Jokainen FASD-vamma voidaan estää raittiilla raskaudella. FASD-päivänä 9.9. Alkot avaavat ovensa 9 minuuttia tavallista myöhemmin.

Jaa

Syntyvistä lapsista arviolta peräti neljä prosenttia on FASD-lapsia. Alkon, R-kioskin, S-ryhmän, Kehitysvammaliiton sekä Ensi- ja turvakotien liiton yhteisessä kampanjassa lisätään tietoisuutta siitä, että FASD on täysin estettävissä oleva vamma – siihen riittää raskaana olevan täysraittius raskausaikana. Alkoholinmyynti aloitetaan FASD-päivänä 9.9. Alkossa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Kansainvälisen FASD-päivän 9.9. kampanjan tavoitteena on lisätä raskautta suunnittelevien ja odottavien perheiden tietoisuutta siitä, että alkoholi ja raskaus eivät sovi yhteen. Alko on ollut jo kymmenen vuotta, vuodesta 2015 lähtien, mukana lisäämässä FASD-tietoisuutta ja avannut ovensa FASD-päivänä 9.9. yhdeksän minuuttia normaalia aukeamisaikaa myöhemmin herättämällä näin keskustelua ja tietoisuutta aiheesta.

Alkojen lisäksi myös Kehitysvammaliitto, R-kioskit, S-ryhmän myymälät sekä Ensi- ja turvakotien liitto ovat mukana kampanjoimassa raittiin raskauden puolesta. Alkoholinmyynti aloitetaan myös R-kioskeissa ja S-ryhmän myymälöissä 9 minuuttia tavallista myöhemmin ja herätellään näin tärkeän teeman äärelle. Kampanjan viesti näkyy Alkon 371 myymälän lisäksi noin 350 R-kioskissa ja reilussa 1 000 S-ryhmän myymälässä.

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset jakavat 9.9. Alkon myymälöiden läheisyydessä sijaitsevilla esittelypisteillä tietoa FASDista sekä raskaudenaikaiseen päihteettömyyteen tukevista palveluista. Pisteitä on Helsingissä, Kannuksessa, Kaustisella, Kokkolassa, Kotkassa, Kouvolassa, Kuopiossa, Lahdessa, Turussa ja Rovaniemellä.

”Kannamme yhteistä huolta lasten terveydestä kampanjassa mukana olevien kumppaneidemme kanssa ja haluamme lisätä tietoisuutta raskaudenaikaisen alkoholinkäytön haitoista. FASD-vamma aiheutuu ainoastaan raskaudenaikaisesta alkoholinkäytöstä, joten siihen voi vaikuttaa omilla valinnoilla”, kertoo Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.

Alkoholin turvaraja on raskausaikana nolla

Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on yksi merkittävimmistä kehitysvammaisuuden aiheuttajista länsimaissa. Suomessa syntyy joka vuosi 600–3 000 lasta, jolla on jonkinasteinen alkoholin aiheuttama vaurio. Arviolta peräti neljä prosenttia syntyvistä lapsista on FASD-lapsia. FASD on 2,5 kertaa yleisempi kuin autismi, 19 kertaa yleisempi kuin CP-vamma ja 28 kertaa yleisempi kuin Downin syndrooma.

”Raskaudenaikaiseen alkoholinkäyttöön liittyy monia virheellisiä käsityksiä. Näistä yksi on se, että alkoholia voisi nauttia turvallisesti jossain raskauden vaiheessa. Alkoholi on kuitenkin haitallista kaikissa raskauden vaiheissa ja pienikin määrä voi aiheuttaa haittoja”, Marja Aho toteaa.

”Meillä kaikilla on yhteinen tavoite suojella syntyvää lasta. Jo vuodesta 2015 Alkon kanssa jatkunut yhteistyö on laajentunut ja mukaan on tullut uusia toimijoita. Aktiiviselle viestinnälle on tarvetta, sillä alkoholi on edelleen kaikkein merkittävin sikiön kehitystä uhkaava tekijä, johon raskaana oleva voi itse vaikuttaa”, sanoo viestintäpäällikkö Anneli Puhakka Kehitysvammaliitosta.

Mikä FASD on?

FASD (fetal alcohol spectrum disorders) tarkoittaa alkoholin aiheuttamien sikiövaurioiden laajaa kirjoa. FASD koskettaa suurta joukkoa lapsia, nuoria ja aikuisia. Alkoholin aiheuttamat vauriot näkyvät vaikeuksina oppimisessa, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja oman käyttäytymisen säätelyssä. Suomessa syntyy joka vuosi 600–3000 lasta, joita äidin alkoholinkäyttö on vaurioittanut pysyvästi. Lue lisää Kehitysvammaliiton sivuilta. 

Kuvituskuva: Unsplash

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Alko
Alkon viestintä 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

R-kioski
R-kioskin viestintä 020 5544 095, viestinta@r-kioski.fi

S-ryhmä
S-ryhmän mediapalvelu 050 472 2745 (arkisin klo 8–16), viestinta@sok.fi

Kehitysvammaliitto
viestintäpäällikkö Anneli Puhakka 0400 906 061, anneli.puhakka@kvl.fi

Ensi- ja turvakotien liitto
pääsihteeri Oona Ylönen 050 3518298, oona.ylonen@etkl.fi

Linkit

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 371 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Alkon puolivuosikatsaus 1–6/2024: Alkon palvelu saa kiitosta, myynti ja tulos yhtiön odotusten mukainen4.9.2024 07:40:00 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Alkuvuoden myynti ja tulos olivat odotusten mukaisia. Myynti tammi-kesäkuussa oli 34,8 (36,8) miljoonaa litraa, joka oli 5,5 prosenttia alhaisempi kuin edellisvuonna vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 536,4 (546,2) miljoonaa euroa, joka oli 9,8 miljoonaa euroa (1,8 prosenttia) vähemmän kuin edellisenä vuonna. Alkoholijuomaveroa kertyi myynnistä valtiolle alkuvuoden aikana 278,1 (276,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 15,8 (17,5) miljoonaa euroa ja kauden voitto oli 13,1 (14,9) miljoonaa euroa. Oman pääoman tuotto oli hyvällä tasolla, 32,6 (35,0) prosenttia. Alkoholilain muutos enintään 8-prosenttisten alkoholijuomien myynnin laajentamisesta ruokakauppoihin tuli voimaan 10. kesäkuuta. Muutoksen myötä vahvempien alkoholijuomien saatavuus laajeni, kun myyntipisteiden määrä ja myyntiaika lisääntyivät merkittävästi. Päivittäistavarakaupalla on Alkoon verrattuna 12-kertainen myymäläverkosto ja 20 prosenttia laajemmat myyntiajat. Muutoksen

Alko ja WHO yhteistyöhön: ”Lisää ymmärrystä alkoholin ja syövän yhteydestä”29.8.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Alkoholi on yksi merkittävimmistä elintapoihin liittyvistä syöpäriskeistä. Suomalaisista 60 prosenttia tunnistaa sen, että alkoholinkäyttö lisää syöpäriskiä ja 68 prosenttia pitää alkoholinkäyttöä haitallisena. Tämä käy ilmi Alkon ja WHO:n yhteistyönä tehdystä kyselystä, jossa kartoitettiin sitä, miten hyvin suomalaiset ymmärtävät alkoholin ja syövän yhteyden.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye