreittejä? Monet reiteistä kulkevat koskemattoman erämaan halki, sekä pitkin Anatolian sivilisaatioiden muinaisia reittejä. Ne tarjoavat välähdyksiä menneisyydestä – loistavista lyykialaisten, carialaisten, heettiläisten ja fryygialaisten valtakunnista. Luontoalueilla voit tarkkailla villieläimiä, ottaa upeita luontokuvia ja osallistua erilaisiin aktiviteetteihin. Reitit on nyt merkitty ja niiden mukavuutta on lisätty retkeilijöitä varten. Liity seuraan vaeltamaan Egeanmereltä Välimerelle ja Keski-Anatoliaan!

Mesikaste tahmaa autot– vältä sosiaalisessa mediassa leviäviä pikaratkaisuja auton puhdistukseen6.8.2024 09:23:10 EEST | Tiedote

Vaikeasti puhdistettava, lehmuskirvan ulosteesta johtuva mesikaste yleistyy ajoneuvojen päällä kesällä. Auton puhdistus sosiaalisessa mediassa leviävillä tekniikoilla, kuten partakoneen terällä ja alkoholilla, voivat vahingoittaa auton maalipintaa. Laadukkaista autonhoitotuotteistaan tunnettu Autoglym esittelee 10 vinkkiä tahmeiden pintojen välttämiseen sekä auton turvalliseen ja helppoon puhdistukseen.

Unohtumaton pyöräilyelämys Turkin Rivieralla – historiallisia kaupunkeja ja turkoosin kimallusta6.8.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Turkin Riviera on yksi maailman lumoavimmista maantieteellisistä alueista ja osa rikasta kulttuuri- ja ruokaperintöä. Turkin Rivieraan kannattaa tutustua polkupyörän selässä, jolloin turkoosi rannikko, kauniit lahdet, vuoristotiet ja kultaiset rannat avautuvat matkailijalle ihanteellisesti. Monipuolisten kansallisten ja kansainvälisten, ympäristöystävällisten hotellien ja hostellien lisäksi lähistöllä on aina myös leirintäalueita, glamping-alueita, bungalow-keskuksia ja erityisesti pyöräilijöille suunnattuja hotelleja. Ympäri vuorokauden auki olevissa hotelleissa pyöräilijät voivat pysähtyä turvallisesti, puhdistaa, korjata ja huoltaa polkupyöränsä ja samalla tutustua alueen pyöräilyreitteihin.